تسلا در سه ماهه گذشته، ۴۰۸ میلیون دلار ضرر کرد

شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
تسلا یکی از بدترین نتایج خود در سه‌ماهه‌ی گذشته را ثبت و ۴۰۸ میلیون دلار ضرر کرده است. دراین‌میان، ایلان ماسک برای سهام‌داران راه‌های افزایش سود را شرح داده است.
تبلیغات

تسلا در سه‌ماهه‌ی اخیر با ضرر ۴۰۸ میلیون دلاری مواجه‌ شده و همچنان با مشکل ساخت خودروهای الکتریکی و عرضه‌ی آن‌ها با قیمتی مقرون‌به‌صرفه دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. ایلان ماسک این کاهش سود را به سهام‌داران اطلاع داده‌ است و بی‌دلیل نیست که سهام شرکت تسلا در سال جاری، درحدود ۲۰ درصد کاهش قیمت را تجربه کرده است.

تسلا / Tesla

میزان درآمد تسلا در سه‌ماهه‌ی دوم با رشد ۴۷ درصدی در مقایسه با سال گذشته، به ۵.۲ میلیارد دلار رسیده بود. همچنین، این شرکت ۶۱۴ میلیون دلار را به‌صورت نقدی دریافت کرده که موجودی حساب تسلا در ماه ژوئن را به پنج‌میلیارد دلار رسانده است. تا وقتی تسلا نتواند از ضرردهی خود از راه‌های مختلف جلوگیری کند، این پول صرف پرداخت قرض‌ها و زیان‌های تسلا خواهد شد. پس از انتشار عملکرد تسلا در سه‌ماهه‌ی اخیر، هر سهم این شرکت با کاهش ۱۰ درصدی در بازار بورس آمریکا، به ۲۳۹ دلار رسیده است.

Tesla / تسلا

تسلا از زمان آغاز به‌ کار تاکنون، بیش از ۶ میلیارد دلار ضرردهی داشته است؛ اما ایلان ماسک در سال گذشته اعلام کرد در مسیر پیش‌ رو، چیزی جز سوددهی وجود نخواهد داشت. تسلا در نیمه‌ی دوم سال گذشته ۴۵۱ میلیون دلار سود کسب کرد؛ ولی این رقم در نیمه‌ی اول سال جاری به ۱.۱ میلیارد دلار ضرر تبدیل شد. کاهش ۲.۳۱ دلار به‌ازای هر سهم در سه‌ماهه‌ی آوریل تا ژوئن، از کاهش ۱.۲۷ دلاری پیش‌بینی‌شده‌ی کارشناسان هم بدتر بود.

tesla / تسلا

این در حالی است که تسلا در این مدت با فروش ۹۵ هزار و ۳۵۶ دستگاه خودرو الکتریکی در سه‌ماهه‌ی اخیر، بیشترین میزان فروش تاریخ خود را تجربه‌ کرده است؛ اما تسلا همچنان با سرعت کمتری در مقایسه با انتظارات ایلان ماسک مبنی‌بر عرضه‌ی ۳۶۰ تا ۴۰۰ هزار خودرو در سال حرکت می‌کند. شرکت تسلا در نامه‌ای به سهام‌داران خود ضمن ارائه نتایج، عنوان کرد که این شرکت بیشتر تمرکز خود را برای افزایش ظرفیت تولید و عرضه‌ی خودروها به بازار گذاشته است، نه هدف مالی مشخص.

تسلا

تسلا اعلام کرده است در سه‌ماهه‌ی جاری، هدف خود را در کسب سود بیشتر گذاشته است. رسیدن به اهداف ایلان ماسک برای عرضه‌ی خودروها تا پایان سال جاری با وجود کاهش تخفیف دولتی و قطع‌شدن کامل مبلغ کمکی خرید خودرو برقی در این بازه‌ی زمانی، امری دشوار به‌نظر می‌رسد. تسلا اکنون بیشترین امید را به خودرو مدل ۳ سدان دارد که با قیمت پایه‌ای ۳۵ هزار دلار، ارزان‌ترین خودرو تسلا محسوب می‌شود.

تسلا مدل 3

قیمت این خودرو متناسب با خودروهای تولید انبوه بازار است؛ اما تحلیلگران سوددهی ناشی از فروش مدل ۳ با این قیمت را بسیار دشوار می‌دانند. دیگر خودروهای تسلا ازجمله مدل‌های S و X، قیمت پایه‌ای بیش از ۷۰ هزار دلار دارند که برای بسیاری از مشتریان بسیار گران است. ایلان ماسک عقیده دارد که تسلا می‌تواند با معرفی سیستم حمل‌ونقل زیرزمینی شامل خودروهای بدون‌ راننده در سال آینده، سوددهی خود را افزایش دهد.

تسلا

برنامه‌ی ماسک به مالکان خودروهای تسلا هم اجازه می‌دهد تا با نصب چیپ خودران مخصوص، خودروهایشان را به‌ تاکسی‌های رباتیک تبدیل و از مسافران کسب درآمد کنند. ماسک در نظر دارد یک‌میلیون خودرو تسلا را به تاکسی‌های رباتیک تبدیل کند؛ اگرچه این برنامه از دیدگاه بسیاری از کارشناسان تا پایان سال ۲۰۲۰ عملی نخواهد شد. جنرال‌موتورز هم اخیرا طرحی مشابه تسلا را معرفی کرده است که تا پایان سال جاری میلادی و زودتر از روبوتاکسی‌های تسلا راه‌اندازی می‌شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات