شرکت مخابرات ژاپن راهی آسان برای پخش تلویزیونی با کیفیت 8K یافته است

سه‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۴
مطالعه 2 دقیقه
برای پخش یک برنامه‌ی تلویزیونی با کیفیت 8K، باید ۶۰ تصویر ۳۳ مگاپیکسلی در هر ثانیه پردازش شوند و این کار نیاز به سخت‌افزارهای بسیار قدرتمندی دارد. برای همین است که ویدیوهای 8K تا به حال تنها جنبه‌ی تبلیغاتی داشته‌اند. اما شرکت مخابرات ژاپن به تازگی روشی برای پخش تلویزیونی آسان و ارزان محتوای 8K پیدا کرده است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

 هرچند هنوز محتوای 4K نیز چندان متداول نشده است، اما دستیابی به قابلیت پخش تصاویر ویدیویی با کیفیت 8K قطعاً می‌تواند به پیشرفت تکنولوژی‌های قدیمی‌تر از جمله 4K هم کمک کند.

همانطور که می‌دانید 4K رزولوشنی برابر با ۳۸۴۰ پیکسل افقی در ۲۱۶۰ پیکسل عمودی را ارائه می‌دهد. 4K با تفکیک‌پذیری ۸.۳ مگاپیکسلی و نسبت تصویر ۱۶:۹، حدود ۴ برابر بیشتر از فول ‌اچ‌دی پبکسل در خود جای داده است.

به طریق مشابه، 8K هم با رزولوشن ۷۶۸۰ در ۴۳۲۰ پیکسل (۳۳.۲ مگاپیکسل) ۴ برابر 4K و ۱۶ برابر فول اچ‌دی، پیکسل دارد.

استریم محتوای 8K کار بسیار دشواری است و پخش تلویزیونی آن بسیار دشوارتر. در استریم اینترنتی، محتوا از قبل کدگذاری می‌شود. در این حالت حتی اگر فرایند کدگذاری از مدت‌زمان پخش ویدیو هم طولانی‌تر باشد، مشکلی پیش نمی‌آید؛ چرا که ویدیو قرار نیست به صورت زنده پخش شود. اما در پخش تلویزیونی، ویدیوی 8K باید در لحظه کدگذاری شود. سخت‌افزار مورد نیاز برای کدگذاری تصاویر با رزولوشن 8K در حالت عادی فضایی به اندازه‌ی یک اتاق کامل را اشغال خواهد کرد.

شرکت مخابرات ژاپن (NTT) به تازگی روشی را معرفی کرده است که با استفاده از آن، حجم سخت‌افزار مورد نیاز برای پخش تلویزیونی ویدیو با کیفیت 8K به شدت کاهش می‌یابد. هرچند این روش تازه معرفی شده است، اما شاید این پیشرفت به معنای گذار پیش از موعد از 4K به 8K باشد.

محققان ژاپنی برای روش ابداعی خود سخت‌افزاری را نیز توسعه داده‌اند که اندازه‌ای برابر با یک سرور خانگی دارد. در روش جدید، به جای اینکه تصاویر ۳۳ مگاپیکسلی 8K به صورت یکجا پردازش شوند، هر فریم به چهار تصویر ۸.۳ مگاپیکسلی 4K تقسیم می‌شود و کار پردازش به صورت موازی و توسط سخت‌افزارهای موجود فعلی که از قبل برای پردازش تصاویر 4K بهینه شده‌اند، انجام می‌شود. با تقسیم هر تصویر به ۴ تصویر مجزا، انرژی مورد نیاز برای پردازش هم به شدت کاهش پیدا می‌کند. نکته‌ی مهم در این تکنیک استفاده از یک الگوریتم خاص برای حفظ کیفیت تصاویر، هنگام به هم چسباندن مجدد ۴ تصویر ارسالی در سمت دریافت‌کننده است.

شرکت مخابرات ژاپن قرار است در انتهای هفته‌ی جاری از سخت‌افزار و روش ابداعی خود رونمایی کند. این شرکت همچنین اعلام کرده است که به زودی روش خود را تجاری کرده و دستگاه‌های پخش تلویزیونی 8K خود را به دست شبکه‌های تلویزیونی خواهد رساند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات