بلوری‌ های اولترا اچ‌ دی از استاندارد Dolby Vision پشتیبانی خواهند کرد

یک‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
دالبی ویژن (Dolby Vision) که به همراه HDR-10 یکی از دو استاندارد HDR است، به‌زودی به مجموعه استانداردهای مورد استفاده توسط بلوری‌های UHD اضافه خواهد شد.
تبلیغات

اگر به‌تازگی یک تلویزیون رده‌بالا خریداری کرده‌اید یا قصد خرید تلویزیون جدید دارید و اخبار مربوط به آخرین تکنولوژی‌های مرتبط با نمایشگرها را پیگیری کرده باشید، حتما نام HDR به گوشتان خورده است. HDR یا High Dynamic Range (طیف دینامیک گسترده) با فراهم آوردن طیف وسیع‌تری از رنگ‌ها، علاوه بر اینکه تصاویر زنده و پویاتری را به نمایش می‌گذارد، به تلویزیون‌های LCD (که بر خلاف OLED-ها از مشکل نسبت کنتراست پایین رنج می‌برند) کمک می‌کند تا بر مشکل نمایش رنگ‌های تیره غلبه کنند.

دو بازیگر اصلی استاندارد HDR عبارتند از Dolby Vision و HDR-10. تفاوت اصلی این دو استاندارد در این است که تکنولوژی دالبی اختصاصی و تجاری است و سازندگان دستگاه‌ها و تولیدکنندگان محتوا برای استفاده از آن باید با پرداخت مبلغی، امتیاز استفاده از آن را خریداری کنند. این در حالی است که HDR-10 یک استاندارد باز است و برای استفاده از آن نیازی به پرداخت هزینه نیست. همین رایگان و باز بودن باعث شد تا در زمان معرفی استاندارد دیسک‌های Ultra HD Blu-ray، ابتدا تنها فرمت HDR-10 توسط آن‌ها مورد پشتیبانی قرار بگیرد. اما امسال با پشتیبانی هرچه بیشتر تلویزیون‌ها و دستگاه‌های جدید از دالبی ویژن، انجمن بلوری نیز تصمیم گرفته است تا به جمع استفاده‌کنندگان از این استاندارد بپیوندد.

دالبی ویژن HDR Dolbt vision

امسال در نمایشگاه CES 2017، اکثر تولیدکنندگان بزرگ، تلویزیون‌ها و دستگاه‌های پخش‌کننده‌ی جدید خود را با پشتیبانی از استاندارد دالبی ویژن معرفی کردند. برای مثال پخش کننده‌ی UDP-203 اوپو از طریق بروزرسانی فرم‌ور از دالبی ویژن پشتیبانی خواهد کرد و فیلیپس و ال‌جی نیز هر دو پخش‌کننده‌های جدید خود را با پشتیبانی از استاندارد HDR دالبی رونمایی کردند. ال‌جی حتی از این هم فراتر رفته و استاندارد صدای فراگیر Dolby Atmos را نیز به‌صورت مستقیم در تلویزیون‌های جدید خود به کار گرفته است.

برایان کوان، رئیس بخش سرگرمی‌های خانگی ال‌جی، در این باره می‌گوید:

کیفیت بالای صدا و تصویر، جزء عناصر ضروری برای تجربه‌ی خوب تماشای تلویزیون هستند. به‌کارگیری استانداردهای Dolby Vision و Dolby Atmos در تلویزیون‌های رده‌بالای OLED که اولین در نوع خود است، ما را قادر می‌سازد تا از طریق ارائه‌ی صدا و تصویر شفاف، زنده و قدرتمند، تجربه‌ای شگفت‌انگیز و واقعی در اختیار کاربران قرار دهیم.

پشتیبانی سخت‌افزاری تولیدکنندگان تلویزیون و دستگاه‌های پخش تنها یک بخش معادله است. تا زمانی که محتوای HDR دالبی ویژنی وجود نداشته باشد، این پشتیبانی سخت‌افزاری نتیجه‌ای نخواهد داشت. دالبی با مذاکره با کمپانی‌های لایونز گیت، یونیورسال پیکچرز و وارنر برادرز، مشکل عرضه‌ی محتوا را نیز برطرف کرده است تا در سال میلادی جاری، شاهد عرضه‌ی اولین دیسک‌های بلوری بهره گرفته از Dolby Vision به بازار باشیم.

ادی کانینگهام، رئیس یونیورسال پیکچرز در این باره می‌گوید:

فرمت بلوری اولترا اچ‌دی در سال ۲۰۱۷ توسط صنعت فیلم به‌خوبی پشتیبانی خواهد شد. ترکیب فیلم‌های تأثیرگذار یونیورسال و طیف دینامیک فوق‌العاده‌ی دالبی ویژن، بهترین تجربه را برای صاحبان تلویزیون‌هایی که از این استاندارد پشتیبانی می‌کنند، فراهم خواهد آورد.

اینکه در درازمدت Dolby Vision یا HDR10 پیروز جنگ فرمت‌ها خواهند شد، هنوز مشخص نیست؛ اما آنچه مشخص است رقابت جذاب این دو در آینده است. با توجه به آنچه در نمایشگاه CES امسال شاهد بودیم، مشخص است که سال ۲۰۱۷ یکی از جذاب‌ترین سال‌ها برای علاقه‌مندان به سیستم‌های سینمای خانگی خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات