علت داغ شدن بیش‌از‌حد آبمیوه‌گیری چیست؟

نکاتی در مورد مکانیسم داغ شدن دستگاه آبمیوه‌گیری
یک‌شنبه ۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
آبمیوه‌گیری
در این مقاله از زومیت قصد داریم به بررسی علت داغ شدن موتور آبمیوه‌گیری بپردازیم.
تبلیغات

یکی از پرکاربردترین لوازم خانگی در آشپزخانه، دستگاه آبمیوه‌گیری است که در مدل‌های مختلفی می‌توان آن را تهیه کرد. داغ شدن موتور دستگاه یکی از مشکلاتی محسوب می‌شود که می‌‌تواند به‌مرور زمان باعث خرابی و سوختگی آبمیوه‌گیری شود. در این مقاله به بررسی علت داغ‌ شدن موتور آبمیوه‌گیری خواهیم پرداخت.

دلایل داغ شدن موتور آبمیوه گیری

مشکل داغ‌ شدن موتور در دستگاه آبمیوه‌گیری ممکن است به دلایل مختلفی نظیر ایراد الکترونیکی یا مکانیک رخ دهد. در نوع مکانیکی، معمولاً علت داغ شدن موتور آبمیوه‌گیری از خرابی یاتاقان‌ها است که حرکت روتور دستگاه را سخت می‌کند و در‌نتیجه موجب می‌شود تا دمای داخلی موتور دستگاه افزایش پیدا کند. در برخی از مواقع نیز بروز خرابی در یاتاقان‌ها می‌تواند باعث ایجاد درگیری میان هسته فلزی استاتور و قطب‌ها با هسته فلزی روتور شود.

آبمیوه‌گیری

در‌صورتی‌که موتور آبمیوه‌گیری هیچ‌گونه مشکل مکانیکی نداشته باشد، می‌توان گفت که ایراد دستگاه ناشی از دلایل زیر است:

ریختن بیش‌از‌حد میوه

در بسیاری از مواقع علت داغ شدن موتور آبمیوه‌گیری می‌تواند مربوط به ریختن بیش‌از‌حد میوه در محفظه دستگاه باشد. در‌صورتی‌که داخل دستگاه مقدار زیادی میوه ریخته‌ باشید، ممکن است بار موتور افزایش پیدا‌ کند و در‌نتیجه موتور داغ شود. همچنین در‌صورتی‌که دائماً از این روش استفاده می‌کنید، احتمال داغ شدن موتور را بالا خواهید برد. در این موارد برای عیب‌یابی آبمیوه‌گیری، باید روش صحیح استفاده از آن را در نظر بگیرید.

کار کردن خالی دستگاه

اگر دستگاه آبمیوه‌گیری خود را بدون اینکه چیزی در داخل آن ریخته باشید، روشن کنید و دستگاه شروع به کار کند، باعث بالا رفتن دمای موتور و داغ شدن آن خواهد شد. همچنین خارج شدن محور شفت اصلی از جای خود نیز می‌تواند دلیل داغ شدن موتور آبمیوه‌گیری باشد. اگر در طرز استفاده از دستگاه خود مشکل و ایرادی را مشاهده نکردید، بهتر است اقدام به بررسی محور شفت اصلی دستگاه کنید.

وجود میوه‌های سفت در دستگاه

در‌صورتی‌که اقدام به ریختن میوه‌های سفت با چگالی بالا در محفظه دستگاه کنید، موتور دستگاه تحت فشار قرار‌می‌گیرد و به‌شدت داغ خواهد شد. از این‌رو، بهتر است برای گرفتن آب میوه‌‌های سخت از دستگاه آبمیوه‌گیری استفاده نکنید؛ زیرا علاوه بر اینکه آب میوه را به‌خوبی نمی‌گیرد، می‌تواند باعث آسیب به دستگاه شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل همواره به دستور‌العمل‌های دستگاه خود دقت داشته باشید و نحوه کار با دستگاه را نیز بررسی کنید.

محل قرارگیری اشتباه

در بسیاری از مواقع مصرف‌‌کنندگان در‌ حین کار با دستگاه آبمیوه‌گیری، آن را در سطوح نامناسب قرار می‌دهند. در‌صورتی‌که هنگام استفاده و کار با دستگاه آبمیوه‌گیری، آن را بر روی موکت یا فرش قرار‌ دهید، داغ‌ شدن دستگاه طبیعی خواهد بود؛ زیرا در این حالت هوا به‌خوبی رد و بدل نمی‌شود و در‌ نتیجه موتور آبمیوه‌گیری شروع به داغ شدن خواهد کرد.

استفاده مداوم از دستگاه

یکی از رایج‌ترین دلایل داغ‌ شدن موتور آبمیوه‌گیری می‌تواند استفاده مداوم و طولانی‌مدت از دستگاه باشد. این کار می‌تواند باعث بالا رفتن دمای موتور آبمیوه‌گیری و داغ شدن آن شود. داغ شدن موتور دستگاه پس از گذشت مدت زمانی از کارکرد آن طبیعی است، اما داغ شدن بیش‌از‌حد آن می‌تواند خطرناک باشد. برای جلوگیری از بروز این مشکل باید پس از چند دقیقه استفاده از دستگاه، آن را خاموش کنید و به موتور استراحت دهید.

نیم سوز شدن موتور

در برخی از موارد دلیل داغ شدن موتور آبمیوه‎‌گیری مربوط به نیم‌سوز شدن آن می‌باشد. نیم‌‌سوز شدن موتور معمولاً با ایجاد دود و خروج بو از داخل دستگاه همراه می‌شود. جهت اطمینان پیدا کردن از نیم‌‌سوز شدن موتور آبمیوه‌گیری، ابتدا دستگاه را باز و سیم‌‌پیچی آن را مشاهده کنید. در‎صورتی‎‌که آثاری از آسیب و یا سوختگی روی سطح آن مشاهده کردید، بدانید که آرمیچر دستگاه نیم‌‌سوز شده است. جهت رفع این مشکل و تعمیر آن باید این قطعه را تعویض کنید و از یک متخصص کمک بگیرید تا سیم‌‌پیچ دستگاه را از نو بپیچید.

آبمیوه‌گیری

چگونه از داغ شدن موتور آبمیوه‌گیری جلوگیری کنیم؟

در این بخش قصد داریم به راهکار‌های جلوگیری از داغ شدن موتور آبمیوه‌گیری بپردازیم:

    پیش از کار با دستگاه حتماً دستورالعمل‌های مربوط به نحوه کار و استفاده از آن را مطالعه کنید. در برخی از آبمیوه‌گیری‌ها، روشن بودن موتور بیش از یک دقیقه می‌تواند باعث داغ شدن موتور و آسیب به دستگاه شود.

اگر دستگاهتان هنگام کار‌ کردن بی‌دلیل خاموش می‌شود مقاله چرا آبمیوه‌گیری در‌حین کار به‌طور ناگهانی خاموش می‌شود در بخش لوازم خانگی زومیت را مطالعه کنید.

    در‌ هنگام کار با آبمیوه‌گیری همواره باید به این نکته توجه داشته باشید که دستگاه را بر روی سطوحی مانند موکت و یا فرش قرار ندهید؛ زیرا در این شرایط هوا به‌خوبی جریان پیدا نمی‌کند و در‌نتیجه هوای گرم ایجاد شده توسط دستگاه، دلیل داغ شدن موتور آبمیوه‌گیری خواهد بود. همچنین بهتر است از روشن کردن آبمیوه‌گیری در ساعات اولیه شب خودداری کنید، زیرا در این زمان جریان برق ضعیف بوده و باعث آسیب به موتورهای حساس خواهد شد.

    در مواقعی که موتور آبمیوه‌گیری نیم‌سوز می‌شود، از دستگاه بوی سوختگی به مشام می‌رسد که در این شرایط باید دستگاه را باز نموده و سیم‌پیچی آن را بررسی کنید. در‌صورتی‌که سیم رابط دستگاه دچار آسیب شده باشد، باید سریعاً آن را تعویض کنید.

اگر دستگاه آبمیوه‌گیری در هنگام کار دچار تغییر حالت صدا شد، آن را خاموش کنید و به بررسی و شناسایی مشکل آن بپردازید.

از روشن کردن آبمیوه‌گیری در ساعت‌های اولیه شب خودداری کنید

در‌صورتی‌که تمامی موارد گفته‌شده را بررسی کردید و باز هم موتور دستگاه بیش از اندازه داغ می‌شود، باید به بررسی محور شفت دستگاه بپردازید. خارج شدن این محور از جای خود، موجب داغ شدن موتور دستگاه خواهد شد.

آبمیوه‌گیری

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم دلایل داغ شدن موتور آبمیوه‌گیری را برای شما عزیزان به‌صورت کامل بیان کنیم تا بتوانید به عیب‌یابی دستگاه خود بپردازید. در‌صورتی‌که با استفاده از موارد گفته‌شده توانستید دلیل داغ شدن موتور آبمیوه‌گیری خود را تشخیص دهید، با توجه به قیمت روزافزون لوازم خانگی، باید در کوتاه‌ترین زمان به تعمیر و رفع عیب دستگاه خود بپردازید. البته برای تعمیرات موتور آبمیوه‌گیری باید نکات ایمنی را رعایت کنید و مطابق با راهنمای موجود مشکل را برطرف کنید. همچنین با متخصصین حرفه‌ای در این زمینه تماس بگیرید تا در سریع‌ترین زمان ممکن مشکل دستگاه شما برطرف شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات