معرفی بهترین آنتی ویروس های رایگان و پولی برای مک

چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
مطالعه 10 دقیقه
بهترین آنتی ویروس های مک رایگان و پولی
برخلاف آنچه عموم مردم فکر می‌کنند، macOS در برابر بدافزار مصون نیست. در این مقاله به معرفی بهترین آنتی ویروس‌های رایگان و پولی برای مک می‌پردازیم.
تبلیغات

درست است که مک‌بوک‌ها کمتر از کامپیوترهای ویندوزی هدف بدافزارها و ویروس‌ها قرار می‌گیرند، اما در برابر حملات سایبری به‌طور کامل مصون نیستند. حتی اگر اهمیتی به تبلیغات مزاحم نمی‌دهید یا برایتان مهم نیست دستگاه شما به ابزاری برای آلوده کردن کاربران در پلتفرم‌های دیگر تبدیل شود، کماکان این احتمال وجود دارد که خودتان قربانی باج‌افزار، سرقت رمز عبور یا نسخه‌ی بکاپ گوشی‌تان شوید.

در مقاله‌های پیشین از بهترین آنتی ویروس های رایگان برای کامپیوتر و آنتی ویروس برای اندروید گفتیم و نوبتی هم که باشد، نوبت آنتی ویروس‌های رایگان و پولی برای سیستم عامل مک است. دانلود و نصب آنتی ویروس مک‌بوک می‌تواند بدافزاری را که در حال گسترش است، شناسایی کند، جلوی حمله‌ی باج‌افزارها را بگیرد، از سیستم‌های قدیمی با نرم‌افزارهای به‌روزنشده دربرابر آسیب‌پذیری‌های امنیتی محافظت کند و فایل‌های آلوده را از هر ماشین مجازی در حال اجرا دور نگه دارد.

بهترین آنتی ویروس های رایگان برای مک بوک

بهترین آنتی ویروس رایگان مک

متاسفانه،‌ تعداد آنتی ویروس‌های رایگان برای مک که واقعا توانایی تشخیص انواع بدافزار را داشته باشند، زیاد نیست و از نسخه‌های مختص ویندوز به‌مراتب کمتر است. بااین‌حال، در فهرست زیر به معرفی چند آنتی ویروس برای مک پرداخته‌ایم که در عین رایگان بودن، در جلوگیری از آلوده شدن سیستم نیز کارشان را به خوبی انجام می‌دهند. البته در نظر داشته باشید که برخی از آنتی‌ ویروس‌های معرفی شده، دارای نسخه‌ی رایگان و اشتراکی هستند.

آنتی ویروس Malwarebytes

آنتی ویروس Malwarebytes مدعی است در کمتر از ۳۰ ثانیه می‌تواند کل سیستم مک را اسکن کند و اگر مورد مشکوکی پیدا کرد، فهرستی از تهدیدات احتمالی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. کاربر سپس این انتخاب را دارد که تهدیدات فهرست‌شده را نادیده بگیرد، آن‌ها را قرنطینه یا کلا حذف کند.

نسخه‌ی رایگان Malwarebytes به کاربر در شناسایی سریع انواع بدافزارها کمک می‌کند، اما به‌تنهایی، محافظت کافی در برابر آسیب‌های احتمالی ارائه نمی‌دهد. کاربران می‌توانند از نسخه‌ی پریمیوم این آنتی ویروس به مدت ۱۴ روز به‌طور آزمایشی و رایگان استفاده کنند تا با قابلیت‌های بیشتر آن آشنا شوند.

آنتی ویروس AVG برای مک

آنتی ویروس AVG یکی از معدود آنتی‌ ویروس‌های رایگان برای مک است که کارش را در محافظت کاربران در برابر انواع بدافزارها از جمله ویروس‌ها و جاسوس‌افزارها به‌درستی انجام می‌دهد.

ویروس کش AVG با وجود رایگان بودن، تقریبا تمام انتظاراتی که از یک آنتی ویروس دارید را برآورده می‌کند؛ ازجمله مسدود کردن دسترسی ویروس‌ها و بدافزارها هنگام بازدید از وب‌سایت‌های آلوده، دانلودها و حتی پیوست‌های ایمیل. این آنتی ویروس تمام اپلیکیشن‌ها و فایل‌های سیستم را اسکن می‌کند و تهدیدات را از مک حذف می‌کند. AVG همچنین به‌طور خودکار به‌روز می‌شود تا دیگر دغدغه به‌روزرسانی اپلیکیشن را نداشته باشید.

نسخه رایگان آنتی ویروس AVG احتمالا کار شما را راه بیندازد؛‌ بااین‌حال، اگر دنبال قابلیت‌های پیشرفته‌تری هستید، باید برای اشتراک ماهانه‌ی این آنتی ویروس، ۲٫۵ دلار پرداخت کنید. البته نسخه‌ی پولی AVG از دوره آزمایشی ۶۰ روزه نیز بهره می‌برد.

آنتی ویروس Sophos Home

نسخه پولی آنتی ویروس Sophos Home با یک نسخه آزمایشی رایگان ۳۰ روزه ارائه میشود و در پایان این دوره‌ی آزمایشی، نیازی به خرید نسخه پریمیوم نیست؛ هرچند برخی از قابلیت‌های پریمیومی که به آن‌ها عادت کرده بودید را از دست می‌دهید. در هر صورت، همان نسخه‌ی رایگان نیز کارتان را راه می‌اندازد.

آنتی ویروس Sophos Home کاملا حواسش به وضعیت مک‌بوک کاربر است و دائما در جستجوی ویروس‌ها، تروجان‌ها، کرم‌ها، بات‌ها و هر بدافزار دیگری است که ممکن است به مک شما آسیب برساند.

آنتی‌ ویروس Sophos Home همچنین شامل گزینه‌ای برای انتخاب سطح دسترسی کودکان به وب‌سایت‌ها است. طرح رایگان این آنتی ویروس همزمان از سه دستگاه، هم مک و هم ویندوز، پشتیبانی می‌کند.

آنتی ویروس Comodo

آنتی ویروس Comodo هم رابط کاربری آسانی دارد و هم به‌طور رایگان از مک‌بوک شما در برابر بدافزارها حفاظت می‌کند. برای اینکه ببینید آیا فایل یا برنامه‌ای به ویروس آلوده شده است یا خیر، کافی است آن را بکشید و در محیط Comodo رها کنید.

این آنتی‌ویروس از اسکن سریع بهره می‌برد که در عرض چند ثانیه تمام می‌شود، اما اسکن کامل سیستم ممکن است یک یا دو ساعت طول بکشد. گزینه‌ی Scheduler نیز اجازه می‌دهد زمان دلخواه خود را برای انجام اسکن انتخاب کنید تا وقتی که مشغول کار سنگین با کامپیوتر خود هستید، اجرای آنتی ویروس مشکلی در عملکرد دستگاه ایجاد نکند.

آنتی ویروس Comodo همانند آنتی‌ویروس‌های دیگر این فهرست همواره به‌روز می‌شود تا از سیستم کاربر در برابر جدیدترین انواع بدافزار محافظت کند. فقط حواستان باشد که Comodo به‌طور خودکار از شما در فضای آنلاین محافظت نمی‌کند. برای مسدود کردن وب‌سایت‌های آلوده به بدافزار لازم است افزونه مرورگر Comodo Online Security را دانلود کنید که خوشبختانه آن نیز رایگان است.

آنتی ویروس Bitdefender Virus Scanner

آنتی ویروس Bitdefender Virus Scanner قابلیت‌های پرزرق‌وبرق چندانی ندارد، اما در حد یک آنتی ویروس رایگان برای مک،‌ گزینه‌ی بدی نیست. این آنتی ویروس به‌ویژه برای اسکن فایل‌ها و برنامه‌هایی که مدنظرتان است، مناسب است. با این آنتی ویروس همچنین می‌توانید فایل‌ها را حذف کنید تا روند اسکن سریع‌تر انجام شود. اگر هم تهدیدی پیدا شود، بیت‌دیفندر آن را قرنطینه یا حذف می‌کند.

آنتی ویروس Bitdefender در پس‌زمینه کار نمی‌کند، بنابراین باید خودتان هر بار برنامه را برای اسکن سیستم اجرا کنید؛ اما هر ساعت به‌طور خودکار به‌روز می‌شود تا از سیستم در برابر جدیدترین انواع بدافزار محافظت شود.

تنها مشکل Bitdefender این است که از ابزاری برای محافظت از مک‌بوک در اینترنت بی‌بهره است. اگر می‌خواهید از سیستم خود در برابر وب‌سایت‌های خطرناک یا ایمیل‌های فیشینگ مراقبت کنید، بهتر است آنتی ویروس دیگری را از این لیست انتخاب کنید.

آنتی ویروس Avira Free Security

آنتی‌ویروس Avira Free Security هم برای کاربران مک و هم کاربران ویندوز در دسترس است و به همین‌خاطر یکی از بهترین آنتی ویروس‌‌های رایگان برای کامپیوترهای ویندوزی و مک‌او‌اس به شمار می‌رود.

این آنتی ویروس می‌تواند بدافزارهایی را که هم برای مک و هم برای ویندوز خطرناک هستند، شناسایی کند و بدین ترتیب از اینکه به‌طور تصادفی بدافزار مک خود را به پی‌سی کاربر دیگری منتقل کنید، جلوگیری می‌کند.

آنتی ویروس Avira با اینکه رایگان است، قابلیت‌های کاربردی زیادی دارد؛ برای مثال، اسکنر در‌لحظه‌ی آن می‌تواند کل سیستم یا تنها فایل‌های خاص را اسکن کند؛ حتی می‌توانید برای اسکن سیستم زمان مشخصی را تعیین کنید تا Avira تنها در زمان‌های تعیین‌شده اجرا شود. این آنتی ویروس همچنین از قابلیت‌هایی چون فایروال، تمیزکننده فضای دیسک، بهینه‌سازی باتری و استارتاپ بهره می‌برد.

بااین‌حال، این را هم در نظر بگیرید که اسکن کل سیستم زمان زیادی می‌گیرد و معمولا سرعت دستگاه شما را پایین می‌آورد. به‌همین‌خاطر، بهتر است به جای اسکن کامل، به‌طور مرتب از اسکن سریع استفاده کنید تا عملکرد مک افت نکند.

آنتی ویروس Avast Security

آنتی ویروس Avast Security برای هر کاربر مک گزینه‌ی بسیار خوبی است، چراکه از قابلیت‌های زیادی بهره می‌برد که دائما در حال محافظت از سیستم شما در برابر انواع باج‌افزارها، ویروس‌ها و دیگر بدافزارهایی هستند که امنیت مک را به خطر می‌اندازند.

وقتی که در حال گشت‌وگذار در اینترنت هستید و با یک وب‌سایت آلوده به بدافزار رو‌به‌رو می‌شوید، Avast Security به شما اطلاع می‌دهد تا از بازدید آن چشم‌پوشی کنید و همچنین به وب‌سایت‌ها اجازه‌ی ردیابی شما را نمی‌دهد. آنتی ویروس Avast حتی ایمیل‌های آلوده را نیز مسدود می‌کند و اگر اتصال وای‌فای شما با هرگونه مشکل امنیتی رو‌به‌رو شد، شما را در جریان می‌گذارد.

از‌آنجایی‌که آنتی ویروس Avast Security کاملا رایگان است، برخی از قابلیت‌های اضافی، از جمله هشدار اتصال‌های ناشناس به شبکه وای‌فای کاربر و محافظت دربرابر باج‌افزار را تنها در نسخه پریمیوم ارائه می‌دهد.

بهترین آنتی ویروس های پولی برای مک بوک

بهترین آنتی ویروس پولی مک

متاسفانه بهترین آنتی ویروس های مک بوک، همانند بهترین‌های هر محصول دیگری، پولی هستند و اکثرا اشتراک‌های ماهانه یا سالانه ارائه می‌دهند؛ برخی از آنتی‌ ویروس‌های رایگانی که در این مطلب معرفی شدند نیز شامل نسخه‌ی پریمیوم هستند که قابلیت‌های کاربردی بیشتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. در ادامه با برخی از بهترین آنتی ویروس های پولی برای مک بوک آشنا خواهید شد که امتیاز بالایی را از آزمایشگاه‌های مستقل تست آنتی ویروس از جمله AV-Test و AV-Comparatives به دست آورده‌اند.

آنتی ویروس ‌Bitfinder

در بین آنتی ویروس‌های مک‌اواس که در آزمایشگاه‌های مستقل تست آنتی ویروس بررسی شده‌اند و براساس کارایی و عملکرد، امتیاز گرفته‌اند، آنتی ویروس Bitdefender امتیاز بالایی به دست آورده و میزان تشخیص بدافزارش در بسیاری از موارد، ۱۰۰ درصد بوده است.

آنتی ویروس Bitdefender در حالت پیش‌فرض Autopilot، درحالی که نیاز به تعامل با کاربر را به حداقل می‌رساند، در پس‌زمینه کارش را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد و می‌توان گفت بیشترین محافظت در برابر انواع بدافزارها را ارائه می‌دهد.

نسخه‌ی مک این محصول از قابلیت‌های بی‌شمار نسخه‌ی ویندوزی آن برخوردار نیست، اما کماکان از بسیاری از آنتی‌ویروس‌های مک فراتر می‌رود. سیستم مسدودکننده ردیاب این آنتی ویروس جلوی ردیابی وب‌سایت‌ها را می‌گیرد و همانند نسخه‌ی ویندوزی، دائما از سیستم در برابر باج‌افزارها محافظت می‌کند.

افزونه‌ی مرورگر Bitdefender Traffic Light نیز علاوه‌بر محافظت از کاربر دربرابر وب‌سایت‌های مخرب، نتایج جستجو را براساس امن یا خطرناک بودن با نمادهای سبز و قرمز علامت‌گذاری می‌کند تا با آگاهی بیشتری روی آن‌ها کلیک کنید.

آنتی ویروس Intego

شرکت Intego به‌طور انحصاری فقط برای مکینتاش نرم‌افزار توسعه می‌دهد و آنتی ویروس و محصولات مرتبط آن نیز تنها برای مک عرضه می‌شوند. همانند Bitdefender، آنتی ویروس اینتگو در آزمایشگاه‌های مستقل، امتیاز بالایی به دست آورده است و تنها کمی با رقیب خود فاصله دارد.

آنتی ویروس Intego مانند بسیاری از محصولات امنیتی، نسخه رایگانی نیز ارائه می‌دهد که VirusBarrier Scanner نام دارد. نسخه‌ی میان‌رده این آنتی ویروس با نام Mac Internet Security X9 عرضه می‌شود و نسخه‌ی پریمیوم آن به نام Mac Premium Bundle X9 از قابلیت‌های بیشتری از جمله فایروال و بهینه‌سازی سیستم بهره می‌برد. به‌گفته Intego، نرم‌افزار شناسایی ویروس این محصول بیش از ۱۰۰ بار در روز آپدیت می‌شود.

آنتی ویروس Intego همچنین دستگاه‌های iOS را از طریق اتصال بلوتوث اسکن می‌کند. تاثیر آن بر عملکرد سیستم ناچیز است، سریع کار می‌کند، اما از گوشی‌های اندرویدی پشتیبانی نمی‌کند.

آنتی ویروس Norton

آنتی ویروس Norton در فهرست بهترین‌های بسیاری از وب‌سایت‌ها، پس از Bitdefender جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است که البته جای تعجب ندارد. نورتون سابقه‌ی طولانی در حوزه‌ی امنیت کامپیوتر دارد و زمانی که نامش Symantec بود، برای کامپیوترهای داس در سال ۱۹۸۹ آنتی‌ ویروس توسعه داده بود؛ از این جهت می‌توان نورتون را به‌نوعی پدربزرگ آنتی ویروس‌ها دانست.

جالب است بدانید شرکت نورتون حتی تیمی از پژوهشگران را در اختیار دارد که به‌کمک یادگیری ماشین و ماشین‌های مجازی، ویروس‌های جدید و ناشناخته یا به‌اصلاح «zero-day» را شناسایی و سپس شناسه‌ی آن‌ها را در فضای ابری ذخیره می‌کنند.

هزینه سرویس اشتراکی Norton با اینکه نسبت به آنتی ویروس‌های دیگر بیشتر است، از قابلیت‌های زیادی بهره می‌برد و اگر نتواند در مواردی، آلودگی بدافزاری سیستم شما را تشخیص دهد، تمام هزینه‌ی پرداختی را به شما باز خواهد گرداند.

طرح‌های آنتی ویروس نورتون شامل AntiVirus Plus ، Norton 360 Standard و Norton 360 Premium می‌شود. قابلیت اصلی این طرح‌ها که همان شناسایی بدافزار است، در تمام آن‌ها یکسان است و حتی AntiVirus Plus که ارزان‌ترین طرح به‌شمار می‌رود، از قابلیت‌های اضافی چون فایروال، مدیریت رمز عبور و ۵۰ گیگابایت فضای ابری بهره می‌برد. فقط در نظر داشته باشید که بکاپ ابری برای مک‌اواس ارائه نمی‌شود و فقط مختص ویندوز است.

آیا مک اصلا به آنتی ویروس نیاز دارد؟

بهترین آنتی ویروس‌ های مک بوک

زمانی بود که بسیاری از افراد فکر می‌کردند فقط سیستم عامل ویندوز هدف حملات بدافزارها قرار می‌گیرد؛ این هم به این خاطر بود که متداول‌ترین سیستم عامل، ویندوز است و هکرها هم ویروس‌ها و بدافزارها را متناسب با این سیستم عامل طراحی می‌کردند. سیستم عامل ویندوز همچنان با چالش بدافزار دست‌وپنجه نرم می‌کند و نسخه‌های قدیمی‌تر آن بیشتر از هر سیستم دیگری در خطر حملات سایبری هستند؛ اما بدافزار به هیچ‌وجه تنها مختص کامپیوترهای ویندوزی نیست و هر دستگاهی که قابلیت اتصال به اینترنت دارد، از جمله مک‌بوک‌ها، با تهدید بدافزار روبه‌رو است.

سال‌ها گمان می‌شد سیستم عامل مک کاملاً دربرابر حمله‌ی بدافزارها مصون است. اما در طول دهه‌ی ۱۹۹۰، بدافزارهایی طراحی شد که سیستم عامل ویندوز را هدف گرفته بودند؛ اما توانستند مک او‌اس را نیز آلوده کنند. بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۸، بدافزارهایی مانند Concept و Laroux، مک‌هایی را که از برنامه‌های آفیس مایکروسافت استفاده می‌کردند، آلوده کردند. البته این بدافزارها مخرب نبودند و در مورد Concept، تنها پیامی با عنوان «1» در پی‌سی و مک نمایش داده می‌شد و Laroux هم تنها صفحه‌ای ماکرو با همین نام در پروژه‌ی اکسل کاربر باز می‌کرد.

اما در اواسط دهه‌ی ۲۰۰۰، هکرها شروع به طراحی بدافزارهایی کردند که سیستم عامل مک را هدف می‌گرفت و حالا اگرچه دستگاه‌های ویندوزی همچنان بار سنگینی حملات بدافزاری را به دوش می‌کشند؛ سیستم عامل مک به‌طور مرتب هدف جرایم سایبری از جمله تروجان‌های بَک‌دُر، دانلود نرم‌افزارهای آلوده و حملات باج‌افزاری قرار می‌گیرد.

همین سال گذشته بود که بدافزاری به نام Silver Sparrow در مک‌بوک‌های مجهز به تراشه M1 شناسایی شد و صدها هزار مک‌بوک را آلوده کرد. در سال ۲۰۱۶ نیز KeRanger به‌عنوان اولین حمله باج‌افزاری مختص مک، کاربران را هدف گرفت و با رمزنگاری کردن اطلاعات شخصی آن‌ها، از هر کدام یک بیت‌کوین (۴۰۰ دلار آن زمان) باج‌خواهی کرد تا داده‌ها را به آن‌ها بازگرداند. بیش از ۷ هزار کاربر مک به این باج‌افزار آلوده شدند.

اگرچه Unix بودن سیستم عامل مک و به‌اصلاح «سندباکس» بودن آن‌ از گسترش آلودگی به بخش‌های دیگر سیستم جلوگیری می‌کند و از این نظر، در معرض آسیب‌پذیری کمتری در مقایسه با ویندوز قرار دارد، با‌این‌حال، به‌طور کامل مصون نیست و اگر می‌خواهید مک‌بوک‌تان را از خطر بدافزارها در امان نگه دارید، استفاده از آنتی ویروس توصیه می‌شود.

چگونه امنیت مک‌بوک خود را بالا ببریم؟

  • از اکانت ادمین برای کاربری روزانه استفاده نکنید.
  • از مرورگر‌های سندباکس مانند کروم استفاده کنید.
  • نرم‌افزارهایی مثل فلش‌پلیر و جاوا را در صورت نیاز نداشتن غیر‌فعال یا پاک کنید.
  • سیستم‌عامل و سایر نرم‌افزارهای خود را به‌روز نگه دارید.
  • از رمز عبور مطمئن استفاده کنید (مک نرم‌افزار مدیریت پسورد قدرتمندی دارد).
  • سرویس‌هایی مثل بلوتوث، Airport و IPv6 را که استفاده نمی‌کنید، غیرفعال کنید.
  • هنگام نصب نرم‌افزارهای جدید از اعتبار آن‌ها مطمئن شوید و فقط از وب‌سایت‌های معتبر دانلود کنید.

در نظر داشته باشید که حتی با رعایت موارد بالا، همچنان احتمال آلوده شدن مک وجود دارد و نصب آنتی ویروس کارآمد می‌تواند این احتمال را کاهش دهد.

این مقاله را ابتدا محمد‌حسین جعفری در خرداد ۱۳۹۴ نوشته و مرجان شیخی آن را در ۳۰ آذر ۱۴۰۱ به‌روزرسانی کرده است.

سوالات متداول زومیت

  • آیا مک به آنتی ویروس نیاز دارد؟

    سال‌ها گمان می‌شد سیستم عامل مک کاملاً دربرابر حمله‌ی بدافزارها مصون است، اما واقعیت این است که حتی مک‌بوک‌ها نیز در خطر آلوده شدن به بدافزارها، به‌ویژه تروجان‌ها قرار دارند.

  • بهترین آنتی ویروس رایگان برای مک کدام است؟

    بهترین آنتی ویروس‌های رایگان برای مک شامل Malwarebytes ، Sophos Home ، Avira ، Avast و Bitdefender می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

امکان ثبت نظر برای این مطلب وجود ندارد

تبلیغات