همکاری جنرال موتورز و SES برای افزایش انرژی باتری خودروهای برقی

شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
جنرال موتورز از همکاری مستقیم با SolidEnergy Systems خبر می‌دهد. به‌موجب این همکاری، تراکم انرژی باتری‌های SolidEnergy Systems افزایش پیدا خواهد کرد.
تبلیغات

بازوی سرمایه‌گذار شرکت جنرال موتورز پنج سال پیش در استارتاپی با نام SolidEnergy Systems سرمایه‌گذاری کرد که در حوزه‌ی باتری فعالیت می‌کند. اکنون خبرگزاری تک‌کرانچ گزارش می‌دهد جنرال موتورز قصد دارد با این شرکت وارد همکاری گسترده‌تر شود تا SolidEnergy Systems بتواند انرژی بیشتری درون باتری‌هایش بگنجاند. گفتنی است شرکت یادشده پیش‌تر در مالکیت مؤسسه‌ی فناوری ماساچوست (MIT) قرار داشت. این جدیدترین اقدام جنرال موتورز برای تسریع روند ساخت خودروی برقی محسوب می‌شود.

مارک روس، رئیس برند جنرال موتورز، پنج‌شنبه‌ی گذشته در کنفرانس Washington Post Live خبر همکاری را اعلام کرد. وی می‌گوید کمک به SolidEnergy Systems برای افزایش تراکم انرژی باتری‌های لیتیوم‌یون احتمالا باعث خواهد شد میزان تولید خودروهای برقی افزایش پیدا کند. به‌عنوان بخشی از توافق‌نامه، دو شرکت یادشده قصد دارند کارخانه‌ای در ووبورنِ ماساچوست برای ساخت نمونه‌های پیش‌تولید (پروتوتایپ) احداث کنند. جنرال موتورز می‌گوید کارخانه‌ی یادشده تا سال ۲۰۲۳ باتری پیش‌تولید پرظرفیت را در‌دسترس قرار خواهد داد. 

SolidEnergy Systems یا به‌اختصار SES موفق باتری لیتیومی تولید است که آنُد ندارد و عمرش نیز طولانی‌تر است‌. بر‌اساس ادعای مؤسسه‌ی فناوری ماساچوست، پیشرفت‌های حاصل‌شده در مواد به‌کاررفته در باتری‌های SES باعث می‌شود این باتری‌‌ها درمقایسه‌با باتری‌های لیتیوم‌یون به‌کاررفته در گوشی‌ها و خودروهای برقی و ساعت‌های هوشمند و پهپادهای امروزی در عین ایمن‌ماندن، دو برابر ظرفیت بیشتری داشته باشند.

خودورهای برقی به‌لطف استفاده از باتری‌های جدید ممکن است سبک‌تر شوند یا فضای بیشتری برای فناوری‌های اضافه داشته باشند. فناوری مذکور با IP اختصاصی جنرال موتورز ترکیب می‌شود و درنهایت، ممکن است بتواند باعث شود جنرال موتورز برتر از تسلا باشد. در‌حال‌حاضر، تسلا ارزان‌ترین سلول‌های باتری لیتیومی و مجموعه‌باتری‌های مربوط‌ به خودروهای برقی را دارد.

فیلیپ لاینرت به‌نمایندگی از جنرال موتورز می‌گوید: «در‌حال‌حاضر، تعداد زیادی IP حیاتی با محوریت باتری‌های لیتیومی داریم که ۴۹ پتنت برای آن‌ها ثبت شده و ۴۵ پتنت دیگر مراحل ثبت را می‌گذرانند. همکاری با SES برای ساخت نمونه‌ی پیش‌تولید باتری لیتیومی باعث تسریع آن کار می‌شود.» تک‌کرانچ نیز می‌نویسد جنرال موتورز ایده‌های جاه‌طلبانه‌ای برای خودروهای برقی در سر می‌پروراند. این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ بیش از سی دستگاه خودرو برقی را رونمایی کند و تا سال ۲۰۳۵ فقط خودرو برقی بفروشد.

اطلاعیه‌ی جدید جنرال موتورز یک سال پس از رونمایی پلتفرم باتری Ultium این شرکت منتشر شده است. جنرال موتورز می‌گوید Ultium شامل باتری‌ها،‌ سلول‌ها، ماژول‌ها، واحدهای رانندگی و قطعات انرژی‌محوری می‌شود که قلب تپنده‌ی استراتژی این شرکت در حوزه‌ی خودرو برقی را تشکیل می‌دهند. پلتفرم Ultium قرار است در تنوع چشمگیری از خودروهای سری Cadillac ،Buick ،Chevrolet ،GMC و البته خودرو برقی بدون راننده‌ی Cruise Origin استفاده شود. خودرو تمام‌برقی GMC Hummer تا پایان سال جاری میلادی وارد خط‌تولید می‌شود و نخستین خودرو دنیا خواهد بود که از اولین نسل باتری‌های Ultium استفاده می‌کند.

رئیس برند جنرال موتورز درباره‌ی دستاوردهای مهم باتری‌های نسل بعد Ultium سخنانی گفته است. او مشخصا به قابلیت خاصی اشاره نکرد؛ اما گفت شرکتش قصد دارد ضمن افزایش توانایی باتری، هزینه‌های کلی را کاهش دهد. تا اواسط دهه‌ی جاری میلادی، تراکم انرژی باتری جنرال موتورز دو برابر می‌شود و هزینه‌ی تولید آن ۶۰ درصد کاهش می‌یابد. جنرال موتورز امیدوار است به‌لطف همکاری با SES بتواند به اهدافش در این زمینه دست پیدا کند.

مارک روس می‌گوید هزینه‌های تمام‌شده و دامنه‌ی حرکتی دو مانع بزرگ برای تولید انبوه خودرو برقی هستند و به‌لطف باتری Ultium جنرال موتورز، می‌توان به‌صورت نسلی تراکم انرژی و هزینه‌ها را بهبود بخشید. روس فضای زیادی برای بهبود شرایط متصور می‌شود و جنرال موتورز می‌خواهد سریع‌تر از هر شرکت دیگری در این صنعت به بهبودها دست پیدا کند.

جنرال موتورز صرفا از این طریق در حوزه‌ی توسعه‌ی باتری شرکت ندارد. سال ۲۰۱۰، این شرکت ۳٫۲ میلیون دلار در شرکت Sakti3 (تولیدکننده‌ی باتری حالت جامد) سرمایه‌گذاری کرد و هم‌اکنون، مشغول مذاکره است تا دومین کارخانه‌ی بزرگ باتری‌سازی را در ایالات متحده‌ تأسیس کند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات