پرواز خاموش؛ هواپیمای نظامی آمریکا نزدیک بود با جت مسافربری برخورد کند

سه‌شنبه 25 آذر 1404 - 13:15
مطالعه 2 دقیقه
هوایپمای شرکت Jet Blue
مکالمه‌ی کوتاه در کابین خلبان کافی بود تا راز یک لحظه‌ی نفس‌گیر در آسمان فاش شود؛ جایی‌که خاموشی یک سامانه، خطر بزرگی ساخت.
تبلیغات

یک خلبان جت‌بلو اعلام کرد که پرواز ۱۱۱۲ این شرکت در مسیر کوراسائو به نیویورک، فقط چند دقیقه پس از برخاستن، با خطر برخورد هوایی با هواپیمای نیروی هوایی آمریکا روبه‌رو شده است؛ حادثه‌ای که می‌توانست به فاجعه‌ای جدی تبدیل شود.

به‌گفته‌ی خلبان، هواپیمای نظامی بدون هشدار قبلی و در فاصله‌ی بسیار کم از جلوی جت مسافربری عبور کرده است. این هواپیما یک تانکر سوخت‌رسان هوایی بود که در ارتفاع ۳۴ هزار فوتی پرواز می‌کرد.

در همان لحظه، ایرباس A320 جت‌بلو در حال صعود از ارتفاع ۳۳٬۴۰۰ فوت (حدود ۱۰٬۲۰۰ متر) به ۳۵٬۰۰۰ هزار فوت (حدود ۱۰٬۷۰۰ متر) بود و فقط حدود ۶۰۰ فوت (۱۸۲ متر) پایین‌تر از هواپیمای نظامی قرار داشت؛ موضوعی که خلبان را مجبور کرد صعود را متوقف کند و برای جلوگیری از برخورد، کاهش ارتفاع بدهد.

به‌نوشته‌ی بیزنس‌اینسایدر، خلبان جت‌بلو با شوک از این اتفاق اعلام کرد که ترانسپوندر هواپیمای نظامی خاموش بوده است؛ موضوعی که باعث شد نه کنترل ترافیک هوایی و نه سامانه‌های هشدار برخورد، هیچ نشانه‌ای از حضور این هواپیما ثبت نکنند. ترانسپوندر دستگاهی الکترونیکی است که سیگنال ورودی را دریافت و تقویت می‌کند و پس‌از تغییر آن را به‌صورت پاسخ یا اطلاعات جدید به سیستم‌های دیگر ارسال می‌کند

ترانسپوندر و سامانه‌ی TCAS از مهم‌ترین ابزارهای ایمنی پرواز هستند، اما هواپیماهای نظامی در مأموریت‌های حساس گاهی برای ناشناس‌ماندن، این سامانه‌ها را غیرفعال می‌کنند؛ تصمیمی که در فضای پرتردد غیرنظامی می‌تواند خطرآفرین باشد.

این حادثه در شرایطی رخ داد که آمریکا حضور نظامی خود را در منطقه‌ی کارائیب افزایش داده و حتی هشدارهای رسمی هوانوردی درباره‌ی فعالیت هواپیماهای ناشناس در اطراف کوراسائو صادر شده است؛ موضوعی که حالا به بررسی رسمی ارتش آمریکا سپرده شده است.

تبلیغات
تبلیغات

نظرات