۳ بهمن: زادروز دیوید هیلبرت ریاضیدان بزرگ آلمانی

جمعه ۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
۱۵۳ سال پیش در چنین روزی دوید هیلبرت ریاضیدان بزرگ آلمانی متولد شد. وی یکی از بزرگترین ریاضیدانان قرن ۱۹ و ۲۰ میلادی بوده است. وی در گسترش و پیدایش مکانیک کوانتومی و حتی نظریه نسبیت بسیار تاثیر گذار بود و از کارهای دیگر او می‌توان به پایه‌ریزی و گسترش آنالیز تابعی اشاره کرد.
تبلیغات

دیوید هیلبرت تحصیل را در مدرسه فردیش اسکولگ آغاز کرد این مدرسه یکی از قدیمی‌ترین مدرسه‌های آلمان بود که امانوئل کانت فیلسوف بزرگ آلمانی نیز ۱۴۰ سال قبل از آن در آنجا تحصیل را آغاز کرده بود. بعد از مدتی دیوید هیلبرت بخاطر نارضایتی از کیفیت آموزشی و سطحی علمی، مدرسه خود را تغییر داد و به مدرسه ویلهلم رفت و از آنجا فارغ التحصیل شد.

بعد از پایان دوره دبیرستان دویدی هیلبرت وارد دانشگاه کونیگزبرگ شد تا تحصیلات دانشگاهی را در آنجا پی گرفت. وی در سال ۱۸۸۵ توانست دکترا بگیرد و در آن دوران با دوست نزدیک خود هرمان مینکوفسکی به شدت به تحقیق در خصوص ریاضیات مشغول شد. همچنین در خلال سال‌های ۱۸۸۶ تا ۱۸۹۵ در دانشگاه کونیگزبرگ به تدریس ریاضیات پرداخت. بعد از این دوران دیوید هیلبرت وارد دانشگاه گوتینگن شد و در آنجا شروع به پرورش ریاضیدانان بزرگی نظیر هرمان ویل، قهرمان شطرنج جهان و ریاضیدان بزرگ امانوئل لسکر و کارل گوستاو همپل کرد. جان فون نیومن ریاضیدان بزرگ و یکی از بنیانگذاران نظریه بازی نیز در این دوران دستیار دیوید هیلبرت بود. در دوران تدریس در دانشگاه گوتینگن دیوید هیلبرت بیش از ۶۹ دکترای ریاضیات را پرورش داد که بسیاری از آنجا از جمله بزرگترین ریاضیدانان قرن ۲۱ میلادی بودند. دیوید هیلبرت تا سال ۱۹۳۰ به تدریس و تحقیق در ریاضیات مشغول بود تا اینکه در این سال خود را بازنشست کرد و از کارهای اجرایی پرهیز کرد.

دیوید هیلبرت یکی از پایه ریزان ریاضیات قرن بیستم و خالق مکتب صورتگرایی ریاضیات است که در ریاضیات محض قرن ۲۰ تاثیر بسیاری داشته است. دستاوردهای ریاضی دیوید هیلبرت بسیار عمیق ومتنوع است که از جمله آن‌ها می‌توان به نظریه نامتغییرها، نظریه میدان‌های جبری و تحقیق در مبانی هندسه و در مبانی ریاضیات، معادلات انتگرالی و فیزیکی اشاره کرد. دیوید هیلبرت نقش بسیار بزرگی در آنالیز ریاضی ایفا کرده است، آنچه هیلبرت در فضاهای برداری بی نهایت بعدی ابداع کرد که به فضاهای هیلبرت مشهور است راه را برای بنیانگذاری آنالیز تابعی گشود و از جهاتی وی را می‌توان پدر این علم قلمداد کرد.

دیوید هیلبرت در سال ۱۹۰۰ در کنگره بین‌المللی ریاضیات، قرن تازه را با مطرح کردن فهرست مشهور ۲۳ مسئله‌ای خود، آغاز کرد و تمام دانشمندان جهان را به چالشی برای یک قرن دعود کرد. مسائلی که از آن زمان تاکنون ریاضیدانان را به خود مشغول کرده، حجم عظیمی از دستاوردهای علمی درصد سال اخیر بخاطر تحقیق برای حل این مسائل بوده است. با وجود اینکه دیوید هیلبرت را یک ریاضیدان می‌شناسند اما وی درک بسیار عمیقی از علم فیزیک نیز داشت تاثیر بسیار زیادی در خلق فیزیک کوانتومی و نظریه نسبیت داشت، حتی دیوید هیلبرت با وجود اینکه بیشتر ریاضیدانی مطلقاً محض شناخته می‌شود، اما وی رئیس سمینار فیزیک اتمی مشهور گوتینگن نیز بود، که تاثیر عظیمی بر توسعه نظریه کوانتوم داشت.

دیوید هیلبرت یکی از بزرگترین ریاضیدانان قرن ۱۹ و ۲۰ میلادی که تاثیر بسیار زیادی در معماری علمی این دو قرن داشت سرانجام در تاریخ ۱۴ فبریه سال ۱۹۴۳ و در ۸۱ سالگی در شهر گوتینگن آلمان دیده از جهان فروبست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات