داستان برند ناتینگ: بازیگر جدید دنیای موبایل

پنج‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
نمایشگر ناتینگ فون ۲
ناتینگ، نامی جدید در دنیای موبایل است که با عرضه محصولات نوآورانه خود بر سر زبان‌ها افتاده است. برای آشنایی با داستان برند ناتینگ با ما همراه باشید.
تبلیغات

در دنیای پرهیاهوی گوشی‌های موبایل و قدرت‌نمایی برند‌هایی مانند اپل، سامسونگ و شیائومی، برند جدیدی به نام ناتینگ (Nothing) متولد شده است. این شرکت تازه تأسیس، رؤیا‌های بزرگی را در سر می‌پروراند و چشم‌اندازش این است که به یکی از غول‌های بزرگ تکنولوژی تبدیل شود.

ناتینگ برای اینکه بتواند به یکی از بازیگران اصلی صنعت تکنولوژی از جمله گوشی‌های موبایل و لوازم جانبی تبدیل شود، باید با عرضه محصولات منحصربه‌فرد اعتماد عمومی بازار را جلب کند. البته تاکنون در این مسیر دشوار موفق بوده است و با عرضه‌ی معدود محصولاتش توانسته بخشی از سهم بازار را از آن خود کند.

لوگو برند ناتینگ / Nothing با فونت ویژه پس زمینه خاکستری

شاید برخی از افراد نام گوشی ناتینگ فون ۱ را شنیده باشند اما هنوز به خوبی این شرکت را نمی‌شناسند و حتی نمی‌دانند که ناتینگ در کدام کشور فعالیت می‌کند. ازاین‌رو، ما در این مقاله از زومیت، داستان برند ناتینگ را برایتان آماده کرده‌ایم تا با سرگذشت، فعالیت و محصولات آن آشنا شوید. با ما همراه باشید.

ناتینگ: برندی نوظهور و غیرچینی در دنیای تکنولوژی

شرکت Nothing یا Nothing Technology limited برخلاف بسیاری از برند‌های تازه تأسیس امروزی که در چین متولد می‌شوند، یک برند غیرچینی است. این شرکت، فعالیت خود را از ۲۹ اکتبر ۲۰۲۰ در لندن، پایتخت کشور انگلستان آغاز کرد.

همانطورکه اشاره کردیم، ناتینگ در حوزه‌ی تولید محصولات تکنولوژی مانند گوشی موبایل و لوازم جانبی فعالیت می‌کند و تاکنون دو گوشی با ظاهری جذاب و دو هندزفری بی‌سیم را روانه‌ی بازار کرده است. البته ناتینگ در این مسیر، تنها نبوده و چندین سرمایه‌گذار نیز این شرکت را همراهی می‌کنند.

کارمند سابق اوپو، رئیس کنونی ناتنیگ

کارل پی، کارآفرین سوئدی چینی الاصل، مؤسس اصلی ناتینگ است. وی که امروزه یکی از خوش‌نامان دنیای تکنولوژی به شمار می‌رود تا سال ۲۰۱۳ به عنوان کارمند در شرکت اوپو مشغول‌به‌کار بود. اما توانایی‌ها کارل پی، فراتر از کارمندی یا مدیریت بخش‌های کوچک سازمانی بود. در نتیجه، وی به همراه پیت لاو، اوپو را با هدف راه‌اندازی برندی جدید در دنیای موبایل ترک کردند.

کارل پی

کارل پی و پیت لاو با هدف تولید گوشی‌های قدرتمند اندرویدی مقرون‌به‌صرفه، وان پلاس را راه‌اندازی کردند. فقط یک سال از تأسیس شرکت گذشته بود که وان‌پلاس ۱ روانه باز شد و این برند توانست نام خود را در دنیا موبایل بر سر زبان‌ها بیندازد.

کارل پی و پیت لاو در وان پلاس عملکرد موفقیت‌آمیزی داشتند و محصولات قدرتمند و مقرون‌به‌صرفه این شرکت با لقب قاتل پرچم‌داران اندرویدی، توانستند بخشی از سهم بازار را از آن خود کنند.

اوضاع چندان بر وفق مراد کارل پی پیش نرفت و به‌همین‌دلیل وی مجبور شد که وان پلاس را در اکتبر ۲۰۲۰ برای همیشه ترک کند. بر اساس گزارش‌های چند سال قبل، رابطه کاری کارل پی با پیت لاو متزلزل شده بود و تنش‌ها بین این دو نفر به اوج خود رسید. از این رو، کارل پی به دلیل اینکه تصور می‌کرد وان پلاس در مسیر درستی قرار ندارد و همچنین افزایش تنش‌ها، بر همکاری شش ساله‌ی خود با وان‌ پلاس پایان داد.

کارل پی پس از ترک وان پلاس، شرکت جدید خود به نام ناتینگ (Nothing) را تأسیس کرد تا بتواند رؤیا‌های جاه‌طلبانه خود در دنیای تکنولوژی را ادامه دهد.

کارل پی با ناتینگ می‌خواهد متفاوت از بقیه باشد

کارل پی با ناتینگ می‌خواهد متفاوت‌تر از سایر غول‌های دنیای موبایل باشد و سطح جدیدی از نوآوری و تکنولوژی را برای کاربران به‌ارمغان آورد. ازاین‌رو، برند نوظهور لندنی گوشی‌های خود را با زبان طراحی جدیدی روانه بازار کرده است که در نوع خود جذاب و بی‌نظیر هستند.

پنل پشتی گلیف ناتینگ فون ۲

زبان طراحی چشم‌نواز، گوشی‌های این شرکت را به گزینه‌ای جذاب برای خرید کاربران تبدیل کرده است. البته ناتینگ هنوز در اوایل راه خود قرار دارد و باید منتظر ماند و دید که آیا این شرکت با رهبری کارل پی همچنان می‌تواند در دنیای موبایل نوآوری ایجاد کند یا خیر.

چه کسانی کارل پی و ناتینگ را حمایت می‌کنند؟

ناتینگ از زمان راه‌اندازی تاکنون توانسته چند حامی بزرگ برای خود جذب کند. نکته جالب توجه در مورد حامیان و شرکای تجاری ناتنیگ این است که همه آن‌ها از افراد فعال در دنیای تکنولوژی هستند و کسب‌وکار‌های بزرگی را اداره می‌کنند. حامیان اصلی و شرکای تجاری شرکت ناتینگ عبارت‌اند از:

  • تونی فادل، مخترع آی‌پد و مشاور کنونی اپل
  • کوین لین، هم‌بنیانگذار پلتفرم توییچ
  • استیو هافمن، مدیرعامل ردیت
  • کیسی نایستت، کارگردان آمریکایی و یکی از یوتیوبرهای معروف

حمایت این افراد از ناتینگ با رهبری کارل پی می‌تواند به این معنی باشد که این شرکت در مسیر نوآوری می‌تواند متفاوت‌تر از سایر برند‌ها عمل کند و نظر کاربران دنیای موبایل را به خود جلب کند.

آغاز همکاری ناتینگ با سوئدی‌ها

گوشی ناتینگ فون وان / Nothing Phone 1 مدل مشکی و سفید از نمای پشت

ناتینگ برای طراحی جذاب و چشم‌نواز کردن محصولات خود، از سوئدی‌ها کمک گرفته است. در همین راستا این شرکت در ۲۵ فوریه ۲۰۲۱، با شرکت سوئدی teenage engineering وارد همکاری شد. در واقع می‌توان گفت زبان طراحی محصولات جذاب ناتینگ برعهده‌ی مهندسان سرزمین واکینیگ‌هاست.

کارل پی چرا شرکت جدیدش را Nothing نام‌گذاری کرده است؟

کلمه Nothing به معنای هیچ‌چیز است و کارل پی پس‌از راه‌اندازی شرکت جدیدش، این نام را انتخاب کرد. البته تاکنون دلیل مشخصی برای انتخاب نام این شرکت وجود ندارد.

شایعات بسیاری در این‌باره وجود دارد. بر همین اساس، برخی از شنیده‌ها حاکی از آن است که کارل پی با مشورت خواهرش، این اسم را برای شرکت جدیدش انتخاب کرده است. حتی گفته می‌شد کارل پی در ابتدا قرار بود شرکت جدیدش را Next یا Stone نام‌گذاری کند اما خواهرش با انتخاب این نام‌ها موافق نبوده است.

اولین محصولات ناتینگ

ناتینگ هنوز در ابتدای راه قرار دارد و هنوز دهه اول فعالیت خود را پشت سر نگذاشته است. از این رو، این شرکت لندنی تاکنون فقط چند محصول معدود روانه بازار کرده است که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

اولین محصول؛ هدفون بی‌سیم

عرضه محصولات ناتینگ به بازار با یک هدفون بی‌سیم به نام ایر وان ناتینگ آغاز شد. این شرکت، ایرباد خود را با هدف رقابت با محصولات مشابه سایر برند‌ها و کسب بخشی از سهم بازار، در ۲۷ ژوئیه ۲۰۲۰ به بازار معرفی کرد.

این دستگاه در مقایسه با هدفون‌های بی‌سیم بازار، از طراحی متفاوت و چشم‌نوازی بهره می‌برد. ایر وان ناتینگ دارای استاندارد IPX4 است و مقاومت خوبی در مقابل پاشش آب و نفوذ گرد و غبار دارد. از جمله دیگر قابلیت‌های اولین هدفون ناتینگ هم می‌توان به پشتیبانی از فناوری حذف نویز فعال، شارژ بی‌سیم و باتری با حداکثر عمر ۳۴ ساعت اشاره کرد.

اولین گوشی هوشمند؛ یک میان‌رده جذاب

ناتینگ پس از سروصدا‌های فراوان و شایعات مختلف، بالاخره در تاریخ ۱۲ جولای ۲۰۲۲ از اولین گوشی خود رونمایی کرد. ناتینگ فون ۱، یک گوشی چشم‌نواز و میان‌رده است. ناتینگ برای قلب تپنده این دستگاه، از پردازنده +Snapdragon 778G استفاده کرده است که در دو نسخه با حافظه ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی و رم ۸ و ۱۲ گیگابایتی به بازار عرضه می‌شوند.

صفحه نمایش ناتینگ فون ۱

دو دوربین ۵۰ مگاپیکسلی با لنز واید و اولتراواید، باتری ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعتی و صفحه نمایش ۶.۵۵ اینچی از جمله دیگر مشخصات این دستگاه به‌شمار می‌رود. گفتنی است که هم‌اکنون قیمت ناتینگ فون ۱ در بازار ایران حدود ۱۷ میلیون تومان است

این دستگاه پس از معرفی، با استقبال بی‌نظیر کاربران همراه شد و بسیاری از افراد به خرید آن روی آورند. در همین راستا، کارل پی در خبری اظهار داشت که تاکنون بیش از ۶۰۰ هزار دستگاه ناتینگ فون ۱ به‌فروش رفته است. البته هنوز هیچ منبع رسمی در مورد تعداد دستگاه‌های فروخته شده‌ی ناتینگ ۱ اظهار نظری نداشته است.

دومین هدفون بی‌سیم

پس از عرضه ناتینگ ایر ۱، این شرکت دومین هدفون بی‌سیم خود را هم روانه‌ی بازار کرد. از نظر طراحی، این هدفون نیز مانند نسل قبلی دارای طراحی شفاف است و تفاوت چندانی میان آن‌ها نیست. کاربران برای خرید ناتینگ ایر ۲ در بازار ایران، در زمان نگارش این مقاله حدوداً باید ۶ میلیون تومان هزینه کنند.

هدفون ناتینگ ایر ۲ / Nothing Ear 2 از نمای بالا با کیس

ناتینگ ایر ۲ نیز دارای قابلیت‌های مختلفی است که از جمله آن‌ها می‌توان به درایورهای دینامیکی با قطر ۱۱ میلی‌متر، قابلیت حذف نویز فعال تا ۴۰ دی‌سی بل، استاندارد IP54 و بلوتوث ۵.۳ اشاره کرد. کیفیت این هدفون بی‌سیم بسیار خوب است و به همین دلیل می‌تواند جایگزین مناسبی برای بهترین هدفون‌های بازار مانند ایرپاد پرو ۲ و سامسونگ گلکسی بازد ۲ پرو نیز باشد.

مقایسه ناتیگ ایر ۲ با ایرپاد پرو ۲ و سامسونگ گلکسی بادز ۲ پرو

اولین گوشی پرچم‌دار

ناتینگ پس از عرضه اولین گوشی میان‌رده خود، در سال جاری میلادی از اولین گوشی پرچم‌دارش به نام ناتینگ ۲ نیز رونمایی کرد. طراحی این دستگاه نیز مانند ناتینگ ۱ است که به آن گلیف گفته می‌شود و بدنه‌اش از کیفیت خوبی بهره می‌برد. ناتینگ برای اینکه بتواند قدرت پردازشی دومین گوشی خود را نسبت به ناتینگ ۱ ارتقا دهد، از پردازنده Snapdragon 8+ Gen1 استفاده کرده است.

نمایی از پنل پشتی ناتینگ فون ۲ در دست بهزاد

دوربین‌های این دستگاه نسبت به نسل قبلی خود تغییر نکرده و نمایشگر Oled آن نیز داری حداکثر نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز است. به‌طورکلی اینگونه می‌توان گفت که این دستگاه به دلیل بهره‎‌مندی از سخت‌افزار قدرتمند، قیمت مناسب، دوربین‌های عالی و شارژدهی قابل قبول می‌تواند جایگزین مناسبی برای پرچم‌داران باشد. ناگفته نماند قیمت ناتینگ فون ۲ در بازارهای جهانی حدوداً ۶۰۰ دلار است.

بیشتر بخوانید

    آینده‌ای درخشان در انتظار ناتینگ است

    کارل پی برای اینکه بتواند نظر کاربران بازار موبایل را به محصولات شرکت جدیدش جلب کند، آن‌ها را با طراحی‌های جذابی روانه بازار کرده است. این اقدام ساختارشکنانه، مورد استقبال قرار گرفته و تاکنون بسیاری از افراد طرفدار ناتینگ شده‌اند و به استفاده از محصولات شرکت روی آورده‌اند.

    ناتنیگ هنوز توانایی رقابت با برند‌هایی مانند سامسونگ و اپل را ندارد و هنوز در ابتدای مسیر رشد خود قرار دارد. البته برند‌های ذکر شده به این نکته پی برده‌اند که ناتینگ با طراحی‌های نوآورانه‌اش می‌تواند بخشی از مشتریان آن‌ها را به سمت خود جذب کند. ناتینگ با رهبری و هدایت کارل پی، با سرعت خوبی در حال رشد است و احتمالاً در سال‌های آینده بیشتر از این شرکت می‌شنویم. به بیانی ساده‌تر، آینده درخشانی در پیش‌ روی ناتینگ است.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات