تولید تسلا مدل Y و مدل 3 در چین، تایید شد

شنبه ۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
با ساخت و افتتاح گیگافکتوری در شانگهای چین، تولید تسلا مدل 3 و کراس‌اور برقی تسلا مدل Y تا سال ۲۰۱۹ آغاز خواهد شد.
تبلیغات

هفته گذشته ایلان ماسک از تائید کیفیت ساخت نسخه پروتوتایپ تسلا مدل Y خبر داد؛ درواقع کراس‌اور برقی تسلا به زمان تولید نهایی نزدیک شده است. با این حال به نظر می‌رسد که تولید انبوه تسلا مدل Y تا سال ۲۰۲۰ اتفاق نخواهد افتاد. 

ایلان ماسک

ایلان ماسک در این رابطه گفت:

ما به پیشرفت‌های چشم‌گیری در کراس‌اور تسلا مدل Y رسیده‌ایم.

تسلا به‌تازگی برای اولین بار طی دو سال اخیر به سودآوری در سه‌ماهه مالی دست یافت و تأیید شدن تولید نهایی کراس‌اور تسلا مدل Y می‌تواند تکمیل‌کننده این موفقیت باشد. ایلان ماسک مدتی پیش اعلام کرد که این خودروی برقی تا سال ۲۰۱۹ رونمایی خواهد شد. 

Tesla Model Y / تسلا

ماسک جزئیات بیش‌تری در مورد فرآیند توسعه تسلا مدل Y ارائه نداد که شاید یکی از دلایل تأخیر، کم بودن ظرفیت خط تولید باشد. این شرکت هم‌اکنون با محدودیت فضا در کارخانه فریمون کالیفرنیا دست و پنجه نرم می‌کند و در آینده نیز فضای بیش‌تری برای تولید و مونتاژ سدان تسلا مدل 3 نیاز خواهد داشت. 

tesla gigafactory

تسلا اکنون فقط حدود ۳۰ درصد از ظرفیت گیگافکتوری خود در ایالت نوادا را مورد استفاده قرار می‌دهد؛ اگرچه می‌توان از فضای اضافی این کارخانه برای تولید سایر محصولات استفاده کرد، اما برای عملیاتی شدن خط تولید جدید، زمان و سرمایه بیشتری نیاز است. این شرکت فعلاً باتری‌های مورد نیاز برای تمام خودروهای الکتریکی، محصولات انرژی و سیستم انتقال قدرت تسلا مدل 3 را در گیگافکتوری نوادا تولید می‌کند. 

به‌تازگی اسنادی متعلق به نمایندگی تسلا در شانگهای منتشر شد که نشان می‌دهد، دو خودروی برقی جدید تسلا در گیگافکتوری شانگهای تولید خواهند شد. ماسک هفته گذشته اعلام کرد که تولید تسلا مدل 3، تا پایان سال ۲۰۱۹ در این کارخانه آغاز خواهد شد. یکی دیگر از این محصولات، تسلا مدل Y است؛ اما به نظر می‌رسد که ساخت کارخانه گیگافکتوری از ابتدا و تولید دو مدل خودروی الکتریکی مختلف در آن، کار بسیار بزرگی باشد. کارخانه جدید تسلا در شرق چین، خط تولید مدل 3 و مدل Y با ظرفیت سالانه ۲۵۰،۰۰۰ دستگاه خواهد بود.

Tesla Model 3

هر جایی که کراس‌اور برقی تسلا مدل Y ساخته شود، فرصتی بزرگ برای این شرکت به همراه می‌آورد. تسلا قبلاً موفق شد که با وجود مشکل‌های فراوان، تولید انبوه مدل 3 را با موفقیت آغاز کند؛ مدل 3 یکی از محبوب‌ترین خودروهای آمریکا به شمار می‌رود و به سودآوری تسلا کمک کرد. این اتفاقات زمانی رخ داد که فروش سدان در ایالات متحده کاهش یافت و باعث شد تا خودروسازان بزرگ مانند فورد و فیات کرایسلر به‌طور کامل به سمت تولید شاسی‌بلند و پیک‌آپ حرکت کنند. 

تکرار موفقیت تسلا مدل 3 با یک محصول شاسی‌بلند کوچک‌تر و مقرون‌به‌صرفه، در کنار درس گرفتن از اشتباهات گذشته، می‌تواند نتایج خوبی برای خودروساز آمریکایی به‌همراه داشته باشد. البته کراس‌اور تسلا مدل Y تنها محصول آینده این شرکت نخواهد بود؛ ماسک به‌تازگی اعلام کرد که وانت پیک‌آپ آینده تسلا بیش از سایر محصولات او را هیجان‌زده می‌کند. خودرویی که قبلاً به آن اشاره شده است و احتمالاً طی سال‌های آینده به خط تولید وارد خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات