سامسونگ در تعقیب سونی برای کسب سهم بیشتر در بازار حسگرهای تصویر

سه‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
براساس اخبار منتشرشده، سونی در تأمین و فروش حسگرهای تصویر به هواوی با مشکل مواجه شده است و این امر می‌تواند باعث شود سامسونگ سهمش را در بازار تصاحب کند.
تبلیغات

سونی چندین سال است که حاکم بی‌رقیب بازار حسگرهای تصویربرداری به‌حساب می‌آید و با اضافه‌شدن دوربین‌های چندگانه به گوشی‌های هوشمند، سود و فروش این شرکت نیز چندین برابر شده است. حال اخبار منتشرشده حاکی از آن است که سامسونگ با عملکرد خوبش می‌تواند سلطه‌ی سونی در بازار حسگرها را به‌خطر بیندازد.   

همان‌طورکه گفته‌شد، سونی بیش از نیمی از بازار حسگرهای تصویر را دراختیار دارد؛ اما به‌دلیل تمرکز بیش‌ازحد برای اخذ مجوز فروش به هواوی، سامسونگ سفارش‌های عمده‌ی شرکت‌های دیگر را ازآنِ خود کرده است. در همین حال، اعتبار جهانی هواوی به‌دلیل روابط نزدیک با دولت چین به‌طور چشمگیری آسیب دیده است. به‌عنوان مثال، استفاده از تجهیزات هواوی در خاک ایالات متحده کاملا ممنوع است و تجارت با این برند به اخذ مجوزهای ایالات متحده نیاز دارد و باتوجه‌به حجم فروش حسگرهای سونی به هواوی، این مسئله بر تجارت حسگرهای سونی تأثیری بسیار منفی خواهد گذاشت.

گفته می‌شود سامسونگ در ماه‌های آگوست و سپتامبر ۲۰۲۰ (مرداد و شهریور ۱۳۹۹) چندین سفارش بزرگ حسگر را دریافت کرده است، درست زمانی‌که سونی نتوانست به‌موقع حسگرهای موردنیاز تولیدکنندگان را تأمین کند و قراردادهای جدید خود را در رقابت با سامسونگ واگذار کرد. افزون‌بر‌این، احتمالا باتوجه‌به تحریم‌های هواوی و مشکلات فروش این برند در بازارهای جهانی، سونی حسگرهای کمتری در‌مقایسه‌با گذشته به هواوی خواهد فروخت و به وضعیتی کابوس‌وار برای سونی تبدیل خواهد شد.

لوگوی سامسونگ و سونی / Samsung  VS Sony

سامسونگ دیرتر از سونی وارد بازار حسگرهای تصویر شد؛ اما به‌آرامی تجارتش را توسعه داده است. سال ۲۰۱۸، این شرکت اعلام کرد که قصد دارد سونی را به‌عنوان تولیدکننده‌ی برتر حسگرهای تصویر کنار بزند و سهم قالبش را به خود تعلق دهد. گفته می‌شود درحالی‌که سامسونگ بیشتر برای فروش حسگر به شرکت‌های کوچک‌تر مانند شیائومی و ویوو می‌کوشد، در مقیاس محدود نیز با اپل و هواوی همکاری می‌کند. دراین‌میان، حال که سونی در بحث تحریم‌های هواوی با مشکلاتی مواجه شده، بهترین فرصت برای سامسونگ به‌منظور کسب سهم بیشتری از بازار به‌وجود آمده است. این شرکت نه‌تنها از فناوری رقابتی با حسگرهای سونی، بلکه از ظرفیت تولیدی کارخانه‌های متعددش نیز بهره خواهد برد. بنابراین در سال آینده‌ی میلادی، افزایش فروش به شرکت‌های دیگر برای جبران کاهش فروش به هواوی، قطعا به کاری سخت برای سونی تبدیل خواهد شد.

سامسونگ و سونی در فناوری حسگر خود، استراتژی کاملا متفاوتی اتخاذ کرده‌اند. درحالی‌که سونی به سرعت خواندن سریع و عملکرد کم‌صدا و فناوری فوکوس خودکار روان و سریع شهرت دارد، سامسونگ تلاش خود را روی افزایش وضوح تصویر متمرکز کرده است. به‌تازگی سامسونگ حسگری ۱۸۰ مگاپیکسلی تولید کرده و در حال بهبود کلی ماژول دوربین گوشی‌های هوشمند است. این ترکیب شاید برای تولیدکنندگان دستگاه‌های جدید مبتنی‌بر 5G جذابیت بیشتری داشته باشد؛ حتی اگر دلیل اصلی انتخاب سامسونگ عقب‌افتادن سونی در تولید به‌موقع حسگر بیان شود. درحالی‌که سونی موضع محتاطانه‌ای خود را حفظ می‌کند، سامسونگ برای سرمایه‌گذاری بیشتر و افزایش سهم خود در اغلب بازارهای حسگرهای تصویر می‌کوشد.

طبق گفته‌های وب‌سایت Nikkei Asia، بسته به تحولات جهانی سونی ممکن است در دوره‌ی رکود قرار گیرد و در آن صورت، به سرمایه‌گذاری‌های بسیار محتاطانه روی بیاورد که درنتیجه به از‌دست‌رفتن رقابت با سامسونگ منجر می‌شود. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، سونی ممکن است تاج‌و‌تخت دیرینه‌ی خود را در صنعت حسگرهای تصویربرداری از دست دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات