ALAC در مقابل FLAC: بهترین سیستم برای شنیدن موسیقی بدون اتلاف در مک و iOS

سه‌شنبه ۷ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
اپل با ارائه‌ی فرمت صوتی ALAC کیفیت صوتی بی‌نظیری برای هواداران موسیقی باکیفیت به ارمغان آورده است.
تبلیغات

کیفیت صوت هنوز از بین نرفته است. معمولا بعضی افراد مشکلی با کیفیت MP3 رمزنگاری‌شده روی یک اسلایدشو در یوتیوب ندارند؛ اما اگر واقعا به موسیقی علاقه‌مند هستید، مسلما به دنبال فایل‌هایی با کیفیت بهتر خواهید بود.

FLAC یکی از گزینه‌های پیشنهادی است؛ اما به یک مجموعه از پلیرها (اجراکننده‌ها) و یک کتابخانه‌ی جدید نیاز دارد. اینجا است که ALAC ظاهر می‌شود: کدک بدون اتلاف اپل. این فناوری با آیتونز و آی‌اواس سازگار است؛ بنابراین می‌توانید فرمت‌ها را بدون نیاز به تغییر تنظیمات روتین، تغییر دهید.

کدک‌های فشرده در مقابل کدک‌های بدون اتلاف

صرف نظر از این که قطعه‌ی مورد نظر AAC یا MP3 باشد، اغلب ترک‌هایی که اجرا می‌کنید با استفاده از یک کدک پراتلاف رمزنگاری می‌شوند. این اتلاف ناشی از روش به‌کاررفته برای فشرده‌سازی داده‌ها است. کدک‌ها بخش‌هایی از همپوشانی فایل با فرکانس‌های دیگر را حذف می‌کنند.

بخش‌های دیگر حذف نویز خارج از محدوده‌ی شنوایی قرار می‌گیرند. برای مثال در مورد موسیقی جاز و دیگر انواع موسیقی با طیف‌های صوتی متغیر، احتمال روبه‌رو شدن با یک طیف‌ صامت وجود دارد.

بحث کیفیت کاملا مسئله‌ای سلیقه‌ای است. با این حال، اگر حس می‌کنید موسیقی که به آن گوش می کنید، کیفیت پایینی دارد، می‌توانید از یک فرمت بدون اتلاف استفاده کنید. 

فایل‌های WAV، کاملا غیر فشرده هستند؛ اما حجم زیادی اشغال می‌کنند. کدک‌های بدون اتلاف مثل FLAC و ALAC با حذف بخش‌هایی از داده‌های برابر، فشرده‌سازی می‌شوند. این فرمت‌ها به اندازه‌ی MP3 فشرده نیستند؛ اما حجم آن‌ها به شکل قابل ملاحظه‌ای کمتر از فایل‌های خام WAV است.

چرا ALAC به جای FLAC

پاسخ کوتاه به این سؤال آیتونز و پاسخ طولانی‌تر، آیتونز و آی‌اواس است. ALAC به این دلیل بهترین گزینه است که هنوز هم می‌توانید از آیتونز برای مدیریت کتابخانه‌ی خود استفاده کنید. اگر اشتراک کتابخانه‌ی Apple Music یا iCloud Music دارید، آیتونز را حذف نکنید. می‌توانید کتابخانه‌ی موسیقی بدون اتلاف خود را گسترش دهید. مهم‌تر از هر چیز نیازی به تغییر مدیریت کتابخانه‌ی موسیقی در مک نخواهید داشت.

iCloud Music Library از فایل‌های AAC تشکیل شده است؛ بنابراین همه جا نمی‌توانید موسیقی باکیفیت دانلود کنید. پس اگر می‌خواهید یک سرور Plex را تنظیم کنید می‌توانید ALAC را ب‌صورت ریموت در آیفون خود داشته باشید. اگر فقط فایل‌ها را کپی می‌کنید، می‌توانید فایل‌های ALAC را با آیفون خود تنظیم کنیدY فقط مطمئن شوید گزینه‌ی Shrink high bitrate files غیر فعال است. FLAC از نظر کیفیت صدا ، ALAC را شکست می‌دهد. رمزنگاری ALAC شانزده بیتی و رمزنگاری FLAC  بیست و چهار بیتی است و FLAC نرخ نمونه‌برداری بالاتری دارد. ALAC با کیفیت CD مقایسه می‌شود که نسبت به فایل‌های دیجیتال کیفیت بالاتری دارد. FLAC به شاهکارهای استودیویی نزدیک‌تر است.

روش ساخت  فایل ALAC 

فایل‌های ALAC منطبق با استاندارد اپل هستند؛ اما آیتونز آن‌ها را به فروش نمی‌رساند. ویژگی Mastered for iTunes کیفیت بالاتری دارد؛ اما به کیفیت بدون اتلاف نزدیک نمی‌شود. پس باید جای دیگری را جستجو کنید.

رسانه‌ی فیزیکی

اگر هنوز CD می‌خرید، به‌راحتی می‌توانید از ALAC استفاده کنید. می‌توانید تنظیمات ورودی آیتونز را هم تغییر دهید. در نوار منو روی آیتونز و سپس Preferences کلیک کنید. نزدیک به بخش پائین پنجره روی Import Settings کلیک کنید. از منوی آبشاری، Apple Lossless را انتخاب کنید. در نهایت برای هر دو پنجره روی OK کلیک کنید. دفعه‌ی بعد که یک CD را وارد کردید، به‌جای فایل AAC، فایل را به‌صورت ALAC وارد می‌کند.

روش ساخت ALAC

اگر می‌خواهید به تبدیل وینیل (دیسک‌های صوتی گرامافونی) بپردازید، باید فرمت فایل را به‌جای AAC یا MP3 به ALAC تنظیم کنید. پشتیبانی‌ALAC ، Audacity و دیگر اپلیکیشن‌های ضبط مثل Audio Hijack است. می‌توانید یک اپلیکیشن مشخص را برای تغییر فرمت فایل خروجی تنظیم کنید.

خرید فایل‌های ALAC

اگر خرید فایل را به داده‌های فیزیکی ترجیح می‌دهید، چند گزینه خواهید داشت.

  • HD Tracks : اگر به دنبال صوت با کیفیت آیتونز هستید از این سایت استفاده کنید. مثل آیتونز، یک کاتالوگ گسترده با ژانرهای مختلف در این سایت ارائه شده است. این کاتالوگ در زمینه‌ی بازنشر موسیقی کلاسیک و به‌ویژه جاز بسیار غنی است. نسخه‌های جدید پاپ هم در این کاتالوگ ارائه می‌شوند؛ اما ممکن است کل ترک‌های دلخواه شما را پوشش ندهند. باید جستجو کنید. ممکن است کمی پرهزینه‌تر باشند. برای مثال یک آلبوم ده دلاری، در این سایت نزدیک به بیست دلار هزینه خواهد داشت.
  • Society of Sound : این وب‌سایت که توسط شرکت اسپیکر و هدفون باورز اند ویلکینز اداره می‌شود، فروشگاه نیست؛ بلکه سرویس به‌اشتراک‌گذاری است که امکان دانلود دو آلبوم را در ماه فراهم می‌کند. این سایت انواع ژانرها را پوشش می‌دهد؛ بنابراین اگر سلیقه‌ی خاصی دارید این سایت ارزش بررسی خواهد داشت. هزینه‌ی اشتراک ۶۰ دلار در ماه است؛ اما در ازای ثبت یک محصول Bowers& Wilkins می‌توانید سه ماه دانلود رایگان دریافت کنید. آلبوم‌های مستقل را هم می‌توانید از این سایت خریداری کنید.
سایت های موسیقی
  • Bandcamp: در این فروشگاه می‌توانید هزینه را به مستقیم به گروه موسیقی مورد نظر یا لیبل آن‌ ارسال کنید. این روزها، هنگام خرید موسیقی مشخص نیست دقیقا به چه کسی پول می‌دهید. Bandcamp امکان پرداخت مستقیم به هنرمند یا حداقل برند آن‌ها را فراهم می‌کنند. در این سایت ترک‌های موسیقی روز دنیا را پیدا نمی‌کنید؛ اما اگر به هنرمندان مستقل و زیرزمینی علاقه‌مند هستید، انتخاب خوبی است. بسته به هنرمند قیمت‌ها متغیر هستند و به‌طور کلی تمام دانلودها با فرمت ALAC در دسترس شما قرار می‌گیرند.

وفاداری  به MAC و اکوسیستم iOS

بهترین مزیت ALAC امکان استفاده از موسیقی بدون اتلاف بدون تغییر پلتفرم است. کاربرهای قدیمی اپل به خطاهای آیتونز عادت دارند و شاید نخواهند دوباره کل ترفندهای یک اجراکننده‌ی جدید را یاد بگیرند. VLC یک اجراکننده‌ی قوی است؛ اما مثل آیتونز راه خوبی برای مدیریت خودکار کتابخانه در اختیار ندارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات