بهترین تبلت های ویندوزی بازار [فروردین ۱۴۰۳]

سه‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
راهنمای خرید تبلت‌های ویندوزی
از سرفیس پرو گرفته تا لپ‌تاپ هیبریدی اچ‌پی، در مقاله‌ی پیش‌ رو بهترین تبلت‌ها با سیستم‌عامل ویندوز را به شما معرفی می‌کنیم.
تبلیغات

زمانی‌ که بیل گیتس برای اولین‌بار تبلتی با سیستم‌عامل ویندوز XP را معرفی کرد، هیچ‌وقت فکرش را نمی‌کرد که چند سال بعد اپل با آیپد بازار تبلت‌ها را فتح کند. در‌ هر‌ صورت مایکروسافت بار‌ دیگر با ویندوز ۸ سعی کرد به تعامل لمسی بها دهد؛ ولی از‌آنجاکه استقبال چندانی از آن نشد، در سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ توجه خاصی به تعاملات لمسی نکرد.

حالا ردموندی‌ها می‌خواهند با ویندوز ۱۱ دوباره بختشان را امتحان کنند و دستی به تعامل لمسی سیستم‌عامل خود بکشند. در مقاله‌ی پیش رو، بهترین تبلت‌های ویندوزی موجود در بازار ایران را با‌‌ توجه‌ به پارامترهایی همچون قیمت و قدرت سخت‌افزاری و کیفیت صفحه‌نمایش معرفی کرده‌ایم.

آیا خرید تبلت ویندوزی اقدام درستی است؟

تبلت‌های ویندوزی در مقایسه‌ با تبلت‌های اندرویدی و آیپد، مزایا و معایب متعددی دارند. برای مثال، می‌توانید اکثر برنامه‌هایی را که روی کامپیوتر شخصی یا لپ‌تاپ خود استفاده می‌کنید (مانند فتوشاپ و مجموعه‌ی آفیس یا سایر نرم‌افزارهای حرفه‌ای)، اجرا کنید و بسته به اولویت‌ها و وظایفی که انجام می‌دهید، بین حالت تبلت و دسکتاپ جابه‌جا شوید.

در مقابل، باید توجه کنید که قیمت تبلت‌ ویندوزی عموماً از پرچم‌دارهایی نظیر آیپد پرو یا گلکسی تب اس ۹ اولترا هم گران‌تر است. دستگاه‌های ویندوزی، به‌ویژه مدل‌های مجهز به پردازنده‌های X86 شارژدهی کمتری از رقبا دارند؛ مگر اینکه به‌سراغ تبلت‌های Windows on ARM بروید که این دستگاه‌ها نیز حداقل در شرایط فعلی، نه قدرت پردازشی معقولی دارند، نه عملکرد مناسبی در اجرای نرم‌افزارهای سنتی X86 به‌نمایش می‌گذارند.

نکته‌ی مهم‌تر اینکه با وجود گذشت چند سال از عرضه‌ی تبلت‌های ویندوزی و انتشار ویندوز ۱۱، هنوز هم این دستگاه‌ها در زمینه‌ی تعامل لمسی، در سطح رقبای اندرویدی و آیپد ظاهر نمی‌شوند. هنگامی‌ که برای کار با ویندوز ۱۱ از انگشتانتان کمک می‌گیرید، متوجه می‌شوید که انیمیشن‌ها نرم و بخش‌هایی از رابط کاربری برای کار با انگشت بهینه نیستند و کیبورد مجازی ویندوز فیدبک لمسی خوبی ندارد.

در‌ ادامه، بهترین تبلت‌های ویندوزی موجود در بازار ایران را در بازه‌های قیمتی مختلف بررسی می‌کنیم. توجه کنید که در بازارهای جهانی مدل‌های جذاب‌تر و به‌روزتری نیز وجود دارد که متأسفانه وارد بازار ایران نشده‌اند. ناگفته نماند که به‌دلیل کم‌بودن تنوع در دسته‌ی تبلت‌های ویندوزی، تصمیم گرفتیم برخی لپ‌تاپ‌های ۲ در ۱ و هیبریدی را نیز در فهرست زیر بیاوریم.

بهترین تبلت ویندوزی از ارزان‌ترین تا گران‌ترین

تبلت Surface Go 2 مایکروسافت

surface-go-2

تبلت Surface Go 2 مایکروسافت دستگاهی سبک‌وزن و جمع‌وجور است. این تبلت با قیمت تقریبی ۱۷ میلیون تومان، از صفحه‌نمایش ۱۰٫۵ اینچی PixelSense با وضوح فول‌اچ‌دی و نسبت تصویر ۳:۲ و تراکم پیکسلی ۲۲۰ پیکسل‌بر‌اینچ بهره می‌برد که آن را برای تماشای فیلم، خواندن، نوشتن و نقاشی ایدئال می‌کند.

در بخش سخت‌افزاری، تبلت Surface Go 2 مایکروسافت با دو پردازنده‌ی مختلف ارائه می‌شود: یکی Intel Pentium Gold 4425Y و دیگری Intel Core m3 نسل هشتم. پردازنده‌ی دوم عملکرد مناسبی را برای وب‌گردی و کارهای مربوط به مولتی‌مدیا ارائه می‌دهد. شما می‌توانید با‌ توجه‌ به بودجه‌تان، دستگاه را با رم ۴ یا ۸ گیگابایت انتخاب کنید.

مایکروسافت می‌گوید که تبلت Surface Go 2 می‌تواند تا ۱۰ ساعت برای کارهای مختلف شارژدهی کند. همچنین، ازطریق درگاه Surface Connect یا USB-C می‌توانید دستگاه را شارژ کنید یا تصویر آن را به مانیتور بزرگ‌تری انتقال دهید. پشتیبانی از قلم Surface Pen و جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون از دیگر قابلیت‌های مهم تبلت اقتصادی مایکروسافت هستند.

تبلت Surface Go 2 در روز عرضه با ویندوز ۱۰ هوم یا پرو موجود شد؛ اما اکنون با آمدن ویندوز ۱۱ به‌راحتی می‌توانید آن را به ویندوز ۱۱ به‌روز کنید. پشتیبانی از Windows Hello برای بازگشایی قفل دستگاه با استفاده از تشخیص چهره، یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت این تبلت تقریباً نیم‌کیلوگرمی است.

تبلت Surface Pro 8 مایکروسافت

surface pro 8 | سرفیس پرو ۸ مایکروسافت

تبلت Surface 8 Pro مایکروسافت طراحی امروزی‌تری در مقایسه‌ با سرفیس پرو ۷ دارد. این دستگاه به صفحه‌نمایش ۱۳ اینچی PixelSense Flow با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و حاشیه‌های باریک مجهز است. سرفیس پرو ۸ از پردازنده‌های نسل‌ یازدهمی اینتل شامل Core i3 1115G4 و Core i5 1135G7 و Core i7 1185G7 قدرت می‌گیرد و می‌توان آن را با حداکثر ۳۲ گیگابایت رم و یک ترابایت SSD سفارش داد.

تبلت Surface 8 Pro مایکروسافت به‌لطف عملکرد مناسب و نمایشگر باکیفیت و عمر باتری طولانی‌اش، نظر مثبت منتقدان و کاربران را جلب کرده است؛ اما معایبی نظیر فقدان گزینه‌ی LTE و قیمت گران دارد. بنابراین، برای پی‌بردن به عملکرد و قابلیت‌های تبلت، پیشنهاد می‌کنیم که به بررسی تخصصی تبلت Surface 8 Pro مایکروسافت در زومیت سری بزنید.

تبلت Surface Pro 9 مایکروسافت

surface-9-pro

تبلت Surface Pro 9 مایکروسافت دو نسخه‌ی معمولی و 5G دارد که هر دو مدل از بدنه‌ی آلومینیومی مقاوم و پایه‌ی مقاوم Kickstand و اتصال مغناطیسی برای کیبورد بهره می‌برند.

یکی از تفاوت‌های اصلی مدل معمولی و 5G به پردازنده‌شان بازمی‌گردد. مدل 5G از پردازنده‌ی SQ3 مایکروسافت استفاده می‌کند؛ درحالی‌که مدل عادی از پردازنده‌های نسل‌ دوازدهمی Core i5 1245U و Core i7 1265U در‌ کنار ۸ تا ۳۲ گیگابایت رم DDR5 و حداکثر یک ترابایت SSD بهره می‌برد. پردازنده‌ی SQ3 درواقع نسخه‌ای سفارشی‌شده از Snapdragon 8cx Gen 3 کوالکام به‌شمار می‌آید و صرفاً برای کاربری‌های بسیار سبک نظیر وب‌گردی و ویرایش اسناد یا تماشای فیلم مناسب است.

تبلت سرفیس پرو ۹ از صفحه‌نمایش ۱۳ اینچی PixelSense بهره می‌برد که با انواع قلم‌های مایکروسافت، از‌جمله قلم جدید Surface Slim Pen سازگار است. رزولوشن این صفحه‌نمایش ۲۸۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل با تراکم ۲۶۷ پیکسل‌بر‌اینچ است که در‌ کنار نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی و پشتیبانی از دالبی‌ویژن، تجربه‌ی بصری جذابی را ارائه می‌دهد.

اگر به خرید سرفیس پرو ۹ علاقه‌مندید، ابتدا بهتر است بررسی تخصصی تبلت Surface Pro 9 مایکروسافت در زومیت را مطالعه کنید تا قوت‌ها و ضعف‌های آن را بهتر بشناسید.

بهترین لپ‌تاپ‌های ویندوزی با قابلیت تبدیل‌شدن به تبلت

لپ‌تاپ هیبریدی Spectre x360 اچ‌پی

لپ تاپ اچ پی اسپکتر x360

نسل جدید لپ‌تاپ اچ‌پی Spectre x360 طراحی مینیمال و حاشیه‌‌های نازک و صفحه‌نمایش ۱۳٫۵ اینچی دارد که با قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه، می‌توانید از آن به‌عنوان تبلت نیز استفاده کنید. پنل نمایشگر از نوع IPS با وضوح FHD و نرخ نوسازی معمولی ۶۰ هرتز است که کیفیت مناسبی برای انجام کارهای طراحی و ویرایش دارد.

اچ‌پی در Spectre x360 از پردازنده اینتل Core i7-1355U و پردازنده گرافیکی یکپارچه اینتل Iris Xe Graphics استفاده کرده می‌کند که در‌ کنار ۱۶ گیگابایت رم DDR4 و ۱ ترابایت SSD، عملکرد روانی در وظایف مختلف دارد. بااین‌حال، ازآنجاکه سری پردازنده از سری U اینتل است، شاید به قدرتمندی پردازنده‌های سری H نباشد؛ اما باز هم برای کارهای نسبتاً سنگین گزینه‌ی مناسبی است.

از دیگر ویژگی‌های مثبت لپ‌‌تاپ اچ‌پی اسپیکرهای Bang & Olufsen و پورت‌های USB تایپ C با پشتیبانی از تاندربولت ۴ هستند که سرعت بسیار زیادی در انتقال تصویر و فایل‌های مختلف دارند.

همچنین اگر دوست دارید که لپ‌تاپ هیبریدی ۲ در ۱ شما دارای صفحه‌نمایش بزرگ‌تری باشد، می‌توانید مدل‌های مختلف سری Summit از برند MSI را هم مشاهده کنید.

لپ‌تاپ ROG Flow Z13 ایسوس

asus rog flow

آخرین لپ‌تاپ هیبریدی در فهرست ما دستگاه خاصی است که شاید علاقه‌مندان اندکی داشته باشد. Rog Flow Z13 ایسوس تبلت گیمینگ قدرتمندی که درون بدنه‌ی براق و سبک خود، سخت‌افزار کم‌نظیری دارد و یکی از تبلت‌های ویندوزی گران بازار ایران به‌شمار می‌آید. قبل از اینکه سراغ مشخصات آن بروید، شاید بهتر باشد بررسی تخصصی Rog Flow Z13 را در زومیت مطالعه کنید.

دستگاه هیبریدی و گیمینگ Rog Flow Z13 به پردازنده‌ی Core i9-12900H، ازجمله پردازنده‌های قدرتمند نسل ۱۲ اینتل، مجهز است. گرافیک مجزای RTX 3050Ti انویدیا، ۱۶ گیگابایت رم DDR5، سوییچ MUX و درگاه اختصاصی XG Mobile برای اتصال گرافیک اکسترنال از دیگر ویژگی‌های این تبلت یا لپ‌تاپ گیمینگ هستند.

لپ‌تاپ Rog Flow Z13 ایسوس از صفحه‌نمایش ۱۳٫۴ اینچی LCD با وضوح فول‌اچ‌دی پلاس و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و نسبت ۱۶:۱۰ بهره می‌برد. یکی از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد این دستگاه گیمینگ، به کیبورد جداشدنی‌اش بازمی‌گردد که به شما امکان می‌دهد تا از آن به‌عنوان تبلتی برای بازی یا لپ‌تاپی توانمند استفاده کنید.

ایسوس برای خنک‌کردن سخت‌افزار قدرتمند تبلت گیمینگش، از فلز مایع استفاده کرده است که تضمین می‌کند Rog Flow Z13 حتی زیر پردازش‌های سنگین نیز کاملاً بی‌صدا بماند. این دستگاه از باتری ۵۶ وات‌ساعت با ۱۰ ساعت شارژدهی برای پخش ویدئو یا وب‌گردی بهره می‌برد.

ممنونیم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید و امیدواریم که به شما در پیداکردن تبلت ویندوزی مدنظرتان کمک کرده باشیم. اگر تبلت ویندوزی دیگری را می‌شناسید که مورد تأیید کاربران زیادی است و در فهرست ما وجود ندارد، می‌توانید آن را در بخش نظرات با ما به‌اشتراک بگذارید.

سوالات متداول زومیت

  • تبلت ویندوزی بهتر است یا اندرویدی؟

    همه‌چیز به سلیقه و نیاز شما برمی‌گردد. اگر طراح یا برنامه‌نویس هستید و نیاز دارید که با نرم‌افزارهای تحت‌ویندوز کار کنید، خرید تبلت ویندوزی برای شما مناسب‌تر است؛ اما اگر کاربر عادی هستید و از تبلت برای دیدن فیلم و وب‌گردی و بازی استفاده می‌کنید، خرید تبلت اندرویدی را به‌دلیل قیمت مناسب‌تر و تنوع بیشتر به شما پیشنهاد می‌کنیم.

  • بهترین و ارزان ترین تبلت ویندوزی بازار کدام است؟

    متأسفانه تبلت‌های ویندوزی بازار ایران از تنوع قیمتی کمتری نسبت به تبلت‌های اندرویدی برخوردارند اما مدل Surface Go 2 گزینه‌ی خوبی برای کسانی است که با بودجه‌ی زیر ۲۰ میلیون تومان قصد خرید تبلت ویندوزی دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات