بهترین مک‌بوک‌های بازار [فروردین ۱۴۰۳]

چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۰
مطالعه 10 دقیقه
راهنمای خرید مک بوک
در مقاله‌ی پیش‌ رو، بهترین مک بوک های اپل را براساس قیمت و کاربری‌های مختلف روزمره، گرافیک و برنامه‌نویسی معرفی خواهیم کرد.
تبلیغات

مک‌بوک‌های اپل ازجمله قدرتمندترین و محبوب‌ترین لپ‌تاپ‌ها در سراسر دنیا به‌حساب می‌آیند. این اعتبار و محبوبیت ناشی از طراحی زیبا، عملکرد قوی و سیستم‌عامل پیشرفته‌ای است که اپل برای رفع نیازهای مختلف کاربران تدارک می‌بیند. با‌این‌حال، انتخاب مک‌بوک مناسب با نیازهای کاربر از میان انبوه مدل‌ها و کانفیگ‌های مک‌بوک شاید دشوار باشد.

در مقاله‌ی حاضر، بهترین مک بوک های موجود در بازار ایران را براساس قیمت‌ها و کاربری‌های مختلف معرفی خواهیم کرد؛ از مدل‌های ارزان‌‌قیمت گرفته تا مک‌بوک‌های لوکس و قدرتمند و گران‌قیمت.

فهرست مطالب

فرق مدل های مختلف مک بوک

به‌طورکلی، اگر قصد خرید مک‌بوک داشته باشید، اپل دو گزینه‌ی مختلف مک‌ بوک ایر و مک بوک پرو را دراختیارتان قرار می‌دهد. مک‌‌بوک ایر معمولاً برای کاربری روزمره همچون خبرنگاری، وب‌گردی، دانش‌آموزی، مطالعه و تماشای فیلم استفاده می‌شود؛ اما برای کاربران حرفه‌ای که قصد انجام کارهایی مثل برنامه‌نویسی، تدوین و طراحی‌های گرافیکی سنگین را دارند، مک‌بوک پرو گزینه‌ی مناسب‌تری به‌نظر می‌رسد.

مک‌بوک‌ ایر در دو نسخه‌ی ۱۳ و ۱۵ اینچی و صفحه‌نمایش IPS LCD و مک‌بوک پرو در نسخه‌های ۱۳ و ۱۴ و ۱۶ اینچی عرضه می‌شود. صفحه‌نمایش مانند مدل‌های ایر از نوع IPS LCD است؛ با این تفاوت که مدل‌های ۱۴ و ۱۶ اینچی از فناوری نوردهی MiniLED به‌ترتیب با ۸ تا ۱۰ هزار چراغ LED بهره می‌برند و درمقایسه‌با IPS معمولی، روشنایی و کنتراست بیشتری ارائه می‌دهند. پنل هر دو مدل مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی ۶۰ هرتزی هستند؛ اما لپ‌تاپ‌های ۱۴ و ۱۶ اینچی از نرخ نوسازی متغیر تا ۱۲۰ هرتز استفاده می‌کنند.

مک‌بوک ایر ۱۳ و ۱۵ اینچی از تراشه‌های پایه‌ی M1 و M2 با گرافیک‌های مختلف استفاده می‌کنند. درمقابل، اپل در مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی از تراشه‌های M1 Pro و M2 Pro یا M1 Max و M2 Max استفاده می‌کند؛ ازاین‌رو، مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی در‌حال‌حاضر لقب قدرتمندترین مک‌بوک‌های اپل را به‌ خود اختصاص می‌دهد.

درمقابل، مک بوک پرو ۱۳ اینچی، تنها لپ تاپ اپل است که فناوری تاچ‌بار (نوار لمسی بالای کیبورد) در آن دیده می‌شود. این مدل نیز مانند مک‌بوک ایر از پردازنده‌های پایه‌ی M1 و M2 بهره می‌برد.

ویژگی دیگری که مک بوک ایر و مک بوک پرو را از دیگر متمایز می‌کند، به فقدان فن خنک‌کننده در مدل‌های مختلف مک‌بوک ایر بازمی‌گردد؛ ازاین‌رو، در پردازش‌های مداوم و سنگین در‌مقایسه‌با مک‌بوک پرو دچار افت عملکرد بیشتری می‌شوند.

بهترین مک بوک تا ۵۰ میلیون تومان

مک بوک ایر M1 اپل؛ بهترین لپ‌تاپ با کاربری روزمره

مک بوک ایر M1

اگر به‌دنبال ارزان‌ترین لپ‌تاپ اپل با ارزش خرید فراوان برای کاربری روزمره هستید، مک بوک ایر 2020 اپل بهترین گزینه به‌حساب می‌آید. از مهم‌ترین امکانات این لپ‌تاپ می‌توان به تراشه‌ی M1 با پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای و پردازنده‌ی گرافیکی ۷ هسته‌ای، نمایشگر ۱۳ اینچی IPS LCD با روشنایی ۴۰۰ نیت و باتری با ظرفیت ۴۹٫۹ وات‌ساعتی اشاره کرد که شارژدهی آن به ۱۸ ساعت می‌رسد.

بدون درنظرگرفتن رم ۸ گیگابایتی که البته برای کاربری روزمره کافی خواهد بود، مک بوک ایر M1 با قدرت پردازشی چشمگیر، یکی از بهترین لپ‌تاپ‌های اپل با قیمت حدودی ۵۰ میلیون تومان به‌شمار می‌آید. درمقایسه‌با مک‌بوک ایر M2 که با اختلاف قیمتی ۱۷ میلیونی عرضه می‌شود، این دستگاه انتخاب منطقی‌تری است؛ زیرا مک‌بوک ایر M2 فقط در بخش طراحی و عملکرد پردازشی (۲۰ درصد سریع‌تر) تغییراتی را به‌ خود می‌بیند. درضمن، سرعت SSD مدل پایه‌اش، نصف مک‌بوک ایر M1 است.

بهترین مک بوک تا ۷۵ میلیون تومان

مک بوک ایر 15 اینچی M2 اپل

مک بوک ایر ۱۵ اینچی M2

مک بوک ایر ۱۵ اینچی از صفحه‌نمایش ۱۵٫۳ اینچی IPS LCD با نور پس‌زمینه‌ی LED و روشنایی ۵۰۰ نیت بهره می‌برد و برای افرادی که به نمایشگر بزرگ‌تری احتیاج دارند، انتخاب مناسبی محسوب می‌شود.

اگرچه مک‌بوک ایر ۱۵ اینچی از تراشه‌ی ۸ هسته‌ای M2 قدرت می‌گیرد، از SSD تک‌ماژول به‌جای دو ماژول استفاده می‌کند و همین امر باعث می‌شود سرعت SSD آن درمقایسه‌با سرعت نسخه‌ی M1 به نصف برسد.

مک‌بوک ایر ۱۵ اینچی مجهز به ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی و ۸ گیگابایت رم را می‌توانید با بودجه‌ای حدوداً ۷۵ میلیون تومانی تهیه کنید. چنانچه به رم بیشتری نیاز دارید، می‌توانید سراغ نسخه‌ ۱۶ گیگابایتی بروید؛ اما با‌توجه‌به برچسب قیمتی ۱۰۰ میلیون تومانی‌اش، خرید این نسخه به‌صرفه نیست و ما نیز خریدش را توصیه نمی‌کنیم.

بهترین مک بوک تا ۱۰۰ میلیون تومان

مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی M3

مک بوک پرو ۱۴ اینچی M3 نمای روبه‌رو

مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی M3 با پردازنده‌ی مرکزی ۸ هسته‌ای و گرافیک ۱۰ هسته‌ای، بهترین مک بوک بازار در محدوده‌ی ۹۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان به‌حساب می‌آید.

صفحه‌نمایش ۱۶٫۲ اینچی با نورپردازی MiniLED، نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و حداکثر روشنایی ۱۶۰۰ نیت HDR، باتری ۱۰۰ وات‌ساعتی با طول عمر ۲۱ ساعته هنگام تماشای فیلم، دیگر ویژگی‌های مهمی هستند که مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی ۲۰۲۱ را به یکی از بهترین مک‌بوک‌ها برای برنامه‌نویسی تبدیل می‌کنند.

قیمت مک بوک اپل با نمایشگر ۱۴ اینچی و ۵۱۲ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی و ۸ گیگابایت رم، درحال‌‌حاضر در محدوده‌ی ۹۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان قرار دارد. برای خرید نسخه‌ی ۱ ترابایتی این لپ‌تاپ با همین رم باید بیشتر هزینه کنید.

بهترین مک بوک تا ۱۱۰ میلیون تومان

مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی M3 Pro با گرافیک ۱۴ هسته‌ای

مک بوک پرو 14 اینچی M2 Pro با گرافیک ۱۹ هسته‌ای

مک بوک پرو 14 اینچی M3 Pro افزون‌بر پردازنده‌ی ۱۱ هسته‌ای با ۱۶ هسته‌ی گرافیکی، در نسخه‌ی دیگری نیز با پردازنده‌ی ۱۲ هسته‌ای و گرافیک ۱۸ هسته‌ای ارائه شده است. این لپ‌تاپ از ۵۱۲ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی و ۱۶ گیگابایت رم بهره می‌برد و فضای ذخیره‌سازی فراوانی را دراختیارتان قرار می‌دهد.

دیگر قابلیت‌های مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی M3 Pro را می‌توان در صفحه‌نمایش MiniLED با نرخ نوسازی تطبیقی ۱۲۰ هرتز و باتری ۷۲٫۴ وات‌ساعتی، وای‌فای 6E و بلوتوث ۵٫۳ خلاصه کرد. اگر به نمایشگر بزرگ‌تری نیاز دارید، می‌توانید به‌سراغ نسخه‌ی ۱۶ اینچی این لپ‌تاپ بروید که درادامه، معرفی خواهیم کرد.

بهترین مک بوک تا ۱۳۰ میلیون تومان

مک بوک پرو ۱۴ اینچی M2 Pro با گرافیک ۱۹ هسته‌ای

مک بوک پرو 16 اینچی 2023 اپل

در محدوده‌ی ۱۳۰ میلیون تومان می‌توان به‌سراغ مک بوک پرو 14 اینچی با تراشه M2 Pro رفت که ۱۲ هسته‌ی پردازشی و ۱۹ هسته‌ی گرافیکی آن را همراهی می‌کنند. این مک‌بوک با مک‌بوک پرو M3 Pro که در بخش قبل معرفی کردیم، ازنظر عملکرد پردازشی تفاوت فاحشی ندارد و تنها تفاوت آن‌ها در بخش پردازنده‌ی گرافیکی است؛ چون مک‌بوک M2 Pro ازنظر گرافیکی تقریباً ۲۰ درصد عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد.

روی‌هم‌رفته، اگر به‌دنبال مک‌بوکی کارآمد برای انجام کارهای گرافیکی هستید، مک‌‌بوک پرو ۱۴ اینچی ۲۰۲۳ اپل، همه‌ی‌ آنچه از لپ‌تاپ انتظار دارید، دراختیارتان قرار می‌دهد. در‌غیر‌این‌صورت، بهتر است هزینه‌ی اضافه نکنید و با بودجه‌ی ۱۱۰ میلیون تومان همان مدل قبل را تهیه کنید.

مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی M2 Pro، درست مانند دیگر مدل‌های مک‌بوک پرو از نمایشگر LCD با فناوری MiniLED و عملکردی مشابه OLED بهره می‌برد که حداکثر روشنایی ۱۶۰۰ نیت و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز را ارائه می‌دهد. از دیگر ویژگی‌های این لپ‌تاپ می‌توان باتری ۱۰۰ وات‌ساعتی را نام برد.

بهترین مک بوک تا ۱۵۰ میلیون تومان

مک بوک پرو ۱۶ اینچی M3 Pro با گرافیک ۱۸ هسته‌ای

مک بوک پرو ۱۴ اینچی M3 نمای روبه‌رو

مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی با تراشه‌ی M3 Pro که پیش‌تر نسخه‌ی ۱۴ اینچی‌اش را معرفی کردیم، یکی از بهترین مک‌بوک‌های بازار در محدوده‌ی ۱۵۰ میلیون تومان است و از ۵۱۲ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی و ۱۶ گیگابایت رم بهره می‌برد.

مک‌بوک پرو پیشنهادی ما از پردازنده‌ی ۱۲ هسته‌ای و گرافیک ۱۸ هسته‌‌ای قدرت می‌گیرد و پهنای باند حافظه‌اش به ۱۵۰ گیگابایت‌برثانیه می‌رسد. این لپ‌تاپ مانند دیگر مدل‌های ۱۶ اینچی از باتری ۱۰۰ وات‌ساعتی و نمایشگر IPS LCD با فناوری MiniLED و نرخ نوسازی تطبیقی ۱۲۰ هرتز بهره می‌برد.

بهترین مک بوک تا ۱۷۵ میلیون تومان

مک بوک پرو ۱۶ اینچی M3 Pro با گرافیک ۱۸ هسته‌ای

مک بوک پرو ۱۴ اینچی M3 نمای روبه‌رو

تا چندی پیش با بودجه‌ی ۱۷۰ تا ۱۸۰ میلیون می‌توانستید مک بوک پرو ۱۴ اینچی M3 Max با گرافیک ۳۰ هسته‌ای را بخرید؛ ولی افزایش قیمت اعمال‌شده روی نسخه‌های مختلف مک‌بوک، باعث شده است تا این مدل برچسب قیمتی حداقل ۲۰۰ میلیون‌ تومانی بخورد.

تا ۱۷۰ میلیون پیشنهاد ما همان مدل قبل، یعنی مک بوک پرو ۱۶ اینچی M3 Pro، با گرافیک ۱۸ هسته‌ای ولی با ۳۶ گیگابایت رم است که امکانات مهم آن را در بخش‌های قبل مرور کردیم. بازهم اگر فکر می‌کنید این مک‌بوک پاسخ‌گوی نیازهایتان نیست، چاره‌ای جز افزایش بودجه ندارید.

بهترین مک بوک تا ۲۰۰ میلیون تومان

مک بوک پرو ۱۴ اینچی M3 Max با گرافیک ۳۰ هسته‌ای

مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی M2 Max با گرافیک ۳۸ هسته‌ای

با بودجه‌ی حدوداً ۱۸۰ میلیون تومان، می‌توانید مک بوک پرو ۱۴ اینچی M3 Max با گرافیک ۳۰ هسته‌ای، قوی‌ترین مک‌بوک اپل را تهیه کنید. این لپ‌تاپ که در سال ۲۰۲۳ به بازار جهانی راه یافت، با فضای ذخیره‌سازی مختلفی ارائه شده است. اگر فضای یک ترابایت و ۳۶ گیگابایت رم را کافی می‌دانید، بدون پرداخت هزینه‌ی بیشتر، به خرید همین مک‌بوک اکتفا کنید.

درحال‌حاضر، تراشه‌ی M3 Max با گرافیک ۳۰ هسته‌ای بهترین تراشه‌ی اپل به‌حساب می‌آید و مدل‌های گران‌‌قیمت‌تر صرفاً ازنظر فضای ذخیره‌سازی و رم تفاوت دارند که همین امر موجب افزایش قیمت آن‌ها شده است. چنانچه برای اموری همچون یادگیری ماشین به رم بیشتری احتیاج دارید، باید بودجه‌ی خود را به بیش از ۲۰۰ میلیون برسانید و به‌سراغ مدل‌های گران‌تر بروید.

بهترین مک بوک بازار ایران

اگر ازنظر مالی مشکلی ندارید و می‌خواهید بدون درنظرگرفتن قیمت صاحب بهترین مک بوک بازار ایران شوید، می‌توانید به‌سراغ گران‌ترین مک‌بوک‌های اپل بروید.

مک بوک پرو ۱۶ اینچی M3 Max با گرافیک ۴۰ هسته‌ای و رم ۴۸ گیگابایتی

مک بوک پرو M3 Max

مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی M2 Max با گرافیک ۴۰ هسته‌ای و ۱۶ هسته‌ی پردازشی، بدون شک بهترین مک‌بوک اپل است و به‌خوبی پاسخ‌گوی تمام نیازهای کاربر همچون برنامه‌نویسی و یادگیری ماشین و هوش مصنوعی خواهد بود.

فضای ذخیره‌سازی یک‌ترابایتی به‌همراه ۴۸ گیگابایت رم، صفحه‌نمایش MiniLED با قابلیت نمایش یک‌میلیارد رنگ و پشتیبانی از فناوری ProMotion که براساس محتوای در حال نمایش نرخ نوسازی را از ۲۴ تا ۱۲۰ هرتز تغییر می‌دهد، باتری ۱۰۰ وات‌ساعتی قدرتمند و اسپیکرهای شش‌گانه مهم‌ترین امکانات مک بوک پرو ۱۶ اینچی را تشکیل می‌دهند.

سوالات متداول زومیت

  • بهترین مک بوک بازار برای کاربری روزمره کدام است؟

    مک بوک ایر M1 اپل با نمایشگر ۱۴ اینچی IPS LCD یکی از بهترین مک‌بوک‌های اپل برای کاربری‌های روزمره همچون مطالعه و تماشای فیلم و خبرنگاری به‌شمار می‌آید.

  • برای خرید بهترین مک‌ بوک اپل ازنظر پردازنده چقدر باید هزینه کرد؟

    مک بوک پرو ۱۴ اینچی و ۱۶ اینچی اپل با پردازنده‌ی M2 Max و M3 Max بهترین مک‌بوک‌های اپل ازنظر پردازنده و سخت‌افزار به‌حساب می‌آیند که برای خرید آن‌ها باید بیش‌ از ۱۵۰ میلیون تومان هزینه کنید.

  • بهترین مک بوک اپل ازنظر نمایشگر کدام است؟

    اگر به‌دنبال بهترین مک بوک اپل ازنظر نمایشگر هستید، باید یکی از مدل‌های مک بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی را تهیه کنید. اپل در این لپ‌تاپ‌ها، یکی از قوی‌ترین نمایشگرهای ممکن را با فناوری MiniLED به‌کار گرفته است.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات