برای نخستین‌بار در دو دهه اخیر، فروش CD در سال ۲۰۲۱ افزایش یافت

دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
آمار RIAA نشان می‌دهد فروش CD در ایالات متحده‌ی آمریکا افزایش پیدا کرده است تا به‌نوعی تجدیدحیات فرمت فیزیکی موسیقی را شاهد باشیم.
تبلیغات

براساس داده‌های انجمن صنعت ضبط ایالات متحده‌ی آمریکا موسوم به RIAA، فروش سی‌دی (CD) در این کشور در سال ۲۰۲۱ افزایش پیدا کرده است. این نخستین‌بار در تقریباً دو دهه‌ی اخیر است که چنین اتفاقی رخ می‌دهد. به‌گزارش ورج، فروش CD از ۳۱٫۶ میلیون واحد در سال ۲۰۲۰ به ۴۶٫۶ میلیون واحد در سال ۲۰۲۱ رسید. در همین بازه‌ی زمانی، درآمد فروش CD از ۴۸۳٫۲ میلیون دلار به ۵۸۴٫۲ میلیون دلار افزایش پیدا کرد.

داده‌های جدید RIAA گزارش مشابهی را تأيید می‌کند که مؤسسه‌ی MRC Data در اوایل سال جاری میلادی منتشر کرده بود. فروش فعلی CD فاصله‌ی بسیار زیادی با دوران اوج این فرمت در سال ۲۰۰۰ دارد. براساس آمار، در آن زمان در ایالات متحده‌ی آمریکا بالغ‌بر یک‌میلیارد آلبوم CD به‌دست مشتریان رسیده است. رسانه‌ی اکسیوس می‌نویسد افزایش فروش CD نشانه‌ی دیگری است که از تجدیدحیات فرمت فیزیکیِ موسیقی حکایت می‌کند.

فروش واینل (صفحه‌ی گرامافون) بیش از یک‌و‌نیم دهه است که به‌‌طور پیوسته افزایش پیدا می‌کند و با ادامه‌ی این روند، در سال ۲۰۲۱ فروش ۳۹٫۷ میلیون واحدی و درآمد یک‌میلیارد‌دلاری را ثبت کرد.

بزرگ‌ترین منبع درآمد موسیقی در سال ۲۰۲۱ در ایالات متحده‌ی آمریکا فرمت اشتراکی بوده که درآمد ۸٫۶ میلیارد دلاری به‌ارمغان آورده است

به‌طورکلی، به‌نظر می‌رسد مدیای فیزیکی اولین افزایش فروش خود را از سال ۱۹۹۶ تاکنون تجربه کرده است؛ بااین‌حال حوزه‌ی استریم موسیقی همچنان اصلی‌ترین منبع درآمد این صنعت محسوب می‌شود.

در تحقیقات RIAA‌ آمده است که اشتراک‌های پولی مجموعاً ۵۷٫۲ درصد از کل درآمدهای صنعت موسیقی را در سال ۲۰۲۱ ثبت کرده‌اند (۸٫۶ میلیارد دلار). این در حالی است که پخش موسیقی با تبلیغات درآمد ۱٫۸ میلیارد دلاری را به‌ثبت رسانده است. در همین حین، فروش آلبوم به‌صورت CD و واینل درمجموع کمتر از ۱۱ درصد از کل درآمد را ازآنِ خود می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات