دوربین‌های DSLR درمقایسه‌با دوربین‌های بدون آینه در طول زمان ارزش خود را بهتر حفظ می‌کنند

یک‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
آیا تفاوتی در استهلاک دوربین‌های بدون آینه و DSLR وجود دارد؟ داده‌های جدید نشان می‌دهد ارزش دوربین‌های DSLR در طول زمان کمتر افت می‌کند.
تبلیغات

برای مقایسه‌ی تفاوت در استهلاک دوربین‌های بدون آینه و DSLR، از بخشی از گزارش Tilt-Shift KEH استفاده می‌کنیم که داده‌های انحصاری آن، بینش‌های منحصربه‌فردی درباره‌ی آخرین روند خرید و تجارت و فروش تجهیزان دوربین ارائه شده است.

ما اغلب درباره‌ی تغییرات دوربین‌های DSLR و بدون آینه و اینکه تغییرات چگونه در دهه‌ی گذشته روی این صنعت تأثیرگذار بوده، صحبت می‌کنیم؛ اما این نکته نیز اهمیت دارد که حذف آینه‌های بازتاب به‌جای عملیاتی دگرگون‌کننده، به‌عنوان گامی مهم در مسابقه‌ی هیجان‌انگیز فناوری شناخته می‌شود.

تغییر به‌سمت دوربین‌های بدون آینه بی‌شک سرعت نوآوری را افزایش داده و به شکوفایی پیشرفت‌هایی در دهه‌ی گذشته منجر شده است. پیشرفت‌هایی مثل فوکوس خودکار روی سوژه‌ها، تشخیص فاز روی حسگر، ثبت‌کننده تصویر چندمحوره، امکان ضبط ویدئوهای 4K و 8K و طراحی و پوشش‌های پیشرفته‌تر لنز‌ها همگی اهمیت زیادی دارند و ما را به سطوح جدیدی در حوزه‌ی تصویربرداری رسانده‌اند.

ناگفته نماند تولیدکنندگان دوربین و لنز مجبور شده‌اند سرعت نوآوری را افزایش دهند یا درمعرض خط جا‌ماندن از رقبا خواهند بود. این شرایط باعث شده‌ است چرخه‌های تولید به‌ویژه برای دوربین‌ها کوتاه‌تر شود. بنابراین، استهلاک دوربین‌ها به چه معنا است؟ آیا وقتی می‌دانید مدل بعدی دوربین مدنظرتان کمتر از ۱۶ ماه دیگر روانه‌ی بازار خواهد شد، شکل دوربین کنونی شما حس تازگی کمتری القا می‌کند؟ اجازه دهید نگاهی به برخی داده‌ها بیندازیم تا دید بهتری در‌این‌باره به‌دست آوریم.

ابتدا نگاهی به میانگین قیمت دوربین‌های بدون آینه‌ی برندهای مختلف در چهار سال گذشته خواهیم انداخت. این قیمت میانگین ارزشی است که مشتریان برای خرید این محصولات می‌پردازند. به‌منظور نشان‌دادن اثر واقعی استهلاک، فقط محصولاتی که در هر دو سال ۲۰۱۸ و ۲۰۲۱ دردسترس بوده‌اند، در این آمار گنجانده شده‌اند؛ بنابراین، محصولاتی که در این بازه‌ی زمانی معرفی شده‌اند، در این فهرست وجود ندارند.

میانگین قیمت بدنه دوربین های بدون آینه

با نگاه به نمودار بالا به‌راحتی می‌توان تشخیص داد که دوربین‌های بدون آینه‌ی لایکا شامل CL و SL و TL در سطح خودشان قرار دارند و با قیمتی بسیار گران‌تر از نمونه‌های رقیب عرضه می‌شوند. به‌طور‌کلی، لایکا از افت میانگین قیمت در چهار گذشته مصون نبوده است و از ۲,۳۹۰ دلار در سال ۲۰۱۸ به ۲,۱۴۵ دلار در سال ۲۰۲۱ رسیده است. قیمت دوربین‌های این شرکت در سال ۲۰۲۰ نیز به ۲,۰۷۸ دلار کاهش یافته بود. اکنون با کنار‌گذاشتن لایکا، نگاهی دقیق‌تر به سایر برندها خواهیم انداخت.

میانگین قیمت بدنه دوربین های بدون آینه غیر از لایکا

مشاهده‌ی تفاوت بین برندهای فردی بدون ترکیب لایکا کمی ساده‌تر است. دوربین‌های بدون آینه‌ی سونی کمترین کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند و از ۵۸۶ دلار در سال ۲۰۱۸، به ۵۶۲ دلار در سال ۲۰۲۱ رسیده‌اند. قیمت دوربین‌های کانن نیز از ۳۲۱ دلار در سال ۲۰۱۸، به ۲۲۸ دلار در سال ۲۰۲۱ رسیده و قیمت دوربین‌های فوجی‌فیلم از ۴۵۰ دلار در سال ۲۰۱۸، به ۴۰۳ دلار در سال ۲۰۲۱ کاهش یافته است.

میانگین متوسط قیمت برای کانن اندکی کمتر به‌نظر می‌رسد. باید خاطرنشان کنیم این فهرست فقط مدل فول‌فریم EOS R را مدنظر قرار می‌دهد که در سه‌ماهه‌ی پایانی ۲۰۱۸ عرضه شده است؛ بنابراین، قیمت بیشتر آن درصورت اضافه‌کردن سری مقرون‌به‌صرفه‌ی EF-M به فهرست کاهش می‌یابد. اگر به‌ نمودار برگردیم، پاناسونیک و Olympus بیشترین افت قیمت را تجربه کرده‌اند؛ اما نیکون برندی است که بدترین عملکرد را میان شرکت‌های اشاره‌شده داشته است که شاید دلیل آن قدیمی‌‌بودن سری اول دوربین‌های بدون آینه CX این شرکت باشد.

گفتنی است قیمت دوربین‌های سونی و فوجی‌فیلم و کانن مثل لایکا در سال ۲۰۲۱ همگی درمقایسه‌با سال ۲۰۲۰ افزایش یافته‌اند. در همین‌ حال، پاناسونیک و Olympus و نیکون افت مداومی را در این بازه‌ی زمانی تجربه کرده‌اند. از‌‌آن‌‌جا‌که پاناسونیک و نیکون اخیراً محصولات بدون آینه‌ی فول‌فریم جدیدی عرضه کرده‌اند، درصورت اضافه‌کردن این مدل‌ها به فهرست بالا، داستان کمی متفاوت خواهد شد. این داده‌ها به پذیرندگان سیستم‌ها اطمینان می‌دهد که زمان ارتقا به مدل‌های جدید فرا‌رسیده است و می‌تواند بازدهی خوبی نیز داشته باشد.

مقایسه میانگین قیمت بدنه دوربین برندهای مختلف

در مرحله‌ی بعدی، باید ببینیم دوربین‌های بدون آینه درمقایسه‌با دوربین‌های DSLR در مدت مشابه چگونه عمل کرده‌اند. در این‌جا، می‌توانید مشاهده کنید الگوهای استهلاک میان دوربین‌های بدون آینه و DSLR چه شباهت‌هایی دارند و فقط بزرگی آن‌ها متفاوت است. به‌طور‌کلی، ارزش دوربین‌های بدون آینه از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱، معادل ۱۴٫۶ درصد کاهش یافته است؛ درحالی‌که بدنه‌ی دوربین‌های DSLR در همین مدت، فقط ۱۱٫۱ درصد کاهش یافته‌اند. گفتنی است اگر به میانگین قیمت فروش نگاه کنیم، تفاوت حتی چشمگیرتر خواهد شد.

مقایسه میانگین قیمت فروش دوربین‌های DSLR و بدون آینه

در این‌جا، مشاهده می‌کنید که ارزش دوربین‌های بدون آینه حدود ۱۲٫۶ درصد کاهش یافته است؛ درحالی‌که ارزش دوربین‌های DSLR فقط ۲٫۲ درصد کاهش را تجربه کرده‌اند.

نتیجه‌گیری

داده‌ها نشان می‌دهد تقاضا برای دوربین‌های DSRL همچنان زیاد است؛ بنابراین، مشتریان برای خرید این محصولات مبلغ ثابت‌تری پرداخت می‌کنند و درنتیجه، این نوع دوربین‌ها درمقایسه‌با دوربین‌های بدون آینه قطعاً ارزش خود را بهتر حفظ می‌کنند. مسلماً دوربین‌های DSRL به‌طورمتوسط قیمت ارزان‌تری دارند؛ اما افت ارزش آن‌ها به‌اندازه‌ی دوربین‌های بدون آینه نیست. گفتنی است این شرایط ممکن است در سال‌های آینده به‌سرعت تغییر کند.

اکنون که فناوری دوربین‌های بدون آینه از نقطه‌ی اوج سال‌های اولیه‌ی خود نیز عبور کرده است و به‌طور گسترده‌تر استفاده می‌شود، بازار احتمالاً تثبیت خواهد شد. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که با سخت‌تر‌شدن رقابت، اگر برندهایی مثل Olympus درمقایسه‌با سایر شرکت‌ها نوآوری‌های جدیدی ارائه ندهند، احتمالاً از بازار حذف خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات