نحوه هواگیری پمپ آب ساختمان

جمعه ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
پمپ آب
در این مقاله از زومیت قصد داریم نحوه هواگیری پمپ آب ساختمان را مورد بررسی قرار دهیم.
تبلیغات

وظیفه پمپ آب خانگی این است که آب را از لوله‌ها با فشار مناسب وارد سیستم لوله‌کشی ساختمان کند. درصورتی‌که میزان هوای پمپ از حد استاندارد بیشتر شود، پمپ میزان بازدهی‌اش کمتر می‌شود و به‌همین دلیل بهتر است که هواگیری پمپ خانگی به‌صورت دوره‌ای و مرتب انجام شود. درواقع، هوای اضافی داخل دستگاه به پمپ اجازه نمی‌دهد که عمل مکش را به‌درستی انجام دهد و بدین ترتیب با اختلال در خارج کردن آن روبه‌رو می‌شود. چنانچه با هوا گرفتن پمپ آب خانگی روبه‌رو شدید، قبل از هر کاری پمپ را خاموش کنید؛ چون دستگاه به‌شدت داغ می‌شود و در نهایت سیم پیچی آن می‌سوزد.

پمپ آب

آموزش هواگیری پمپ آب خانگی

همان‌طور‌که اشاره شد این مورد یکی از مشکلات فنی پمپ آب محسوب می‌شود و به‌محض تشخیص هواگرفتن پمپ باید سریعاً جریان برق را قطع کنید که موتور پمپ تحت فشار قرار نگیرد.

معمولاً یک پیچ هواگیری مخصوص روی هر پمپ آب خانگی قرار دارد. بعد از اینکه مطمئن شدید مسیر آب باز است پیچ را به آرامی باز کنید، سپس با شنیدن صدای هوا در پمپ سرعت باز کردن پیچ را کم کنید. نیازی نیست پیچ به‌طور کامل باز شود تنها مطمئن شوید که هوای داخل پمپ کاملاً آزاد می‌شود. در این بخش پیچ هواگیری را کمی ببندید و پمپ را مجدداً راه‌اندازی کنید. در‌حین کار کردن پمپ، هوای باقی‌مانده به‌طور کامل تخلیه خواهد شد. درنهایت، با اطمینان از هواگیری کامل پمپ آب، پیچ را محکم کنید.

علت هوا گرفتن پمپ آب خانگی

دلایل مختلفی منجر به رخنه‌ی هوا در پمپ آب می‌شود و از آن‌جایی که دستگاه نمی‌تواند هوا را پمپاژ کند، عملکردش دچار اختلال می‌شود. این مشکل به‌مرور زمان منجر‌به از کار افتادن پمپ می‌شود. در ادامه به مهم‌ترین دلایل هوا گرفتن پمپ می‌پردازیم.

نرسیدن آب کافی به پمپ

رایج‌ترین دلیل هوا گرفتن پمپ خانگی نرسیدن آب کافی به مخزن آن است. این مورد می‌تواند دو دلیل داشته باشد:

  • جرم‌گیری مجاری ورودی پمپ و کم شدن آب تانکر
  • قطعی آب شهری و اختلال در فشار آب

زمانی‌که آب کافی به پمپ آب نرسد، دستگاه با توجه به نیروی مکندگی‌اش به اجبار به‌جای آب هوا را جذب می‌کند اما نمی‌تواند آن را پمپاژ کند؛ از این رو وقتی که کمبود آب جبران می‌شود هوای موجود در پمپ باقی می‌ماند و دردسرساز می‌شود.

پمپ آب

پوسیدگی و پارگی واشر یا اورینگ پمپ

از دیگر دلایل رایج هوا گرفتن پمپ آب مشکل در آب‌بندی‌های واشر و اورینگ می‌باشد. زمانی‌که آب‌بندی‌های لازم انجام نشده باشد، مقدار آب‌بندی موجود نمی‌تواند مقابل قدرت مکندگی پمپ مقاومت کند و در‌این‌صورت پمپ دچار نشتی می‌شود و سیستم مکنده هوای بیرون را جذب می‌کند.

شکستگی پوسته پمپ آب

وقتی پوسته‌ی پمپ می‌شکند، هوا وارد دستگاه می‌شود که به‌راحتی برای تعمیرکار و حتی افراد غیر متخصص قابل تشخیص است. چنانچه مشاهده کردید بدنه پمپ خیس شده است و مقداری آب از زیر پمپ نشت می‌کند، سناریوی محتمل، هوا گرفتن پمپ به‌دلیل شکستگی پوسته است. در ادامه این مشکل فنی را دقیق‌تر بررسی می‌کنیم.

چرا پوسته پمپ آب ترک می‌خورد

  • جنس پمپ آب خانگی خیلی اهمیت دارد و باید در هنگام خرید از فرد متخصص پمپ مشاوره بگیرید.
  • میزان خروجی و قدرت پمپ نیز حائز اهمیت است و فشار اضافه می‌تواند منجر‌به ترکیدن پوسته شود.
  • محیط نصب پمپ بسیار مهم است و استاندارد نبودن محل نصب می‌تواند منجر‌به شکستن پوسته‌ی آن شود.
  • چنانچه اتومات پمپ آب به‌طور استاندارد کار نکند، فشار بالایی ایجاد می‌کند و پوسته می‌شکند.
  • سرمای شدید زمستان هم منجر‌به ترک خوردن پوسته‌ی چدنی پمپ آب می‌شود.

شکستن لوله کشی و تأسیسات آب ساختمان

برای پمپ آب اهمیتی ندارد که قرار است چه چیزی را مکش کند. زمانی‎‌که در مسیر مخزن و جریان اصلی آب فشاری وجود داشته باشد و از طرفی پمپ آب روشن شود، هر شیئ یا نخاله‌ای در لوله به سمت پمپ خواهد آمد. یکی از کارهایی که سرویس‌کاران در خدمات تنظیم کم‌فشاری آب ساختمان انجام می‌دهد، بررسی کلی لوله‌کشی ساختمان است. اگر کوچک‌ترین نشتی در لوله‌کشی، شیرآلات و اتصالات و در کل تأسیسات آب ساختمان مشاهده شود، این نشتی باید رفع شود؛ چراکه می‌تواند چند مشکل جدی از خود به‌جا بگذارد که یکی از آن‌ها هوا گرفتن پمپ آب است.

پمپ آب

روش جلوگیری از هوا گرفتن پمپ آب

از آن‌جایی که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، ابتدا باید بدانید که چگونه از هوا گرفتن پمپ پیش‌گیری کنید. چند نکته‌ی کاملاً تجربی در اختیارتان قرار می‌دهیم تا چنانچه پمپ نیاز به هواگیری داشت مشکلش را به‌راحتی حل کنید تا برایتان هزینه تراشی نکند.

  • از نصاب پمپ آب خانگی بخواهید که هواگیری دستگاه را به‌صورت عملی برایتان توضیح دهد.
  • سالی یک‌بار از شرکت خدماتی تقاضای دریافت سرویس دوره‌ای پمپ داشته باشید.
  • زمانی‌که آب شهری مشکل قطعی مکرر دارد پمپ آب را برای مدتی خاموش کنید تا هوا نکشد.
  • در فصل زمستان مطمئن شوید که موتورخانه از پوشش پشم شیشه و عایق دما پوشیده شده باشد.
  • در‌صورت مشاهده گرفتگی پمپ آب، از ضربه زدن به پوسته به‌شدت خودداری کنید.

مشکلات هواگیری نکردن پمپ

پمپ‌های آب خانگی به‌منظور رفع افت فشار آب استفاده می‌شوند و از اجزای مختلفی ساخته شده‌اند که خراب شدن هر یک می‌تواند باعث اختلال درعملکرد پمپ شود. زمانی‌که پمپ آب دچار اختلال می‌شود، ابتدا علائمی از خود نشان می‌دهد که به‌راحتی به سمت تشخیص مشکل راهنمایی می‌کند. هواگرفتن پمپ آب باعث می‌شود که پمپ بدون آب بماند، یک‌سره کار کند و در نتیجه دچار سوختگی شود. برای جلوگیری از سوختن پمپ آب باید به سرعت با عمل هواگیری مشکل دستگاه را برطرف کرد. درغیر این صورت سوختن الکتروموتور خسارت زیادی به پمپ وارد خواهد کرد.

نکات مهم درباره هواگیری پمپ آب خانگی

لطفا موارد زیر را برای هواگیری پمپ آب خانگی در نظر داشته باشید:

  • پمپ‌های آب خانگی اغلب اتومات هستند، به‌همین دلیل نباید در هنگام باز و بسته کردن برای تعمیر یا هواگیری به برق وصل باشند.
  • اگر هنگام هواگیری از وجود نشتی در زیر پمپ یا در مسیر لوله‌ها باخبر شدید، قبل از ادامه هواگیری این موضوع را با متخصصان ماهر مطرح کنید.
  • پمپ آب خانگی نباید به سادگی هوا بگیرد و تنها پس از راه‌اندازی اولیه به یک‌بار هواگیری نیاز دارد، اما اگر این موضوع مرتباً تکرار می‌شود قطعاً مشکلی فنی وجود دارد.
  • پمپ‌های آب خانگی بعضاً به‌خاطر استقرار نامناسب هوا می‌گیرند.
  • قبل‌از اینکه دلیل اصلی هوا گرفتن پمپ را پیدا کنید به‌هیچ عنوان دست به پمپ نزنید.
  • اگر پس از تعمیرات در سیستم لوله‌کشی خانه و یا پمپ، دستگاه یکسره کار کرد، دلیل آن به احتمال زیاد هوا گرفتن پمپ است.
پمپ آب

جمع بندی

در این مقاله از زومیت قصد داشتیم نحوه‌ی هواگیری پمپ آب را مورد بررسی قرار دهیم. هوا گرفتن پمپ آب زمانی اتفاق می‌افتد که مقدار هوای داخل شبکه‌ی دستگاه از یک مقدار خاص عبور کند. در این حالت حباب‌های هوا مانع از جریان مولکول‌های آب می‌شوند و در‌نهایت پمپ نمی‌تواند عملکرد معمولی خود را داشته باشد. از جمله عوامل مؤثر در هوا گرفتن پمپ آب می‌توان به خرابی واشر یا اورینگ پمپ، خالی بودن مخزن آب، وجود ترک و یا نشتی در لوله کشی پمپ، یخ‌زدگی پمپ و اشکال در اتصالات و ارتفاع پمپ آب اشاره کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات