سونی در نبرد مشخصات و قابلیت‌ها در بازار دوربین‌ها شکست می‌خورد؟

چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
سونی چند سال پیش دوربین‌هایی با قابلیت‌ها و خصوصیات سخت‌افزاری عالی معرفی کرد و امروز، جایگاه خود را از طرف رقبای قدیمی در خطر می‌بیند.
تبلیغات

حدود چهار سال پیش، سونی دوربینی به‌نام a7R II به بازار معرفی کرد که توجه کارشناسان را از رقیب تازه‌نفس، Canon 5D Mark IV، به خود جلب کرد. محصول جدید سونی، یک دوربین فول فریم ۴۲/۴ مگاپیکسلی بود که قابلیت فیلم‌برداری 4K را هم با عرض کامل حسگر به کاربر ارائه می‌کرد. تقریبا همه‌ی عکاسان از قابلیت‌ها و خصوصیات محصول جدید سونی شگفت‌زده شدند. هیچ‌یک از آن‌ها انتظار عرضه‌ی چنین محصولی را از این شرکت نداشتند. البته نسخه‌ی اول اشکالات متعددی هم داشت و به‌نوعی نسخه‌ی بتا محسوب می‌شد؛ اما به‌هرحال سونی را به نقطه‌ای مشخص در نقشه‌ی نبرد دوربین‌ها تبدیل کرد.

سونی نسخه‌ی بعدی از دوربین پرقابلیت خود را به‌نام a7S II در بازه‌ی زمانی کوتاهی عرضه کرد. محصول جدید،‌ قابلیت‌هایی عالی در تصویربرداری با نور کم داشت. در آن زمان به‌ نظر می‌رسید سونی در مسیری هموار پیشرفت می‌کند و از آن نقطه، بهبودهای سخت‌افزاری و قابلیت‌های جدید، روز‌به‌روز بیشتر می‌شدند. شرکت ژاپنی به‌تنهایی تأثیری عمیق روی صنعت گذاشت و اهمیت دوربین‌های بدون آینده را به همه‌ی بازیگران اثبات کرد.

شرکت‌هایی همچون کانن و نیکون، تقریبا هیچ آمادگی برای رویکردهای جدید سونی نداشتند و پس از گذشت مدتی، به روند رقابت اضافه شدند. به‌هرحال رقابت با شدت دنبال شد تا اینکه در سال گذشته، سونی رتبه‌ی اول را در بسیاری از دسته‌های بازار دوربین در آمریکا و ژاپن به خود اختصاص داد. البته به‌نظر می‌رسد، شرکت ژاپنی اخیرا با کاهش سرعت رشد روبه‌رو شده باشد و بسیاری از تولیدکننده‌ها در رقابت به آن‌ها رسیده‌اند. درواقع هم در بخش قابلیت‌ها و هم خصوصیات سخت‌افزاری، محصولات شرکت‌های دیگر حضوری جدی در رقابت بازار دارند.

قابلیت‌های ویدئویی قدیمی

سونی اولین تولیدکننده‌ی صنعت عکاسی بود که دوربینی با قابلیت ضبط ویدئوی 4K با استفاده از عرض کامل حسگر فول فریم عرضه کرد. حتی اکنون نیز شرکت‌هایی محدود توانایی ساخت چنین محصولی را دارند. البته متأسفانه سونی در چهار سال گذشته بهبود زیادی روی این قابلیت خود انجام نداده است.

دوربین سونی

قابلیت‌های ویدئویی هشت بیتی که ابتدا در a7R II عرضه شدند، از آن زمان در همه‌ی محصولات جدید سونی ثابت مانده‌اند. محصولاتی همچون دوربین سونی a6600 که محبوبیت بالایی هم دارند، با همان قابلیت‌های ویدئویی عرضه می‌شوند که a6300 به آن مجهز بود.

دوربین a6600 در دسته‌ی رقابتی با Fujifilm X-T3 قرار می‌گیرد. باتوجه به بازه‌ی قیمتی و قابلیت‌های دو دوربین، می‌توان دوربین فوجی را در همه‌ی بخش‌ها برتر دانست. X-T3 با بهره‌گیری از شبیه‌سازی‌های فیلمی خود، کیفیت تصویر بسیار بالایی را عرضه می‌کند. درواقع دوربین‌های سونی در بحث قابلیت‌های ویدئویی بسیار عقب‌تر از فوجی‌فیلم حرکت می‌کنند. دوربین X-T3 اکنون قابلیت فیلم‌برداری 4K را در حالت 60p و ضبط داخلی ۱۰ بیت ارائه می‌کند. درمقابل، سونی از زمان عرضه‌ی a6300 هیچ به‌روزرسانی خاصی برای دوربین‌های خود عرضه نکرده است.

قابلیت‌های ویدئویی سونی از چهار سال پیش تاکنون تغییر چندانی نداشته‌اند

علاوه بر قابلیت ویدئوی هشت بیتی که سونی هنوز اصرار به استفاده از آن دارد، قابلیت فیلم‌برداری 4K در حالت 60p هم در محصولات آن‌ها ارائه نمی‌شود. درمقابل، کانن از چهار سال پیش، چنین قابلیتی را در دوربین‌های 1D X Mark II عرضه می‌کند. درنهایت عدم عرضه‌ی چنین قابلیتی از سوی سونی، قطعا در رقابت به‌ سود آن‌ها نخواهد بود.

کانن از محصول جدید خود به‌نام 1D X Mark III رونمایی کرد که سونی را در مسیر رقابت به عقب‌تر می‌راند. جدیدترین محصول سونی در دسته‌ی پرچم‌دارها به‌سختی با 1D X Mark II رقابت می‌کند؛ محصولی که در سال ۲۰۱۶ عرضه شد. با عرضه‌ی Mark III، کانن در بخش دوربین‌های پرچم‌دار فاصله‌ی زیادی با سونی پیدا می‌کند.

به‌روزرسانی‌ محصولات

برخی کارشناسان اعتقاد دارند، سونی احتمالا به لبه‌ی نهایی توسعه‌ی امکانات و قابلیت‌های برای دوربین‌های خود رسیده باشد. درواقع آن‌ها می‌گویند، شرکت ژاپنی تقریبا همه‌ی قابلیت‌های ممکن را در توسعه‌ی محصولات به‌کار گرفته است. به‌هرحال در همین وضعیت، هنوز شرکت‌های متعدد به توسعه و عرضه‌ی قابلیت‌های کاربردی جدید ادامه می‌دهند. به‌عنوان مثال، پاناسونیک، اولین دوربین مورد تأیید نتفلیکس را توسعه داد و کانن، ارتقاء‌هایی جدی برای خط 1D محصولات خود عرضه می‌کند.

دوربین سونی

ظاهرا سونی در رویکردی تکراری گرفتار شده است. آن‌ها تلاش خود را به‌کار می‌گیرند تا حداکثر قابلیت‌ها را در کوچک‌ترین بدنه‌ی ممکن جانمایی کنند. هر به‌روزرسانی نیازمند بدنه‌ای کمی بزرگ‌تر از سوی سونی است تا قابلیت‌های بیشتری در دوربین جای بگیرد. احتمالا درحال حاضر به حداکثر ظرفیت دوربین در ابعاد و طراحی‌های استاندارد کنونی رسیده‌ایم. تولیدکننده‌های دیگر در افزایش ابعاد با انعطاف‌پذیری بیشتری عمل کرده‌اند و اکنون توانایی اضافه‌کردن قابلیت‌های جدید متعدد را دارند.

حداکثر امکان‌پذیری اضافه‌کردن قابلیت‌‌های جدید، احتمالا تنها مشکلی مخصوص سونی محسوب می‌شود. باتوجه به توضیحات بالا به‌نظر می‌رسد با کمی تغییر در ابعاد دوربین و حفظ راحتی استفاده از آن با دست، بتوان چالش حداکثر امکان‌پذیری را حل کرد.

دوربین افسانه‌ای a7S III

سونی از مدت‌ها پیش ادعای عرضه‌ی به‌روزرسانی جدید را برای دوربین a7S II مطرح می‌کرد. درواقع به‌نظر می‌رسد کاربران دیگر علاقه‌ای به محصول احتمالی هم نداشته باشند. آن‌ها به محصولات رقیب همچون X-T3 رجوع کرده‌اند که قابلیت‌های مورد نیاز کنونی را با کیفیت بالا ارائه می‌کند. a7S II اکنون چهار سال عمر دارد و صنعت دوربین تقریبا از قابلیت‌ها و مشخصات آن به فازی جدید عبور کرده است. درحال حاضر گزینه‌های قدرتمند دیگری در دسترس کاربران قرار دارد که هم توسط سونی و هم دیگر تولیدکننده‌ها در دسترس کاربران قرار می‌گیرد.

ژاپنی‌ها برای بازگشت به رقابت باید هرچه سریع‌تر دوربینی حرفه‌ای به بازار عرضه کنند

ظاهرا سونی زمان زیادی را برای عرضه‌ی محصولی جذاب به بازار از دست داد و دیگر تولیدکننده‌ها از تأخیر ایجادشده استفاده کردند. امروز شرکت‌هایی همچون پاناسونیک و نیکون، دوربین‌هایی با قابلیت‌های ویدئویی پیشرفته‌تر همچون ضبط ویدئوی ۱۰ بیتی به بازار ارائه می‌کنند. سونی می‌تواند دوربینی جدید با قابلیت‌های جذاب کنونی عرضه کرده و بازار را شوکه کند؛ اما چنین اتفاقی تنها وقتی رخ می‌دهد که آن‌ها بالاخره محصولی را به بازار عرضه کنند.

دوربین سونی

انتظارها از سونی در سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده‌اند و شرکت ژاپنی نیز تاحدودی آن‌ها را جدی می‌گیرد. درحال حاضر اگر دوربین جدید شرکت فیلم‌های 4K را در حالت 120p ضبط نکرده یا توانایی ضبط ویدئوی raw را عرضه نکند، قطعا کاربران و کارشناسان متعدد از سونی ناامید می‌شوند. به‌علاوه شایعه‌های متعدد ادعا می‌کنند که سونی برای عرضه‌ی محصولی با قابلیت‌های بالا و حرفه‌ای، به‌دنبال سیستم خنک‌کننده‌ای داخلی است.

جزئیات بالا نشان می‌دهد که شاید سونی برای عرضه‌ی محصول جدید، انتظارها و برنامه‌های بیش از حد بلندپروازانه‌ای دارد. درواقع شاید آن‌ها تلاش می‌کنند تا بهترین و کامل‌ترین محصول را عرضه کنند. درحال حاضر شرکت ژاپنی برای حفظ سهم خود از بازار، به‌جای بلندپروازی باید محصولی واقعی را به بازار عرضه و اکنون، نیازهای عکاسان را برطرف کند.

در دفاع از سونی

سونی در سال‌های گذشته یکی از خانواده‌های دوربین خود را با دقت و نظم قابل‌توجهی ارتقاء داده است. خانواده‌ی a7R اعضای جدید را در بین خود مشاهده‌ کرده‌اند و موفق به حفظ سهم بازار در حد قابل قبولی شده‌اند. آخرین محصول، a7R IV دوربینی عالی محسوب می‌شود که با فناوری پیکسل شیفت برای کاربران نیازمند به عکس‌های با رزولوشن بالا، کاربرد بالایی دارد. تصاویر ضبط‌شده با دوربین مذکور، کیفیت خارق‌العاده‌ی ۶۱ مگاپیکسل را ارائه می‌کنند که برای اکثر کاربران عالی به‌نظر می‌رسد.

سونی آلفا a7R II

دوربین a7R IV اکنون بیشترین دوربین را در میان محصولات فول فریم بازار ارائه می‌کند و بالاتر از کانن قرار دارد. به‌علاوه، قابلیت‌هایی همچون فوکس خودکار و شناسایی چشم، از ظرفیت‌های جذاب و جانبی و کاربردی دوربین سونی محسوب می‌شوند. درنهایت این دوربین، سونی را با فاصله‌ای قابل‌توجه، بالاتر از همه‌ی تولیدکننده‌های دوربین بدون آینه در بازار قرار می‌دهد.

سونی در بازار دوربین‌های بدون آینه پیشتازی می‌کند

سونی به‌جز خانواده‌ی a7R، حوزه‌‌ی تمرکز جدی دیگری هم دارد. آن‌ها توجهی جدی به توسعه‌ی لنز برای دوربین‌ها داشته‌اند. شرکت ژاپنی، خانواده‌ای پرجمعیت از لنزهای حرفه‌ای را برای دوربین‌های E-mount خود عرضه می‌کند و اکثر آن‌ها، تصاویری با کیفیت بسیار بالا ارائه می‌کنند. درحال حاضر هیچ تولیدکننده‌ای به‌ اندازه‌ی سونی لنزهای متنوع عرضه نمی‌کند و سونی هم در مقایسه با دیگران، تلاشی جدی برای عرضه‌ی لنز با کیفیت بسیار بالا داشته است.

مقاله‌ی حاضر تلاش کرد تا کاهش روند سونی را در حوزه‌های متعدد بازار عکاسی نشان دهد. بااین‌حال هیچ نتیجه‌گیری نهایی درباره‌ی شکست کامل آن‌ها ادعا نمی‌شود. به‌علاوه در بخش‌های پایانی اشاره‌هایی هم به برتری‌های متعدد سونی در بخش دوربین‌های فول‌فریم و بدون آینه شد. در سال‌های گذشته، اطلاعات محصولات در دست توسعه‌ی سونی با شدت و گسترش بیشتری به رسانه‌ها راه می‌یافت، اما در سال‌های اخیر ژاپنی‌ها روند رازداری جدی‌تری را در پیش گرفته‌اند. شاید به‌همین دلیل و عدم انتشار اطلاعات زیاد از روند توسعه‌ی محصولات، کاربران و کارشناسان تصور خود را بر عدم فعالیت جدی شرکت ژاپنی می‌گذارند.

قیمت به‌روز، مشخصات فنی و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان‌ و آگاهانه‌ی انواع دوربین عکاسی نیاز دارید را در بخش محصولات زومیت بیابید. در این بخش، علاوه‌بر مشخصات فنی دقیق دوربین‌های کانن، نیکون‌، پاناسونیک، سونی و دیگر برند‌ها، امکان مقایسه‌ی دو یا چند محصول درکنار گالری تصاویر رسمی محصولات دردسترس شما خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات