مشکلات رایج فر و راه حل رفع آن ؛ متحمل هزینه های هنگفت نشوید

سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
تعمیرکار درحال تعمیر فر آشپزخانه
در این مقاله، به رایج‌ترین مشکلات فر و نحوه رفع مشکلاتی پرداخته‌ایم که صاحبان خانه با آن مواجهند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

خانه‌های امروزی با طیف گسترده‌ای از وسایل پخت‌وپز پر شده‌اند و تقریباً همه خانه‌ها فر دارند. فر امکان پخت بسیاری از غذاها و دسرهای خوشمزه را فراهم می‌کند؛ اما اگر به‌درستی کار نکند، قادر به تکمیل وظایف پخت نخواهد بود.

انواع مشکلات رایج فر وجود دارد که ممکن است تجربه کنید. اگرچه شاید خودتان بخواهید این مشکلات را حل کنید؛ برای کسب بهترین نتیجه توصیه می‌کنیم با تعمیرکار حرفه‌ای لوازم خانگی مشورت کنید.

برای کمک به شما در تشخیص هر مشکلی که ممکن است با فر خود تجربه کنید، ما فهرستی از مشکلات رایج فر را گردآوری کرده‌ایم.

فهرست مطالب
کپی لینک

چرا فر گرم نمی‌شود

وظیفه‌ی فر گرم‌کردن و پخت وپز است و هر فری که گرم نشود، مشخصاً به‌درستی کار نمی‌کند. شاید این مشکلی بزرگ به نظر برسد؛ اما می‌تواند ناشی از چند دلیل ساده باشد.

اگر فری دارید که گرم نمی‌شود، ممکن است دارای جرقه‌زن معیوب باشد. هنگامی‌ که می‌خواهید مشعل فر را روشن کنید، باید چندین صدای کلیک قبل از شعله‌ور شدن را بشنوید. اگر متوجه هیچ کلیکی نشدید و فر شما مشتعل نشد، باید جرقه‌زن فر را تعویض کنید. آزمایش جرقه‌زن در فر دیواری می‌تواند چالش‌برانگیزتر باشد؛ زیرا جرقه‌زن در داخل خود فر قرار دارد. این آزمایش اغلب به تعمیرکار حرفه‌ای نیاز دارد.

المنت گرمایشی فر

اگر فر برقی دارید، می‌توانید المنت گرمایشی را به‌صورت چشمی بررسی کنید تا ببینید آیا المنت‌ها قرمز و برافروخته هستند یا خیر. اگر آن‌ها برافروخته نیستند، باید تعویض شوند.

کپی لینک

فر با دمای مناسب گرم نمی‌شود

فری که در دمای مدنظر گرم نمی‌شود، زمان پخت را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود که مواد غذایی نیم‌پز شوند. شاید حسگر دما معیوب است و نیاز به تعمیر یا تعویض دارد.

حسگر دما درون فر قرار گرفته تا گرمای آن را بسنجد و اطمینان حاصل کند که فر بیش‌ازحد داغ نمی‌شود. ابتدا باید حسگر را بررسی کنید. می‌توانید حسگر را با اهم‌متر آزمایش کنید تا ببینید درست کار می‌کند یا خیر. اگر مطمئن نیستید که چگونه این کار را انجام دهید، حتماً با تکنیسین حرفه‌ای مشورت کنید.

همچنین ممکن است مشکلی در تنظیم دمای کلی فر شما وجود داشته باشد. اگر تمام المنت‌های گرمایشی و جرقه‌زن فر به درستی کار می‌کند و به نظر می‌رسد مشکلی در حسگر دما وجود ندارد، شاید برای راه‌اندازی مجدد دستگاه به تعمیرکار حرفه‌ای نیاز داشته باشید.

کپی لینک

فر غذا را به‌طور یکنواخت نمی‌پزد

فرها باید حرارت ثابت و یکنواختی را برای پخت فراهم کنند و فری که غذا را به‌طور یکنواخت نپزد، می‌تواند کلافه‌کننده باشد. مانند بسیاری از مشکلات رایج فر، این مشکل اغلب به مشکلات مربوط به المنت گرمایش یا حسگر دما مرتبط است.

ابتدا باید فر را از پیش گرم کنید تا آزمایش بصری انجام دهید و ببینید که آیا المنت‌های گرمایشی روشن و برافروخته هستند یا خیر. اگر آن‌ها به‌درستی کار می‌کنند، حسگر دمای را آزمایش کنید. در صورت مشاهده هرگونه مشکل در المنت‌های گرمایشی یا حسگر، باید آن‌ها را تعویض کنید.

مرغ در فر آشپزخانه

اگر متوجه هیچ مشکلی در اجزای فر نشدید، می‌توانید به‌سادگی موقعیت قفسه‌های فر را تنظیم کنید یا ظروف آشپزی را تغییر دهید.

کپی لینک

چراغ فر کار نمی‌کند

چراغ فر راحتی بیشتری را ارائه می‌دهد و به شما کمک می‌کند بدون بازکردن فر و اختلال در روند پخت، غذا را کنترل کنید. چراغ فری که کار نمی‌کند می‌تواند اعصاب‌خردکن باشد.

بیشتر اوقات، تنها کاری که باید انجام دهید این است که برای حل این مشکل، لامپ فر را تعویض کنید؛ اما اگر لامپ را تعویض کردید و باز هم کار نکرد، شاید فر دارای اتصالی در سیم‌ها یا سیستم کنترل الکترونیکی معیوب باشد. رفع این نوع مشکلات الکتریکی بدون داشتن تخصص مناسب می‌تواند سخت و خطرناک باشد و توصیه می‌کنیم با تعمیرکار لوازم خانگی تماس بگیرید.

کپی لینک

در فر بسته نمی‌شود

بسته‌نشدن در فر مشکلی نسبتاً رایج است و خوشبختانه می‌توان این مشکل را به سادگی برطرف کرد. در فری که بسته نمی‌شود اغلب با تعویض لولاهای، تعمیر می‌شود؛ بنابراین لولاهای در خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که به‌درستی حرکت می‌کنند و اگر این‌طور نیست، باید تعویض شوند. مشکلات در فر همچنین می‌تواند به فنرهای درب برخی مدل‌ها یا واشر که لبه داخلی در فر را می‌پوشاند، مربوط باشد.

مشکل رایج فر
کپی لینک

تمیزی خودکار فر انجام نمی‌شود

برخی فرهای امروزی به ویژگی خودتمیزشوندگی مجهز هستند که در زمان تمیزکردن دستگاه صرفه‌جویی می‌کنند.

مشکلات مربوط به عملکرد خود تمیزشوندگی فر می‌تواند ناشی از دلایل مختلفی باشد. در طول چرخه خودتمیزشوندگی، قفل در فعال می‌شود. فر با سیستم قفل در معیوب تمیز نمی‌شود. شما باید در و همچنین موتور فر را بررسی کنید، اگرچه بهتر است این کار را به متخصص بسپارید.

مشکلات خودتمیزکنندگی همچنین می‌تواند مربوط به حسگر دما یا معیوب‌بودن برد کنترل فر باشد. خرابی ساعت و نقص سیم‌کشی نیز از علل شایع این مسئله هستند.

کپی لینک

افتادن قفسه در فر

هیچ دلیلی وجود ندارد که قفسه‌های فر شما هنگام استفاده بیفتند و اگرچه افتادن قفسه فر ممکن است بی‌اهمیت به نظر برسد، می‌تواند نشانه‌ای از مشکلی بزرگ باشد.

تنها دلیلی که قفسه‌های فر شاید بیفتند این است که به‌نوعی شکسته شده‌اند یا مشکلی در داخل فر وجود دارد. در طول مدت‌زمان طولانی، فضای داخلی فر ممکن است آسیب ببیند تا جایی که دیگر قفسه‌های شما جا‌به‌جا نشوند و سقوط کنند. این مشکل را به دست تعمیرکار حرفه‌ای بسپارید. همچنین اگر هزینه زیادی دارد به فکر خرید فر جدید باشید.

کپی لینک

فر خودبه‌خود روشن و خاموش می‌شود

روشن و خاموش شدن فر

اگر فر ناگهان بدون هیچ دلیل مشخصی خودبه‌خود روشن و خاموش می‌شود، دلایل مختلفی برای این مشکل وجود دارد که در ادامه به رایج‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

کپی لینک

انتخابگر برنامه یا دکمه پاور کثیف یا معیوب است

از انتخابگر برنامه یا دکمه روشن/خاموش فر برای انتخاب حالت‌های مختلف پخت‌وپز و روشن یا خاموش‌کردن دستگاه استفاده می‌شود. اگر دکمه تنظیم تا پیچ چرخان کثیف یا معیوب باشد، می‌تواند باعث شود که فر به‌صورت نامنظم یا در یک چرخش روشن و خاموش شود.

کپی لینک

برد فر معیوب است

برد الکترونیکی فر که گاهی به آن کنترل‌کننده الکترونیک نیز می‌گویند، مغز دستگاه است. اگر این قسمت معیوب باشد، می‌تواند بر عملکردهای مختلف فر، از جمله چرخه گرمایش یا راه‌اندازی آن، تأثیر بگذارد.

کپی لینک

قطعات کوچک

تایمر فر نیز ممکن است در این مشکل نقش داشته باشد. اگر تایمر به‌درستی تنظیم نشده باشد، می‌تواند باعث روشن‌شدن و خاموش‌شدن غیرقابل کنترل فر شود.

کپی لینک

خرابی ترموستات

ترموستات (پایشگر دما) بخش مهمی از فر است که چرخه گرمایش را کنترل می‌کند. اگر ترموستات معیوب باشد، می‌تواند باعث چرخش نامنظم آن شود و باعث شود فر به‌طور غیرقابل پیش‌بینی خاموش و روشن شود. ترموستات می‌تواند به دلایل مختلفی مانند مشکل سیم‌کشی یا فرسودگی از کار بیفتد.

کپی لینک

مشکلات برقی

نوسانات برق، مشکلات سیم‌کشی در بلوک ترمینال یا سیم‌کشی و دیگر مشکلات الکتریکی می‌توانند در عملکرد فر اختلال ایجاد کنند. و اگر جریان الکتریکی پایدار نباشد، ممکن است باعث شود که فر به‌طور نامنظم روشن و خاموش شود.

توجه داشته باشید که گاهی اوقات علت ممکن است ترکیبی از چندین عامل باشد.

کپی لینک

چگونه فری را که خودبه‌خود روشن و خاموش می‌شود تعمیر کنم؟

تایمر فر آشپزخانه

حال که با دلایل احتمالی آشنا شدید، بیایید راهکارهای حل مشکل روشن و خاموش‌شدن فر را بررسی کنیم.

توجه داشته باشید که اکثر دستکاری‌ها نیازمند مهارت های الکترونیکی هستند.‌ اگر تخصصی ندارید، با تعمیرکار حرفه‌ای تماس بگیرید. همچنین توجه داشته باشید که اگر مجبور به جداکردن قطعات فر هستید، برق را قطع کنید.

در صورتی که فر شما گارانتی دارد، تحت هیچ شرایطی به فر دست نزنید؛ چرا که گارانتی باطل می‌شود. بنابراین با شرکت مربوطه تماس بگیرید.

کپی لینک

ریست کردن فر

اولین قدمی که باید وقتی فر مشکل روشن و خاموش‌شدن غیرقابل کنترل دارد بردارید، راه‌اندازی مجدد است. این کار نقص‌ها و خطاهای جزئی را که بر عملکرد عادی آن تأثیر می‌گذارد، از بین می‌برد.

کار بسیار ساده است. به‌مدت ۳۰ دقیقه فر را از پریز برق جدا کنید و پس از سپری شدن زمان انتظار، فر را روشن کنید و ببینید که آیا مشکل را حل کرده‌اید یا خیر.

کپی لینک

تنظیم تایمر

اگر راه‌اندازی مجدد کار نکرد، مشکل دیگری در فر شما وجود دارد. در مرحله دوم باید بررسی کنید که آیا تایمر را به‌درستی تنظیم کرده‌اید یا خیر. در واقع اکثر فرهای برقی به تایمر قابل برنامه‌ریزی مجهز هستند و در صورت تنظیم نادرست، این امر می‌تواند باعث روشن و خاموش‌شدن خودکار فر شود.

سپس مطمئن شوید که تایمر را مطابق با دستورالعمل‌های موجود در دفترچه راهنما به‌درستی تنظیم کرده‌اید.

کپی لینک

انتخابگر برنامه یا دکمه پاور را بررسی کنید

اگر زمانی که دکمه روشن/خاموش را رها می‌کنید، فر شما خاموش می‌شود، این مشکل قطعاً ناشی از اتصال بد در این دکمه است. در این حالت می‌توانید با برداشتن قسمت بالایی فر و بررسی سیم‌کشی، سطح اتصال را تمیز کنید. اگر مشکل حل نشد، باید تعویض شود.

اگر فر شما صرفاً به ولوم مجهز است که امکان روشن و خاموش‌کردن آن را فراهم می‌کند، انتخابگر برنامه شاید کثیف یا معیوب باشد. برای بررسی این موضوع، پنل فر را بردارید. در این حالت، کابل آن را جدا کرده و از پارچه نرم و پاک‌کننده برای قطعات الکترونیکی (یا اسپری هوای فشرده الکترونیکی ویژه) استفاده کنید تا هرگونه آلودگی را از اتصال‌دهنده‌های کثیف احتمالی پاک کنید.

اگر با استفاده از آزمایش پیوستگی با مولتی‌متر متوجه شدید که انتخابگر برنامه معیوب است، باید با مشابهش جایگزین شود.

کپی لینک

بررسی برد الکترونیکی

اگر فر شما خودبه‌خود روشن و خاموش می‌شود، برد الکترونیکی باعث این مشکل است. برای این کار پنل را جدا و سپس به‌صورت بصری هرگونه آسیب و موارد مانند لحیم‌کاری را بررسی کنید. از طرفی‌ دیگر، باید ولتاژ آن‌ها با استفاده از مولتی‌متر تست شود.

کپی لینک

کنترل ترموستات

فرض کنید فر شما روشن می‌شود، شروع به گرم شدن می‌کند، سپس بعد از چند ثانیه یا چند دقیقه حرارت متوقف می‌شود. این مشکل قطعاً از ترموستات نشئت می‌گیرد که اغلب در پشت انتخابگر برنامه یا فر قرار دارد و به حسگر دما و برد الکترونیکی متصل است. برای دسترسی به آن باید پنل بالایی یا پشتی را جدا کنید.

اگر مولتی‌متر ۰، ۱ یا «OL» را نمایش دهد، به این معنی است که هیچ پیوستگی‌ای وجود ندارد و بنابراین ترموستات باید با مشابهش جایگزین شود.

کپی لینک

بررسی سیستم برق

در نهایت ممکن است به‌دلیل اتصال بد یا اتصال‌کوتاه در سیم‌کشی، فر به خودی خود روشن و خاموش شود. سپس وضعیت بلوک ترمینال و سیم‌های برق آن را بررسی کنید. اگر مشکلی را شناسایی کردید، باید کابل مورد نظر را دوباره وصل کنید یا کل سیم‌کشی یا بلوک ترمینال را جایگزین کنید.

توجه داشته باشید که این کار خطرناک است. اگر تخصصی ندارید، از برقکار ماهر برای بررسی دستگاه خود استفاده کنید.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات