مخترع نوار کاست در ۹۴ سالگی درگذشت

پنج‌شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
لو اوتنز، مخترع نوار کاست، در ۹۴ سالگی دار فانی را وداع گفت. در کارنامه اوتنز سابقه‌ی همکاری با فیلیپس و سونی دیده می‌شود. اهمیت نوارهای کاست در صنعت موسیقی انکارناپذیر است.
تبلیغات

طبق گزارش خبرگزاری انگجت به‌نقل از خبرگزاری هلندی NRC Handelsblad، لو اوتنز (Lou Ottens)، مهندس سابق فیلیپس و سازنده‌ی نخستین نوار کاست جمع‌و‌جور دنیا‌، ۶ مارس ۲۰۲۱ (۱۶ اسفند ۱۳۹۹) در ۹۴ سالگی دار وفانی را وداع گفت.

اوتنز کار روی نوار کاست را در اوایل دهه‌ی ۱۹۶۰ آغاز کرد. به‌نوشته‌ی NPR، در آن دوران‌ نوارهای حلقه‌به‌حلقه (Reel-To-Reel Tape) بسیار مرسوم بودند و اوتنز می‌خواست راهکاری برای پخش موسیقی ارائه دهد که ارزان‌تر از نوارهای حلقه‌به‌حلقه باشند و راحت‌تر بتوان به آن دسترسی پیدا کرد. به‌همین‌دلیل، لو اوتنز ابتدا نمونه‌ی اولیه‌ی محصول نهایی را از چوب ساخت که در جیبش جا می‌شد. او از این نمونه‌ی اولیه برای پیش‌برد بهتر پروژه استفاده کرد.

اوتنز تلاش کرد فیلیپس را نیز متقاعد کند مجوز استفاده از این اختراع را به‌رایگان به دیگر تولیدکنندگان بدهد. فیلیپس در سال ۱۹۶۳ نخستین کاست جمع‌و‌جور را رونمایی کرد و پس‌از‌آن، اتفاقات جالبی رخ داد. باوجوداین، دوره‌ی حرفه‌ای لو اوتنز در آنجا به‌پایان نرسید و درادامه، به فیلیپس و سونی برای تولید دیسک جمع‌و‌جور کمک کرد.

اهمیت نوارهای کاست در صنعت موسیقی ‌انکارناپذیر است. اگر نوارهای کاست نبودند، میکس‌تیپ (Mixtape) و پلی‌لیست نداشتیم. نوارهای کاست به مردم امکان می‌دادند هنگام رفتن به جاهای مختلف، به موسیقی‌های خواننده‌های محبوبشان گوش دهند. از آن زمان تاکنون، مردم به همین شیوه از گوش‌دادن به موسیقی لذت می‌برند.

در سال‌های اخیر، چند بار افزایش محبوبیت نوارهای کاست را شاهد بودیم. آمار نشان می‌داد سال ۲۰۱۶ فروش نوارهای کاست رشد ۷۴ درصدی تجربه کرد. دو سال بعد به‌لطف موسیقی متن سریال Stranger Things و فیلم Guardians of the Galaxy، فروش این نوارها ۲۳ درصد دیگر افزایش یافت. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات