پیش فروش سوال برانگیز مزدا 3 و توضیح گروه بهمن

شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۷
مطالعه 7 دقیقه
سوم مرداد، سایت ثبت سفارش گروه بهمن برای فروش مزدا 3 باز شد؛ اما بسیاری از علاقه‌مندان موفق به خرید نشدند. این شرایط، منجر به نارضایتی عمومی، شائبه‌ی رانت‌خواری افراد خاص و نهایتا، توضیح گروه بهمن شد.
تبلیغات

اختلاف قیمت بسیار بالای مزدا 3 از کارخانه تا بازار عاملی شد تا مشتریان زیادی به سایت فروش مراجعه کنند اما پاسخگو نبودن سایت ثبت سفارش گروه بهمن، باعث شد تا کمتر کسی بتواند حتی ثبت نام اولیه خرید این خودرو را با موفقیت انجام دهد. 

قرار بود براساس اعلام شرکت بهمن فروش اینترنتی مزدا 3 از ساعت ۹ صبح آغاز شود. اما از همان دقیقه نخست آغاز ثبت‌نام داستان تکراری سرگردانی مردم در خریدهای اینترنتی خودرو تکرار شد و کمتر کسی توانست حتی به سایت فروش گروه بهمن دسترسی پیدا کند. جالب اینجاست دو دقیقه بعد از گشایش سایت شرکت اعلام کرد ظرفیت به اتمام رسیده و دور دوم فروش رأس ساعت ۹:۱۵ آغاز می‌شود. این پیام برای مشتریان شاید نقطه امیدی را بوجود آورده بود که می تواند در این ساعت تلاش خود را برای ثبت‌نام انجام دهند؛ اما در ساعت مقرر باز گشایش سایت برای مشتریان مقدور نبود و در نهایت بعد از یک دقیقه سایت فروش اعلام کرد مرحله دوم پذیرش به اتمام رسیده و مرحله بعد رأس ساعت ۹:۳۰ آغاز می‌شود.

پیش فروش جنجالی مزدا3

اختلاف قیمت بسیار بالای مزدا3 از کارخانه تا بازار، عاملی شده تا مشتریان زیادی به سایت فروش مراجعه کنند اما به اعتقاد فعالان بازار خودرو این فروش سوری بود. در حال حاضر مزدا 3 در بازار ۲۱۵ میلیون تومان معامله می‌شود که در طرح فروش کارخانه قیمت ۱۴۲میلیون تومانی را برای این خودرو تعیین کرده بود.

توضیح روابط عمومی گروه خودروسازی بهمن

به دنبال دستور فوری وزیر صنعت در بررسی نحوه پیش فروش مزدا 3 گروه خودروسازی بهمن، به دلیل حاشیه سود و قطع و وصل‌های مشکوک بحث برانگیز سایت مذکور، گروه بهمن به مرکز روابط عمومی وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان برای بررسی و شفافیت لیست خریداران، توضیحاتی ارائه است.

توضیحات شرکت بهمن به شرح زیر است:

۱. فروش اینترنتی خودرو مزدا 3 از ساعت ۹ صبح روز چهارشنبه مورخ ۹۷/۰۵/۰۳ و با اطلاع رسانی مناسب در سایت های مربوطه آغاز شد.

۲. فروش اینترنتی، از طریق سایت اینترنتی شرکت مشاورین گسترش الکترونیک ایما (مگا) صورت گرفته که این شرکت از طریق شرکت مگفا، وابسته به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است. لازم به ذکر است که شرکت مگا سابقه طولانی در همکاری با خودروسازان بزرگ کشور در زمینه فروش اینترنتی دارد.

۳. با عنایت به ابلاغیه‌های صادره از سازمان حمایت مصرف کنندگان، مبنی بر تعیین مهلت تحویل در فروش‌های نقدی خودرو صرفاً در بازه ۳۰ روزه، این شرکت براساس برنامه مصوب فروش در مرداد ماه،نسبت به ثبت نام اقدام نمود.

۴. به جهت افزایش ضریب اطمینان از دسترسی مصرف کننده اصلی به خودرو، محدودیت ثبت نام حداکثر یک دستگاه به ازای هر کد ملی در شرایط فروش لحاظ شد.که امکان صلح نیز برای مشتری وجود ندارد

۵. پیرو آمار ارسالی از جانب شرکت مگا ، مجموع متقاضیان خرید (غیر تکراری) در زمان فروش اینترنتی ۲۱۲۰۰۰ نفر بوده است . بر همین اساس احتمال خرید جهت هر متقاضی بسیار اندک بوده است.

۶. گفتنی است کل تولید خودروی مزدا 3 جدید از سال ۸۹ تا کنون ، کمتر از ۲۶۰۰۰ دستگاه بوده است لذا قطعا امکان پاسخ به چنین حجمی از تقاضا برای شرکت بهمن موتور وجود نداشته است.

۷. اطلاعات اخذ شده از شرکت مگا در خصوص نحوه فروش حاکی از این است که پس از بازخوانی اطلاعات (Refresh) در آغاز ثبت نام جهت ایجاد شرایط یکسان برای تمامی مشتریان، کلیه افرادی که پیش از ساعت ۹ وارد سامانه شده بودند از سایت خارج شدند . در مرحله اول به تعداد خودروی قابل عرضه ، مشتری جهت طی نمودن فرآیند ثبت نام به سایت هدایت می شود. با توجه به اینکه معمولاً بخشی از متقاضیان به دلیل مشکلاتی از قبیل ناقص بودن اطلاعات یا عدم پذیرش درگاه بانک از ارائه فرآیند باز می مانند، در سایت اطلاع رسانی مجدد انجام و در صورت باقی ماندن ظرفیت، مجدداً شرایط فروش برای پانزده دقیقه دیگر برقرار خواهد شد.

گروه بهمن

براساس اعلام شرکت بهمن قرار شد فروش اینترنتی مزدا 3 از ساعت ۹ صبح چهارشنبه (۳مردادماه امسال) آغاز شود. اما از همان دقیقه نخست آغاز ثبت‌نام داستان تکراری سرگردانی مردم در خریدهای اینترنتی خودرو تکرار شد و کمتر کسی توانست حتی به سایت فروش گروه بهمن دسترسی پیدا کند.

اختلاف قیمت بسیار بالای مزدا 3 از کارخانه تا بازار عاملی شده بود تا مشتریان زیادی به سایت فروش مراجعه کنند اما به اعتقاد فعالان بازار خودرو این فروش، اصطلاحا "سرکاری" بود و کمتر کسی توانست حتی ثبت نام اولیه خرید این خودرو را با موفقیت انجام دهد. در حال حاضر مزدا 3 در بازار ۲۲۰ میلیون تومان معامله می‌شود که در این فروش کارخانه قیمت ۱۴۲میلیون تومانی را برای این خودرو تعیین کرده بود.

ابهام در صداقت گروه بهمن و چند خودروساز دیگر

با نگاهی گذرا به جوابیه‌ی گروه خودروسازی بهمن، سوال‌های بیشتری در ذهن، شکل می‌گیرد. از یک سو، پاسخ شفاف به درخواست وزیر صنعت معدن و تجارت، در متن جوابیه وجود ندارد و از سویی دیگر، نوعی خودداری در مسئولان گروه بهمن، نسبت به انتشار اسامی خریداران مزدا 3، دیده می‌شود.

خروج آمریکا از برجام و مطرح شدن احتمال قطع همکاری خودروسازان خارجی و توقف تولید خودروهای پسابرجامی باعث شده تا قیمت این خودروها در بازار به شدت افزایش یابد. در کنار این موضوع رشد نرخ دلار در بازار غیر رسمی نیز باعث ایجاد التهاب مضاعف در بازار خودرو شده است و قیمت تمام خودروها با افزایش همراه بوده است.

هم‌اکنون اختلاف بین قیمت کارخانه و بازار برخی خودروهای مشترک تولیدی با خودروسازان خارجی به حدود ۹۰ میلیون تومان نیز رسیده است. به عنوان مثال قیمت کارخانه مزدا۳ تیپ ۳ معادل ۱۳۱ میلیون تومان است اما قیمت آن در بازار به ۲۱۵ میلیون تومان رسیده است.

قیمت کارخانه پژو 2008 نیز معادل ۱۱۵ میلیون تومان و قیمت بازار آن ۲۰۶ میلیون تومان است. قیمت کارخانه‌ای سراتو ۱۱۳ میلیون تومان و قیمت بازار آن ۱۶۴ میلیون تومان است. قیمت کارخانه هیوندایی اکسنت ۱۱۵ میلیون تومان و قیمت بازار آن به ۱۵۳ میلیون تومان رسیده است.

اما گذشته از خودروهای مشترک تولیدی با خودروسازان خارجی که احتمال توقف تولید آنها مطرح شده و همین موضوع باعث سوءاستفاده دلالان و واسطه‌های بازار خودرو و ارائه قیمت‌های نجومی برای این خودروها شده است قیمت باقی خودروهای تولید داخل نیز در بازار افزایش قابل توجهی داشته است.

ساندرو استپ وی sandero stepway

به عنوان مثال در حالی قیمت کارخانه پژو 207 اتوماتیک ۵۴ میلیون تومان است که قیمت بازار آن به ۷۳ میلیون تومان رسیده است. قیمت کارخانه ساندرو استپ‌وی اتوماتیک نیز ۶۱ میلیون تومان و قیمت بازار آن ۹۱ میلیون تومان است.

جک S5 اتوماتیک نیز در حالی در کارخانه به قیمت ۱۲۳ میلیون تومان عرضه می‌شود که قیمت بازار آن به ۱۴۷ میلیون تومان رسیده است. قیمت کارخانه هاوال H2 نیز ۱۰۴ میلیون تومان و قیمت بازار آن ۱۴۱ میلیون تومان است.

علاوه بر این خودروها اما قیمت خودروهای پرتیراژ و پرمصرف داخلی نیز با افزایش همراه بوده است. به عنوان مثال پراید سایپا ۱۱۱ در حالی در کارخانه به قیمت ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود که قیمت بازار آن به ۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. سمند LX نیز در حالی در کارخانه به قیمت ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود که قیمت بازار آن ۳۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

مروری بر قیمت خودروها در بازار نشان می‌دهد که این بازار به شدت ملتهب شده و در این شرایط هیچ نظارتی نیز بر آن وجود ندارد.

در شرایطی که دلالان و واسطه‌ها به ماهی‌گیری از آب گل‌آلود مشغول هستند از مسئولان و سازمان‌های مرتبط به‌ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز خبری نیست و مشخص نیست چه کسی باید با سوءاستفاده‌ها در بازار خودرو برخورد کند.

smand سمند

در این رابطه، امرالله امینی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت را مسئول قصور در نظارت بر بازار خودرو می‌داند و می‌گوید:

گذشته از دلایلی همچون احتمال قطع همکاری خودروسازان خارجی و افزایش نرخ ارز، دلیل اصلی وضع آشفته بازار خودرو ضعف نظارت بر این حوزه است. در دوره قبل که نرخ دلار یک مرتبه از هزار تومان به ۳۰۰۰ هزار تومان رسید نیز برخی‌ها یک شبه مولتی میلیاردر شدند. موضوع تحریم و نرخ ارز جای خود. حتی اگر همکاری تمام خودروسازان خارجی با خودروسازان داخلی نیز قطع شده و تولید این خودروها متوقف شود آیا تفاوت بین قیمت کارخانه و بازار خودروها باید به ۱۰۰ میلیون تومان برسد!؟.ضعف نظارت بر بازار خودرو باعث شده فروشندگان قیمت‌های تخیلی و نجومی برای خودروها تعیین کنند. البته بعید است که مصرف‌کنندگان با چنین قیمت‌هایی حاضر به خرید خودرو باشند اما در نهایت اعلام چنین قیمت‌هایی تاثیر نامطلوبی بر افکار عمومی داشته و شرایط بازار را ملتهب می‌کند.  مشکل این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت دست بسته ایستاده و به جای نظارت فقط نظاره می‌کند. امیدواریم مسئولان مربوطه هر چه زودتر وارد عمل شده و با بنگاه‌هایی که خودروها حتی تا حدودا دو برابر قیمت اصلی در بازار عرضه می‌کنند برخورد کنند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات