چرا جارو‌برقی در حین کار کردن خاموش می‌شود؟

سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
جاروبرقی
در این مقاله دلایل خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی و نحوه جلوگیری از مشکلاتش را بررسی می‌کنیم.
تبلیغات

جاروبرقی یکی از مهم‌ترین لوازم خانگی برای نظافت منزل است. علت خاموش‌ شدن این دستگاه در حین کار می‌تواند موارد گوناگونی باشد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به خراب‌ شدن ترموستات، قطعی سیم، انسداد و گرفتگی لوله خرطومی، کثیفی فیلتر هوای دستگاه یا گرم‌ شدن بیش‌از‌حد موتور جاروبرقی اشاره کرد. اگر جاروبرقی در حین کار به‌صورت ناگهانی خاموش می‌شود، توصیه می‌شود سریعاً برای رفع مشکل اقدام کنید.

علت خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی

گاهی ممکن است استفاده مداوم از دستگاه و داغ‌ شدن موتور جاروبرقی علت بروز این مشکل باشد. اگر دستگاه به‌صورت ناگهانی خاموش می‌شود، برای جلوگیری از آسیب به سایر قطعات حتماً از تکنسین تعمیر جاروبرقی کمک بگیرید.

در ادامه به بررسی دلایل از‌ کار‌ افتادن ناگهانی جاروبرقی و نحوه رفع این مشکلات پرداخته‌ایم.

جاروبرقی

1. معیوب‌ شدن ترموستات جاروبرقی

ترموستات جاروبرقی برای کارکرد بدون عیب موتور و سلامت آن در دستگاه وجود‌ دارد. اگر موتور بیش‌از‌حد داغ شود ممکن است این قطعه نیم‌سوز شود یا کاملاً بسوزد. بنابراین ترموستات با غیر‌فعال‌‌ کردن مدار و خاموش‌ کردن موتور، جاروبرقی را به‌طور ناگهانی خاموش می‌کند. بعد‌ از خنک‌ شدن موتور دستگاه می‌توان مجدداً از جاروبرقی استفاده کرد. در‌صورتی‌که ترموستات جاروبرقی معیوب‌شده باشد، باید برای تعویض آن اقدام کنید.

2. اتصالی و قطعی سیم برق جاروبرقی

یکی دیگر از علل خاموش‌ شدن ناگهانی جاروبرقی یا روشن‌ نشدن آن، اتصالی یا قطع‌ شدن سیم برق جاروبرقی است. این اتفاق زمانی رخ خواهد داد که سیم برق جاروبرقی را تا انتها بیرون‌ آورده و آن را کشیده باشید. بسیاری از افراد این کار را انجام‌ می‌دهند و در این حالت ناگهان دستگاه را جا‌به‌جا می‌کنند. ممکن است سیم‌های‌ داخلی مدار دستگاه قطع‌ شده باشد و تأمین برق موتور انجام‌ نشود. این موضوع موجب خاموشی ناگهانی جاروبرقی در حین کار می‌شود.

بهتر است یک‌ بار سیم جاروبرقی را تا انتها بیرون‌ بکشید و سیم دستگاه را کمی قبل‌ از پایان آن، علامت‌گذاری کنید تا در دفعات آتی بیش‌ازحد سیم را نکشید.

جاروبرقی

3. مسدود‌شدن لوله جاروبرقی

یکی از رایج‌ترین مشکلات هنگام استفاده از جاروبرقی که می‌تواند علت اصلی خاموش‌ شدن دستگاه در حین کار باشد؛ مسدود‌ شدن لوله تلسکوپی، خرطومی، سر برسی یا سر پارویی جاروبرقی است.

با گیر‌ کردن آشغال و مو در این قطعات، ابتدا قدرت مکش جارو کاهش‌ یافته و به‌مرور مسدود می‌شود، این موضوع باعث‌ می‌شود که به‌علت هوادهی نامناسب، به موتور فشار وارد شود، به‌شدت داغ‌ شود و نهایتاً به خاموش‌ شدن ناگهانی دستگاه بینجامد. گاهی این مشکل حتی به نیم‌سوز شدن موتور جاروبرقی نیز منجر می‌شود.

4. کثیفی فیلترهای هوا

اگر فیلترهای جاروبرقی کثیف باشند یا توسط گرد‌و‌خاک مسدود شده باشند، تهویه هوا به‌خوبی انجام‌ نمی‌شود و سبب داغ‌ شدن موتور می‌شود. در نتیجه برای آسیب نرسیدن به موتور، جاروبرقی ناگهان خاموش خواهد شد.

برای جلوگیری از ایجاد این مشکل قبل از جارو‌ کشیدن فیلترهای هوا را بررسی‌ کرده و از تمیز‌ بودن آن‌ها مطمئن شوید. برخی از فیلترها قابل شست‌وشو بوده و برخی دیگر که این امکان را ندارند، باید هر‌ازگاهی تعویض شوند.

جاروبرقی

5. پر‌ شدن کیسه یا پاکت جاروبرقی

مورد دیگری که باعث خفگی و عدم هوادهی موتور و در نهایت خاموش‌ شدن جاروبرقی می‌شود، پر شدن کیسه یا پاکت جاروبرقی است. اگر از جاروبرقی‌های مخزن‌دار (بدون کیسه) استفاده نمی‌کنید، باید کیسه دستگاه را چک‌ کرده و آن را خالی کنید. استفاده از کیسه‌های یک‌بار مصرف و کیسه‌های نانو برای کارکرد بهتر جاروبرقی، پیشنهاد می‌شود.

6. استفاده طولانی مدت از جاروبرقی و داغ شدن موتور

استفاده از جاروبرقی برای مدت زمان طولانی موجب داغ‌ شدن موتور دستگاه می‌شود. برای جلوگیری از آسیب به موتور، جاروبرقی شما در حین کار خاموش خواهد شد. برای جلوگیری از بروز این مشکل بهتر است چند دقیقه به جاروبرقی استراحت دهید و مجدد از آن استفاده کنید.

7. کوچک‌ شدن زغال جاروبرقی

درون جاروبرقی چند قطعه زغال وجود دارد که نقش مهمی در روشن‌ و‌ خاموش‌ شدن موتور و فعالیت آن دارند. در‌ صورت کوچک‌ شدن یا شکستگی هر یک از این تکه زغال‌ها، عملکرد دستگاه با اختلال مواجه می‌شود. توجه داشته باشید که‌ در‌ صورت کوچک‌ شدن این زغال‌ها، ممکن است برق به‌درستی به موتور انتقال پیدا‌ نکند و جاروبرقی به‌طور ناگهانی خاموش شود.

جارو برقی

8. خرابی برد جاروبرقی

در جاروبرقی‌های نسل جدید تمام فرمان‌ها از طریق برد به سایر قطعات داخلی ارسال می‌شود. به‌همین‌ دلیل اگر برد دچار اختلال و خرابی شود، سایر بخش‌ها با مشکل مواجه خواهند شد؛ لذا می‌توان خرابی برد را یکی از دلایل مهم خاموش‌شدن جاروبرقی در نظر گرفت که رفع آن در تخصص تعمیرکاران است.

9. خاموش‌شدن به علت تنظیمات اشتباه

اگر جاروبرقی تنظیمات تایمر دارد، به‌محض خاموش‌ شدن دستگاه بهتر است آن را بررسی کنید که اشتباهی در آن رخ ندهد. اشتباه در تنظیمات تایمر باعث می‌شود جاروبرقی به‌طور ناگهانی خاموش شود و البته به‌راحتی می‌توان این مشکل را با تنظیم مجدد حل کرد.

11- خراب‌شدن دکمه خاموش و روشن

با گذشت زمان و طولانی‌ شدن عمر جاروبرقی و وارد شدن ضربه‌های سنگین به بدنه، ممکن است دکمه‌های خاموش‌ و‌ روشن آسیب ببینند. اگر جاروبرقی در حین کار خاموش می‌شود، بررسی کنید که آیا دکمه‌ها سالم هستند یا خیر.

ایراد دوشاخه یا پریز برق منزل می‌تواند علت بروز این مشکل باشد. همچنین نیم‌سوز شدن موتور یا سوختن آن از دیگر دلایلی به حساب می‌آید که به خاموش‌ شدن جاروبرقی در حین کار منجر می‌شود. در این مواقع بهترین گزینه برای تعمیر موتور دستگاه تماس با تعمیرکاران معتبر است.

جمع‌بندی

در این مقاله دلایل خاموش‌ شدن جاروبرقی و روش‌های برطرف کردن آن را با هم بررسی کردیم. با‌ توجه به اینکه ساختمان و سازوکار جاروبرقی‌های تولیدشده توسط برندهای مختلف، بسیار شبیه به همدیگر است؛ می‌توانید از نکات و روش‌های گفته‌شده برای انواع جاروبرقی‌ها استفاده کنید. اگر خودتان قادر به عیب‌یابی و حل مشکل جاروبرقی خود نیستید حتماً از تعمیرکاران متخصص کمک بگیرید تا از آسیب رسیدن بیشتر به جاروبرقی، جلوگیری کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات