بهترین حافظه SSD بازار از ۵۰۰ هزار تومان تا ۶ میلیون تومان [اسفند ۱۴۰۲]

سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
مطالعه 18 دقیقه
بهترین حافظه SSD بازار
در این مقاله، بهترین‌‌ SSD-های هر رده‌ی قیمتی از برندهایی مانند سامسونگ، ای دیتا، وسترن دیجیتال، گیگابایت، کداک و کینگ مکس را معرفی خواهیم کرد.
تبلیغات

حافظه‌های ذخیره‌سازی در کامپیوترهای شخصی پوست‌اندازی خود را در سال‌های اخیر آغاز کرده‌اند و کارشناسان آینده‌ی حافظه‌‌های ذخیره‌سازی را از آنِ حافظه‌های SSD می‌دانند. سازندگان لپ‌تاپ‌های جدید اقبال زیادی به این حافظه‌ها نشان می‌دهند و دیگر استفاده از آن مختص بهترین اولترابوک‌‌ ها و لپ‌تاپ‌های گران‌قیمت نیست.

پشتیبانی از حافظه‌های SSD‌ از نوع NVMe نیز در انواع مادربرد افزایش یافته است و بوردهای اقتصادی نیز کم‌وبیش از چنین رابطی پشتیبانی می‌کنند. حافظه‌های SSD تنوع مختلفی دارند که عواملی مانند پشتیبانی سیستم میزبان، قیمت و کاربرد در این تنوع مؤثر است؛ اما پیش از آغاز بررسی انواع این نوع حافظه، بیایید کمی با آن آشنا شویم.

درایو SSD چیست؟

اصطلاحاً هارد SSD (غلط مصطلح بین کاربران) یا به‌شیوه‌ی درست‌تر درایو SSD یا Solid-state Drive یا با ارفاق حافظه‌ی SSD به نسل جدید درایوها اطلاق می‌شود که از تراشه‌های موسوم به NAND برای ذخیره‌ی اطلاعات استفاده می‌کنند. این حافظه‌ها برخلاف هارد‌ دیسک‌ها کاملاً الکترونیکی هستند و همین مسئله آن‌ها را درمقایسه‌با هاردها دربرابر حرکت و ضربه مقاوم می‌کند. پیش‌از‌این در مقاله‌‌ی تفاوت هارد دیسک و SSD، درباره‌ی ویژگی‌های این دو نوع حافظه و انواع آن و نحوه‌ی عملکردشان به‌تفصیل صحبت کرده‌ایم.

حافظه‌های SSD انتخاب اول و آخر عاشقان سرعت است؛ پس اگر از زمان زیاد بوت کامپیوتر، زمان‌بربودن انتقال فایل‌ها و اجرای اپلیکیشن‌ها و حتی لودینگ طولانی بازی‌ها خسته شده‌اید، زمان آن فرارسیده است تا با خرید SSD مناسب جان تازه‌ای به کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود ببخشید.

سرعت نوشتن و خواندن تا ۱۵ برابر بیشتر و زمان دسترسی بسیار کم و مصرف اندک، از مهم‌ترین برتری‌های اس‌اس‌دی‌ها دربرابر هارد محسوب می‌شوند؛ البته در ظرفیت یکسان قیمت هارد دیسک کمتر است و این باعث می‌شود وجود SSD روی قیمت لپ تاپ نیز اثر بگذارد.

در ادامه بهترین SSD-های بازار را براساس قیمت و امکاناتی که در اختیار قرار می‌دهند، به شما معرفی خواهیم کرد.

بهترین حافظه اس اس دی تا ۷۰۰ هزار تومان

بهترین SSD اینترنال از نوع SATA که می‌توان تا ۷۰۰ هزار تومان با ظرفیت ۱۲۰ گیگابایت خرید که سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی اطلاعات آن‌ها به ۵۰۰ مگابایت‌بر‌ثانیه می‌رسد. این سرعت بین SSDها چندان مطلوب نیست؛ اما همچنان بهتر از حافظه‌های HDD است. در عوض با همین مبلغ می‌توان یک هارد اینترنال با ظرفیت حداقل ۵۰۰ گیگابایت خرید.

پیشنهاد می‌شود برای داشتن سرعت به‌مراتب بیشتر، با کمی افزایش بودجه سراغ SSDهای نوع NVMe M.2 بروید، البته به‌شرطی که امکان اتصال آن روی مادربرد سیستم شما وجود داشته باشد.

درهرصورت با استفاده از این SSD برای نصب ویندوز یا سیستم‌عامل و نصب برنامه‌های کاربردی تجربه کاربری خود را می‌توانید بهبود ببخشید.

کداک X150 SATA 2.5 Inch ظرفیت ۱۲۰ گیگابایت

بهترین اس اس دی | کداک ایکس ۱۵۰ ساتا - Kodak X150 SATA 3.0

اس‌اس‌دی اینترنال کداک X150 با فرم‌‌فکتور ۲٫۵ اینچ از رابط SATA نوع ۶ گیگابایت‌بر‌ثانیه آن بهره می‌برد و حداکثر سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی آن ۵۲۰ و ۵۰۰ مگابایت‌بر‌ثانیه است. قابلیت Wear Leveling و قابلیت Over-Provision برای افزایش عمر حافظه و الگوریتم اصلاح خطا (ECC) از دیگر ویژگی‌های SSD کداک X150 هستند.

SSD پتریوت Patriot P300 NVMe M.2 128GB ظرفیت 128 گیگابایت

انتخاب جایگزین: پاتریوت P300 NVMe M.2 ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت

اس اس دی پاتریوت P300 NVMe M.2 ظرفیتی ۱۲۰ گیگابایتی دارد و سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی آن ۱۶۰۰ و ۶۰۰ مگابایت‌برثانیه است. این SSD پاتریوت فرم‌فکتور M.2 و فلش Kioxia 96L TLC NAND دارد و از رابط پرسرعت NVMe و استانداردهایی مانند TRIM و RAID و از همه مهم‌تر قابلیت S.M.A.R.T نیز پشتیبانی می‌کند.

از دیگر ویژگی‌های P300 پاتریوت می‌توان به قابلیت پایش دما و بهره‌مندی از تکنولوژی‌های ECC و HMB برای استفاده از بخش کوچکی از رم به‌عنوان حافظه کش، اشاره کرد. گفتنی است که طبق انتظار این دو حافظه معرفی‌شده فاقد DRAM هستند که برای حافظه‌ای در این بازه قیمتی ضعف محسوب نمی‌شود.

بهترین حافظه اس اس دی NVMe تا یک میلیون تومان

اگر می‌توانید ۳۰۰ هزار تومان بیشتر هزینه کنید، پیشنهاد می‌کنیم که با صرف یک میلیون تومان اس‌اس‌دی NVMe بهتری بخرید که از رابط جدید‌تر و بسیار سریع‌تری از SATA 3.0 بهره می‌برد یا امکانات جانبی بیشتری ارائه می‌کند.

لکسار NM620 NVMe M.2 ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت

نمای روبروی SSD لکسار Lexar NM620 NVMe M.2

اس اس دی لکسار NM620 NVMe M.2 ظرفیتی ۲۵۶ گیگابایتی و رابط NVMe و PCIe 3.0 دارد. سرعت خواندن ترتیبی اطلاعات این محصول به حدود ۳۰۰۰ مگابایت‌برثانیه و سرعت نوشتن ترتیبی‌اش به ۱۳۰۰ مگابایت‌برثانیه می‌رسد که در خواندن اطلاعات تا ۶ برابر سریع‌تر از مدل SATA در بالا عمل می‌کند.

سرعت خواندن و نوشتن تصادفی در این حافظه هم تا 92000IOPS و 240000IOPS افزایش می‌یابد. مقاومت در برابر لرزش تا 20G و ضربه از دیگر ویژگی‌های این حافظه‌ی SSD هستند. همچنین، از قابلیت الگوریتم رفع خطای پیشرفته LDPC ECC بهره می‌برد.

در این محدوده قیمتی اگر نیاز شدیدی به سرعت دارید، خرید SSD مایکرون 2450 NVMe M.2 با ظرفیت 256 گیگابایت را پیشنهاد می‌کنیم. این درایو اس‌اس‌دی از اتصال PCIe نسل چهارم پشتیبانی می‌کند و درمقایسه‌با سیار گزینه‌های پیشنهادی سرعت خواندن ترتیبی اطلاعات بیشتری ارائه می‌کند که به ۳۵۰۰ مگابایت‌برثانیه می‌رسد و سرعت نوشتن ترتیبی اطلاعات آن نیز به ۱۶۰۰ مگابایت‌برثانیه می‌رسد!

SSD کداک X300 NVMe M.2 ظرفیت 256 گیگابایت

انتخاب جایگزین: کداک X300 NVMe M.2 ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت

خرید SSD کداک X300 NVMe M.2 به‌دلیل قابلیت‌هایی که دارد در محدوده قیمتی یک میلیون تومان منطقی به‌نظر می‌رسد. این محصول از رابط PCIe NVMe استفاده می‌کند و سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی آن به ۳۳۰۰ و ۳۱۰۰ مگابایت‌برثانیه می‌رسد. این حافظه در خواندن و نوشتن تصادفی هم عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد و سرعت آن تا 120,000IOPS در خواندن تصادفی و تا 220,000IOPS در نوشتن تصادفی اطلاعات افزایش می‌یابد.

فضای ذخیره‌سازی SSD کداک X300 NVMe M.2 با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت قابلیت‌هایی نظیر TRIM و S.M.A.R.T نیز ارائه می‌کند و برای افزایش عمر اس‌اس‌دی روی Over-Provision حساب باز می‌کند. ویژگی الگوریتم اصلاح خطا ECC و قابلیت مدیریت Bad Block نیز ازسایر ویژگی‌های آن به‌شمار می‌رود.

اگر سرعت خوانش و نگارش تصادفی برایتان اهمیت بیشتری دارد سراغ اس‌اس‌دی ادلینک S68 NVMe M.2 بروید. این اس‌اس‌دی تایوانی باوجود سرعت خوانش و نگارش ترتیبی پایین‌تر، سرعت خوانش و نگارش تصادفی بالاتری از مدل‌های قبلی ارائه می‌کند. پشتیبانی از TRIM، امکان RAID و S.M.A.R.T و قابلیت Wear Leveling و قابلیت Over-Provision برای افزایش عمر حافظه، الگوریتم اصلاح خطا (ECC)، قابلیت مدیریت Bad block از دیگر امکانات آن به‌حساب می‌آیند.

بهترین حافظه اس اس دی NVMe تا ۱٫۵ میلیون تومان

از این بازه‌ی قیمتی سرعت حافظه‌های اس‌اس‌دی با افزایش ظرفیت آن‌ها افزایش محسوسی می‌یابد؛ ازاین‌رو، پیشنهاد می‌کنیم که اگر قصد دارید مدل‌های دیگری بخرید، در صورت پشتیبانی سیستم شما، حتماً حافظه‌های NVMe M.2 را تهیه کنید.

ام اس آی SPATIUM M390 NVMe M.2 ظرفیت ۲۵۰ گیگابایت

SSD ام اس آی SPATIUM M390 NVMe M.2

اس‌اس‌دی ام اس آی SPATIUM M390 با ظرفیت ۲۵۰ گیگابایت و رابط PCIe NVMe و فرم‌فکتور M.2 مجهز به فلش 3D NAND و کنترلر PHISON E15T شده است تا بتواند سرعت خوانش و نگارش ترتیبی ۳۳۰۰ و ۱۲۰۰ مگابایت‌برثانیه ارائه کند. برخلاف بسیاری از مدل‌ها که سرعت نگارش تصادفی آن پایین‌تر از خوانش اندازه‌گیری می‌شود، درایو اس‌اس‌دی SPATIUM M390 در سرعت نگارش تصادفی دوبرابر سریع‌تر از خوانش تصادفی با 150,000IOPS ظاهر می‌شود و به سرعت 300,000IOPS می‌رسد.

پشتیبانی از قابلیت TRIM و S.M.A.R.T و ویژگی الگوریتم رفع خطای پیشرفته LDPC ECC از دیگر قابلیت‌های آن به‌حساب می‌آید. بهره‌مندی از برنامه MSI Center و پیشنهادی برای خرید برنامه Actiphy به‌منظور تهیه بکاپ از ویندوز دراختیار کاربران این درایو قرار می‌گیرد. البته، این تخفیف احتمالاً برای کاربران ایرانی دردسترس نباشد.

انتخاب جایگزین: وسترن دیجیتال Black SN750 NVMe M.2 ظرفیت ۲۵۰ گیگابایت

وسترن دیجیتال  Western Digital BLACK SN750 NVME / BLACK SN750 NVME

درایو SSD وسترن دیجیتال مدل Black SN750 با رابط PCIe NVMe و نوع حافظه‌ی فلش SanDisk 64-Layer 3D TLC NAND، می‌تواند به حداکثر سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی ۳۱۰۰ و ۱۶۰۰ مگابایت‌برثانیه و در خواندن و نوشتن تصادفی نیز به 220000IOPS و 180000IOPS دست یابد. مهم‌ترین مزیت رقابتی این درایو در این محدوده قیمتی را با وجود فقدان قابلیت S.M.A.R.T،‌ می‌توان بهره‌مندی از DRAM نوع DDR4 دانست. علاوه‌براین، پشتیبانی از نرم‌افزار Western Digital SSD Dashboard نیز از دیگر ویژگی‌های حافظه‌ی اس‌اس‌دی وسترن دیجیتال SN750 محسوب می‌شوند.

بهترین حافظه اس اس دی NVMe تا ۲ میلیون تومان

با ۵۰۰ هزار تومان هزینه‌ی بیشتر و در ظرفیت یکسان با مدل‌های معرفی‌شده تا ۲ میلیون تومان، می‌توان حافظه‌های سریع‌تر و باکیفیت‌تری تهیه کرد. گفتنی است می‌توان به‌سراغ ظرفیت بیشتر با سرعت نسبتاً رضایت‌بخش نیز رفت.

ای دیتا XPG SPECTRIX S40G ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت

درایو اس‌اس‌دی ای‌دیتا XPG SPECTRIX S40G دارای رابط اتصال PCIe NVMe و حافظه فلش 3D NAND حداکثر سرعت خوانش و نگارش ترتیبی ۳۵۰۰ و ۱۹۰۰ مگابیت‌برثانیه را ارائه می‌کند. این درایو SSD با ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت به سرعت خوانش و نگارش تصادفی 300,000IOPS و 240,000IOPS دست پیدا می‌کند. پشتیبانی از SLC caching و وجود DRAM نیز بر مزیت‌های خرید اس‌ اس‌ دی ای دیتا می‌افزاید.

در بررسی SSD ای دیتا XPG SPECTRIX S40G شاهد بودیم که با یک درایو بالارده با طراحی زیبا روبه‌رو هستیم که بازار هدفش سیستم‌های گیمینگ خواهد بود، هرچند برای بهره‌مندی از قابلیت نورپردازی RGB لازم است در خرید کیس کامپیوتر دقت کنید.

انتخاب جایگزین: سامسونگ PM9A1 NVMe M.2 ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت

بهترین اس اس دی | سامسونگ

یکی از SSDهای ارزان سامسونگ که از سرعت بی‌نظیر و ظرفیت معقولی نیز برخوردار است، اس‌اس‌دی سامسونگ مدل PM9A1 نام دارد که سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی آن به ۶۴۰۰ و ۲۷۰۰ مگابایت‌برثانیه و سرعت خواندن و نوشتن تصادفی آن نیز به 500000IOPS و 600000IOPS می‌رسد.

این حافظه‌ی بسیار سریع از TRIM پشتیبانی می‌کند و به DRAM از نوع LPDDR4 مجهز و نوع حافظه‌ی فلش آن Samsung TLC V-NAND و کنترلرش نیز S4LV003 است. SSD سامسونگ PM9A1 یکی از حافظه‌های ارزان‌ با رابط PCIe 4.0 محسوب می‌شود که از نظر سرعت، در این بازه‌ی قیمتی رقیبی ندارد.

درایو SSD سامسونگ PM9A1 NVMe M.2 ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت نیز کمی کمتر از ۲ میلیون احتمالاً در بازار پیدا شود که انتخاب باارزشی به‌حساب می‌آید؛ زیرا سرعتی در حدود ۶۹۰۰ و ۵۰۰۰ مگابایت‌برثانیه دارد و در خواندن و نوشتن تصادفی به سرعت تقریباً 800000IOPS می‌رسد که از مدل ۲۵۶ گیگابایت آن در سرعت خواندن و نوشتن حدود ۷ تا ۸۵ درصد سریع‌تر است.

بهترین اس اس دی NVMe تا ۲٫۵ میلیون تومان

ام اس آی SPATIUM M450 NVMe M.2 ظرفیت ۵۰۰ گیگابایت

نمای روبرو SSD ام اس آی SPATIUM M450 NVMe M.2 ظرفیت 500 گیگابایت

اس‌اس‌دی ام‌اس‌آی SPATIUM M450 با رابط NVMe نسخه PCIe 4.0 سرعت خوانش و نگارش ترتیبی ۳۶۰۰ و ۲۳۰۰ مگابایت‌برثانیه فراهم می‌کند. سرعت خوانش تصادفی به 300,000IOPS و سرعت نگارش تصادفی به 550,000IOPS می‌رسند که نسبت‌ به سایر رقبا عملکرد فوق‌العاده‌ای به‌حساب می‌آید. دیگر قابلیت‌های این درایو اس‌اس‌دی شامل پشتیبانی از TRIM و S.M.A.R.T می‌شود. همچنین، الگوریتم پیشرفته رفع خطای LDPC ECC نیز در مشخصات آن قرار می‌گیرد.

انتخاب جایگزین: ای دیتا XPG GAMMIX S50 Lite NVMe M.2 ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت

نمای روبرو SSD ای دیتا ADATA XPG GAMMIX S50 Lite NVMe M.2

SSD ای‌دیتا ایکس پی جی GAMMIX S50 Lite یکی از بهترین حافظه‌ها در بازه‌ی قیمتی کمتر از ۲ میلیون تومان است که با هیت‌سینک آلومینیومی تنها ۱۰ گرم وزن دارد. اس‌اس‌دی XPG با اتکا بر رابط PCIe 4.0 می‌تواند به حداکثر سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی ۳۸۰۰ و ۲۸۰۰ مگابایت‌برثانیه و حداکثر سرعت خواندن و نوشتن تصادفی 191000IOPS و 510000IOPS برسد.

نوع حافظه فلش اس ۵۰ لایت XPG از نوع Micron 96L 3D TLC NAND و کنترلر نیز Silicon Motion SM2267EN است. دیگر ویژگی‌های این اس‌اس‌دی XPG بدین‌ شرح‌اند: وجود DRAM از نوع DDR4، هیت‌سینک آلومینیومی، پشتیبانی از SLC Cache و الگوریتم رفع خطای پیشرفته LDPC ECC، مقاومت دربرابر ضربه، محافظت از داده‌ها در مسیر انتقال به‌صورت یکپارچه و از مبدأ به مقصد (E2E) و قابلیت Secure Erase به‌منظور پاک‌سازی بازگشت‌ناپذیر داده‌ها.

در محدوده قیمتی حول‌وحوش ۲٫۵ میلیون می‌توانید سراغ ای دیتا XPG GAMMIX S11 Pro NVMe M.2 ظرفیت ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایتی بروید که سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی ۳۵۰۰ و ۱۲۰۰ مگابایت‌برثانیه و سرعت خواندن و نوشتن تصادفی 220000IOPS و 290000IOPS را به کاربران ارائه دهد. همچنین، به DRAM از نوع DDR3L مجهز است و ویژگی‌هایی مانند SLC Cache پشتیبانی می‌کند.

همچنین، اگر بتوانید گیگابایت M30 NVMe M.2 ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت را در بازار پیدا کنید ارزش خرید بالایی خواهد داشت و با ۲ گیگابایت DRAM این حافظه از نوع DDR3L سرعت فوق‌العاده‌ای تجربه می‌کنید.

بهترین اس اس دی NVMe تا ۳٫۵ میلیون تومان

در این بازه‌ی قیمتی، می‌توان نوع بسیار سریع حافظه‌ی SSD NVMe M.2 با ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت یا حافظه‌ی SSD NVMe M.2 با ظرفیت یک ترابایت و سرعت راضی‌کننده تهیه کرد.

کورسیر MP600 PRO LPX NVMe M.2 ظرفیت ۵۰۰ گیگابایت

نمای راست SSD کورسیر MP600 PRO LPX NVMe M.2

درایو اس‌اس‌دی کورسیر MP600 PRO LPX NVMe M.2 با ظرفیت ۵۰۰ گیگابایت با اتصال PCIe 4.0 و حافظه فلش 3D TLC NAND سرعت خوانش و نگارش ترتیبی ۷۱۰۰ و ۳۷۰۰ مگابایت‌برثانیه را ارائه می‌کند که این سرعت در حالت تصادفی به‌ترتیب به 4350,000IOPS و 615,000IOPS می‌رسد. متأسفانه این درایو ویژگی‌هایی مثل TRIM و S.M.A.R.T را ندارد؛ اما با اتصال روی پلی استیشن سازگاری دارد. همچنین، به خنک‌کننده آلومینومی مجهز شده است. این محصول در فروشگاه‌های مختلف با قیمتی کمتر از ۴ میلیون تومان دردسترس خریداران قرار دارد.

مدل دیگری از درایو کورسیر MP600 PRO LPX با نام کورسیر MP600 GS در بازار پیدا می‌شود که در حجم مشابه، سرعت خوانش و نگارش ترتیبی کمتری دارد؛ اما سرعت خوانش و نگارش تصادفی آن بیشتر است. همچنین از قابلیت S.M.A.R.T پشتیبانی می‌کند که می‌توانید درصورت اولویت‌های متفاوت سراغ آن بروید.

اگر می‌خواهید کمی در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید و در عین حال درایو SSD با رابط PCIe 4.0 خریداری کنید سراغ ای دیتا LEGEND 850 NVMe M.2 با ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت بروید. این درایو روی لپ‌تاپ و کامپیوتر سرعت خوانش ترتیبی ۵۰۰۰ مگابایت‌برثانیه ارائه می‌کند و روی پلی‌استیشن ۵ نیز سرعت آن به ۴۶۰۰ مگابایت‌برثانیه می‌رسد. پشتیبانی از S.M.A.R.T و SLC Cache نیز از سایر ویژگی‌های آن به‌شمار می‌رود.

بهترین اس اس دی NVMe تا ۶ میلیون تومان

اگر قصد دارید SSD در بازه‌ی حدود ۵ تا ۶ میلیون تومان بخرید، انتخاب‌های متنوعی با‌‌‌ توجه‌‌‌ به نیازتان پیش‌ رو دارید. از اس‌اس‌دی‌های یک ترابایتی با سرعت رضایت‌بخش تا حافظه‌های بسیار سریع ۵۰۰ گیگابایتی در این بازه جای می‌گیرند.

سامسونگ 980PRO NVMe M.2 ظرفیت ۵۰۰ گیگابایت

در این بازه‌ی قیمتی، یکی از بهترین و گران‌ترین حافظه‌های SSD موجود در بازار مدل ۹۸۰ پرو سامسونگ است که سرعت بی‌نظیری دارد. نسخه‌ی ۵۱۲ گیگابایتی ۹۸۰ پرو سامسونگ با بهره‌مندی از رابط PCIe 4.0 به حداکثر سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی حدود ۶۹۰۰ و ۵۰۰۰ مگابایت‌برثانیه و سرعت خواندن و نوشتن تصادفی 800000IOPS و 1000000IOPS می‌رسد. ۵۱۲ مگابایت DRAM از نوع LPDDR4، میانگین عمر ۳۰۰ ترابایت، نوع حافظه‌ی فلش Samsung V-NAND 3-bit MLC NAND با کنترلر Samsung Elpis از دیگر امکانات این حافظه‌ SSD سامسونگ هستند.

سامسونگ 980 NVMe M.2 ظرفیت ۱ ترابایت

از بهترین SSD-های موجود در بازه‌ی حدود ۳ میلیون تومان اس‌اس‌دی سامسونگ 980 با طرفیت یک ترابایت است. این SSD با حافظه‌ی فلش از نوع Samsung V-NAND 3-bit MLC و کنترلر اختصاصی سامسونگ و رابط PCIe 3.0 می‌تواند به حداکثر سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی ۳۵۰۰ و ۳۰۰۰ مگابایت‌برثانیه دست یابد.

سرعت خواندن و نوشتن تصادفی 500000IOPS و 480000IOPS، مقاومت در برابر ضربه، لرزش،‌ رطوبت و دمای زیاد، بهره‌مندی از الگوریتم GC برای استفاده‌ی بهینه از فضای حافظه و فناوری HMB برای استفاده از بخش کوچکی از رم سیستم به‌عنوان حافظه‌‌ی کش و پشتیبانی از نرم‌افزارهای Magician Software for SSD و Data Migration، از دیگر امکانات اس‌اس‌دی سامسونگ ۹۸۰ هستند.

اگر ظرفیت حداقل یک ترابایتی برایتان اولویت دارد و می‌خواهید به‌جای امکانات و ویژگی‌های جانبی سرعت بالاتری را تجربه کنید سراغ ام‌اس‌آی SPATIUM M460 با ظرفیت یک ترابایت بروید. این درایو اس‌اس‌دی با رابط PCIe 4.0 سرعت خوانش و نگارش ترتیبی ۵۰۰۰ و ۴۵۰۰ مگابایت‌برثانیه ارائه می‌کند و خوانش و نگارش تصادفی آن نیز به‌ترتیب به 550,000IOPS و 950,000IOPS می‌رسد.

بهترین اس اس دی NVMe یک ترابایت

اگر قصد دارید بهترین SSD بازار با ظرفیت یک ترابایت را بخرید، باید حداقل مبلغی در حدود ۷ میلیون تومان هزینه کنید. سرعت خواندن و نوشتن بسیار زیاد و ویژگی‌های امنیتی و طول عمر زیاد از ویژگی‌های حافظه‌های اس‌اس‌دی یک‌ترابایتی NVMe M.2 هستند.

سامسونگ 990 پرو ظرفیت ۱ ترابایت

یکی از SSDهای بی‌نقص یک‌ترابایتی موجود در بازار که هم از بابت طول عمر و هم از بابت سرعت و کیفیت خیال کاربر را کاملاً راحت می‌کند، حافظه‌ی SSD سامسونگ 990 پرو است. درحالی‌که سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی ۹۹۰ پرو به ۷۴۵۰ و ۶۹۰۰ مگابایت‌برثانیه می‌رسد، سرعت خواندن و نوشتن تصادفی آن تا مرز یک‌ونیم میلیون IOPS افزایش می‌یابد.

بهره‌مندی از یک گیگابایت DRAM از نوع DDR4، رابط PCIe 4.0، نوع حافظه‌ی فلش Samsung V-NAND 3-bit MLC NAND با کنترلر Pascal است که از نوع آرم و توسط سامسونگ طی فرایند ساخت نود ۸ نانومتری تولید می‌شود. تعداد لایه‌های فلش NAND نیز از ۱۲۸ به ۲۳۶ عدد ارتقا یافته است. قابلیت پایش دمای حافظه، پشتیبانی از DevSlp برای کاهش مصرف انرژی و الگوریتم GC برای استفاده‌ی بهینه از فضای حافظه، مقاومت دربرابر لرزش و ضربه و پشتیبانی از نرم‌افزار Magician Software for SSD از امکانات سامسونگ ۹۹۰ پرو محسوب می‌شوند.

از آنجا که سونی توصیه می‌کند برای افزودن SSD به پلی استیشن ۵ و افزایش فضای ذخیره‌سازی به‌ سیستم خنک‌سازی قطعه توجه کنید بهتر است سراغ سامسونگ ۹۹۰ پرو ظرفیت ۱ ترابایت دارای هیت‌سینک بروید که البته قیمتی بیشتر از ۷ میلیون تومان دارد.

اگر می‌خواهید کمتر هزینه کنید همچنان سامسونگ 980 پرو ظرفیت ۱ ترابایت نیز یکی از بهترین اس‌اس‌دی‌های یک ترابایتی به‌حساب می‌آید که در‌مقایسه‌با نسل جدیدش فاصله عملکردی زیادی ندارد؛ اما تفاوت قیمت آن‌ها در برخی فروشگاه‌ها تا یک میلیون‌تومان می‌رسد.

ای دیتا XPG GAMMIX S70 BLADE ظرفیت ۱ ترابایت

بهترین اس اس دی | ایکس پی جی اس ۷۰ بلید -  BLAssADATA XPG S70 ظرفیت یک ترابایت

ای دیتا ایکس پی جی GAMMIX S70 BLADE یک ترابایت ظرفیت دارد و رابط اتصال آن از نوع PCIe 4.0 است و از حافظه‌ی فلش Micron 96-Layer 3D TLC NAND با کنترلر InnoGrit IG5236 بهره می‌برد. ناگفته نماند محصول مذکور، به گفته‌ی ای‌دیتا می‌تواند به سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی ۷۴۰۰ و ۶۸۰۰ مگابایت‌برثانیه و سرعت خواندن و نوشتن تصادفی ۷۴۰ هزار IOPS دست یابد.

DRAM این SSD ای دیتا از نوع DDR4 است و هیت‌سینک آلومینیومی دارد و از SLC Cache و نرم‌افزار SSD ToolBox و الگوریتم رفع خطای پیشرفته LDPC ECC نیز پشتیبانی می‌کند. مقاومت دربرابر ضربه و محافظت از داده‌ها در مسیر انتقال به‌صورت یکپارچه و از مبدأ به مقصد (E2E) از دیگر ویژگی‌های ایکس پی جی GAMMIX S70 به‌شمار می‌روند؛ ضمناً S70 Blade با رابط PCIe 3.0 نیز سازگاری دارد که در صورت استفاده از آن سرعت خواندن و نوشتن ترتیببی آن به ۳٬۴۰۰ و ۳٬۰۰۰ مگابایت‌برثانیه محدود خواهد بود. ایکس پی جی S70 Blade با سرعت خیره‌کننده‌اش یکی از بهترین انتخاب‌ها برای پلی استیشن ۵ نیز به‌حساب می‌آید.

اس‌اس‌دی کورسیر MP700 با ظرفیت یک ترابایت

SSD کورسیر MP700 NVMe M.2 ظرفیت 1 ترابایت

درایو اس‌اس‌دی کورسیر MP700 با ظرفیت یک ترابایت با حافظه فلش 3D TLC NAND و رابط PCIe 5.0 سرعت فوق‌العاده خوانش و نگارش ترتیبی ۹۵۰۰ و ۸۵۰۰ مگابایت‌برثانیه را ارائه می‌کند و سرعت خوانش و نگارش تصادفی آن نیز به‌ترتیب به ۱٫۳ و ۱٫۶ میلیون IOPS می‌رسد. این درایو مناسب افرادی است که فقط به سرعت بالا نیاز دارند زیرا در زمینه ویژگی‌های دیگر خیلی نمی‌توان از آن انتظار داشت. قابلیت S.M.A.R.T و رمزنگاری AES 256-bit مقاومت دربرابر لرزش و ضربه از سایر ویژگی‌های آن به‌شمار می‌رود.

سه برند سامسونگ و ADATA و وسترن دیجیتال بیشترین سهم بازار اس‌اس‌دی را در کشورمان از‌ آنِ خود کرده‌اند. در این مقاله سعی کردیم به بهترین‌های بازار و مشخصاتشان اشاره کنیم. شما می‌توانید مشخصات فنی دقیق انواع SSD در بازار ازجمله SSD سامسونگ، SSD ای دیتا، SSD وسترن دیجیتال و قیمت SSD در فروشگاه‌های اینترنتی معتبر را در بخش حافظه‌ ذخیره‌سازی قسمت محصولات زومیت مشاهده کنید.

شما کاربران زومیت از کدام‌یک از حافظه‌‌های ذکرشده استفاده می‌کنید؟ تجربه‌ی خود را با ما و دیگر کاربران زومیت به‌اشتراک بگذارید.

سوالات متداول زومیت

  • بهترین برند SSD بازار کدام است؟

    ای دیتا، سامسونگ، وسترن دیجیتال، کداک، کورسیر، سیلیکون پاور، لکسار، کروشیال و برند گیمینگ ای دیتا یعنی ایکس پی جی (XPG) از معتبرترین و بهترین سازندگان انواع حافظه، ازجمله‌ی SSD هستند.

  • بهترین حافظه‌ی SSD برای بازی کدام است؟

    به‌طور خلاصه بهتر است برای بازی یا برای مثال اتصال هارد به پلی استیشن، نوع SSD پرسرعت آن‌ را استفاده کنید تا به‌مراتب تجربه‌ی بهتری از سرعت داشته باشید. از بهترین SSDها برای گیمرها می‌توان به محصولات سری گیمینگ ای دیتا یعنی XPG، مثلاً به ای دیتا ایکس پی جی GAMMIX S70 BLADE اشاره کرد. دیگر محصولات مانند سری ۹۸۰ پرو یا ۹۹۰ پرو سامسونگ یا کورسیر MP600 PRO LPX انتخاب‌های ایدئالی برای گیمرها خواهند بود.

  • بهترین هارد SSD اینترنال کدام مدل است؟

    هارد اس‌اس‌دی اصطلاح رایج اما غلطی برای عبارت صحیح حافظه‌ی SSD است که بین بیشتری کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد. بهترین (هارد) SSD سامسونگ را می‌توان دو مدل ۹۸۰ پرو و ۹۹۰ پرو در نظر گرفت که جزو پرسرعت‌ترین، امن‌ترین و البته گران‌ترین SSDهای اینترنال بازار به‌حساب می‌آیند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات