مدیرعامل OpenAI: فقط مرگ پدرم سخت‌تر از اخراج‌شدن بود

یک‌شنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
سم آلتمن
سم آلتمن می‌گوید که اخراجش از OpenAI به‌طور باورنکردنی دردناک بود و تنها تجربه‌ی مقایسه‌شدنی با آن زمانی بود که پدرش درگذشت.
تبلیغات

از‌دست‌دادن جایگاه مدیر‌عاملی OpenAI ضربه‌ی سختی به سم آلتمن زد. سم آلتمن در مصاحبه‌ای پادکستی به ترور نوآ، میزبان برنامه گفت: «تنها اتفاق مقایسه‌شدنی که از تجربیات زندگی داشتم و البته خیلی بدتر بود، زمان مرگ پدرم بود.»

در ۱۷ نوامبر (۲۶ آبان)، آلتمن به‌طور ناگهانی از سِمَت مدیرعاملی خود برکنار شد. قبل از اینکه آلتمن چند روز بعد دوباره به کار خود بازگردد، تغییر مدیریت پر‌هرج‌و‌مرج OpenAI به انتصاب دو مدیر‌عامل موقت منجر شد.

آلتمن گفت اخراج او به‌طرز باورنکردنی دردناک بود. او شباهت‌هایی بین آن تجربه و اندوهی ترسیم کرد که هنگام درگذشت پدرش در سال ۲۰۱۸ احساس کرد. پدر آلتمن هنگام مرگ ۶۷ ساله بود و براثر حمله‌ی قلبی درگذشت.

آلتمن درباره‌ی درگذشت پدرش به نوآ گفت: «آن‌قدر غیرمنتظره بود که برای کنار‌آمدن با قضیه بسیار تلاش کردم. یک هفته بعد‌از‌آن، واقعاً یک لحظه به خودم آمدم و دیدم نمی‌توانم اتفاق رخ‌داده را باور کنم.» او ادامه داد: «این [مرگ پدرم] خیلی بدتر بود؛ اما شباهت و یادآوری‌هایی از همان اتفاق در اخراج‌شدنم وجود داشت.»

خروج ناگهانی آلتمن از شرکت سازنده‌ی ChatGPT، دنیای فناوری را غافل‌گیر کرد. هیئت‌مدیره‌ی OpenAI در بیانیه‌ی اخراج او گفت که آلتمن در ارتباطات مداوم خود با هیئت‌مدیره صادق نبوده است؛ اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

این اخراج موجی از اعتراض‌های کارکنان OpenAI را برانگیخت و تقریباً همه‌ی آنان تهدید کردند که اگر آلتمن دوباره به کار خود بازگردد، از کار استعفا می‌دهند.

در ۲۹ نوامبر (۸ آذر)، آلتمن در پیامی به OpenAI نوشت: «برای تیم ما، همه‌ی شما: مطمئنم که کتاب‌هایی درباره‌ی این دوره‌ی زمانی نوشته خواهد شد و امیدوارم اولین چیزی که [در آن کتاب‌ها] می‌گویند، این باشد که کل تیم چقدر شگفت‌انگیز بوده است.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات