بهترین روش‌های تهویه هوا در طبقات منفی ساختمان

دوشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
خانه‌ای در طبقه منفی
زیرزمین‌ها کمترین گردش هوا را در ساختمان دارند. بیایید ببینیم که بهترین راهکار تهویه‌‌ی زیرزمین چیست تا در هوای مرطوب اذیت نشویم.
تبلیغات

چه در زیر زمین یا طبقه‌ی منفی صاحب باشگاه ورزشی هستید و چه سکونت می‌کنید، باید تهویه‌ی هوای زیرزمین را در نظر بگیرید. در زیر‌زمین‌ها با مشکل‌های خاصی روبه‌رو خواهید شد؛ چراکه محیط متفاوتی با سایر طبقات دارند.

زیرزمین معمولاً سردتر از بقیه‌ی قسمت‌های ساختمان است و به‌دلیل موقعیت، رطوبت از خاک می‌تواند به محیط سرایت کند و باعث رطوبت بیش‌از‌حد شود. به‌همین‌دلیل و بسیاری از دلایل دیگر، زیرزمین‌ها و طبقات منفی مکان‌های کاملاً مرطوبی هستند.

همچنین با وجود خنک‌تربودن زیرزمین، اگر در آب‌وهوای بسیار گرم زندگی می‌کنید، ممکن است هنوز به تهویه‌ی مطبوع در زیرزمین خود نیاز داشته باشید. همچنین، رطوبت زیاد می‌تواند باعث شود دما بیشتر از آنچه واقعاً هست، احساس شود و راهکار برای خنک‌‌سازی بسیار مهم است.

۵ مشکل اصلی خنک‌سازی زیرزمین و غلبه بر آن

باشگاه ورزشی در زیرزمین

پیش از اینکه به‌سراغ گزینه‌های تهویه هوای زیرزمین بروید، ابتدا باید مشکل‌های منحصربه‌فرد تهویه‌ی هوای زیرزمین را باتوجه‌به موقعیت در نظر بگیرید. بدین‌ترتیب، می‌توانید هوشمندانه‌تر انتخاب کنید که کدام نوع تهویه برای شرایط خاص شما بهتر است.

رطوبت بیش‌از‌حد

رطوبت بیش از حد در زیرزمین

رطوبت مشکلی شایع و رایج در زیرزمین‌ها است؛ چراکه تهویه و گردش هوا محدود است. علاوه‌براین، بسیاری از لوله‌های فاضلاب در اطراف قرار دارند و می‌توانند باعث نشتی و ایجاد رطوبت شوند.

ناگفته نماند از‌آن‌جا‌که زیرزمین در تماس نزدیک با خاک است، رطوبت زمین نیز می‌تواند به پی‌ها نفوذ کند. با‌توجه‌به این دلایل، رسیدن به سطح رطوبت ایدئال برای زیرزمین‌ها دشوار است.

خوشبختانه تهویه‌ی مطبوع به‌طور طبیعی هنگام خنک‌کردن فضا رطوبت را از بین می‌برد. در اغلب مواقع، کارکردن منظم کولر گازی برای کاهش رطوبت زیرزمین تا حد مطلوب کافی است. با‌این‌حال، اگر زیرزمین شما مرطوب‌تر از حد معمول است، ممکن است لازم باشد در‌کنارش از دستگاه رطوبت‌گیر استفاده کنید.

نداشتن پنجره

نداشتن پنجره در طبقه منفی ساختمان

ازآن‌جاکه زیرزمین‌ها در زیر سطح زمین قرار دارند، معمولاً پنجره‌های بسیار کوچکی دارند. نبود پنجره‌ به تهویه و گردش هوای ضعیف منجر می‌شود.

پنجره‌ها یکی از بهترین راه‌ها برای ورود هوای تازه و خنک‌کردن خانه هستند. سعی کنید پنجره‌های زیرزمین خود را تا‌حدممکن باز کنید تا جریان هوای تازه وارد شود و رطوبت کاهش پیدا کند. نصب فن نیز راهکار خوبی برای تهویه است.

نصب سیستم تهویه‌ی مطبوع

انجام بازسازی گسترده زیرزمین سخت و بسیار پرهزینه است. اگر کانال‌های موجود شما به زیرزمین گسترش‌دادنی نیست، اضافه‌کردن کانال به زیرزمین روندی بسیار پرهزینه و زمان‌بر است. در این صورت، می‌توانید کولر گازی بدون کانال نصب کنید.

عایق‌بندی

عایق‌بندی زیرزمین برای جلوگیری از رطوبت

اگر زیرزمین شما عایق‌بندی مناسبی نداشته باشد، دستگاه‌های تهویه‌ی هوا بی‌فایده هستند. زیرزمین بدون عایق هوای گرم بیرون را جذب می‌کند و بر کارایی کولر شما تأثیر می‌گذارد. علاوه‌براین، عایق‌بندی مناسب می‌تواند رطوبت را از بین ببرد و از رشد کپک جلوگیری کند.

متأسفانه بسیاری از پیمان‌کاران از عایق‌بندی غفلت و فکر می‌کنند این کار غیرضروری است. به‌همین‌دلیل، برای حفظ محیطی راحت و بدون رطوبت، باید عایق‌بندی را رعایت کنید. برای مثال، عایق‌بندی دیوار زیرزمین باید از بالا به طرف پایین باشد و لایه‌های گونی طوری روی هم قرار بگیرند که رطوبت نتواند از زمین به داخل دیوار نفوذ پیدا کند و باعث رطوبت در محیط نشود.

تهویه و کیفیت هوای ضعیف

گردش هوای ضعیف در زیر زمین

هوای زیرزمین ممکن است بدون تهویه‌ی مناسب خیلی سریع کثیف و نفس‌گیر شود. استنشاق هوای مانده‌ی زیرزمین در طولانی‌مدت می‌تواند برای سلامتی مضر باشد. کیفیت نامناسب هوای زیرزمین نیز می‌تواند به سندروم ساختمان بیمار در افراد منجر شود. این حالت معمولاً با سردرد و مشکلات تنفسی همراه است که به عوامل ناسالم در محیط مانند تهویه‌ی ضعیف نسبت داده می‌شود.

بهترین راهکارهای خنک‌سازی زیرزمین

اکنون که با برخی از مشکلات رایج خنک‌سازی آشنا شدید که ممکن است در زیرزمین‌ها و طبقات منفی با آن مواجه شوید، نگاهی به برخی از راه‌حل‌های مهم خنک‌سازی زیرزمین‌ها می‌اندازیم.

مینی اسپلیت بدون داکت

حالت خودکار (Auto Mode) کولرگازی

یکی از روش‌های سرمایش برای خانه‌ها، تهویه‌ی مطبوع اسپلیت بدون داکت است که با نام مینی اسپلیت نیز شناخته می‌شود و در‌مقایسه‌با تهویه‌های مرکزی یا کولر‌های پنجره‌ای کوچک‌تر است و راحت‌تر نصب می‌شود. آن‌ها به‌دلیل داشتن مزایای متعدد انتخابی مناسب به‌ویژه برای زیرزمین‌ها هستند و بر انواع دیگر کولرها برتری دارند.

مینی اسپلیت‌های بدون داکت به اسپلیت‌های عادی شباهت دارند؛ اما به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند بدون داکت و کانال‌کشی دمای هوا را متعادل و تهویه کنند. مینی اسپلیت‌ها را می‌توان برای مناطق مرطوب استفاده کرد. همچنین، رطوبت را به‌عنوان بخشی از فرایند خنک‌سازی از هوا از بین می‌برند.

علاوه‌براین، فیلترهای هوا برای جلوگیری از ورود ذرات گردوغبار و کثیفی دارند. نیازنداشتن به کانال نیز آن‌ها را برای استفاده در زیرزمین به گزینه‌ای ایدئال تبدیل می‌کند. اگر می‌خواهید درکنار سرمایش تابستان، گرمایش در زمستان هم داشته باشید، استفاده از پمپ حرارتی (هیت پمپ) کوچک بدون داکت انتخابی مناسبی است.

کولر گازی پرتابل (قابل‌حمل)

کولر گازی پرتابل تک شلنگ با خروجی لوله از پنجره

افرادی که دائماً در زیرزمین حضور ندارند، دستگاه تهویه‌ی مطبوع قابل‌حمل را ترجیح می‌دهند. کولرهای قابل‌حمل را می‌توان به‌راحتی جابه‌جا کرد و برای استفاده به هیچ‌گونه بازسازی و کانال‌کشی نیازی ندارید.

با‌این‌حال، هنوز به دریچه‌ی خروجی نیاز دارید تا تهویه‌ی مطبوع بتواند رطوبت حاصل از قطرات مایع را از بین ببرد. علاوه‌بر‌این، دستگاه‌های تهویه‌ی مطبوع پرتابل قدرت محدودی دارند و تنها برای اتاق‌های کوچک تا متوسط مناسب هستند.

کولر گازی پرتابل فضای کف اتاق را اشغال می‌کنند و اگر کودک یا حیوان خانگی دارید، ممکن است مناسب نباشند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله‌ی کولرگازی پرتابل را بخوانید. در این مقاله، به مزایا و معایب و نحوه‌ی کار کولر گازی قابل‌حمل اشاره کرده‌ایم.

ارتقای سیستم تهویه‌ی مطبوع مرکزی فعلی

کانال‌کشی در سیستم تهویه مطبوع

اگر بقیه‌ی قسمت خانه شما از تهویه‌ی مطبوع مرکزی استفاده می‌کند، یکی از راه‌حل‌ها گسترش کانال به زیرزمین است. این کار تهویه‌ی هوای زیرزمین شما را با کل تهویه‌ی هوای خانه ترکیب می‌کند و شما می‌توانید کولر زیرزمین خود را ازطریق پایشگر دمای مرکزی کنترل کنید.

باوجوداین‌، روش مذکور اشکالات متعددی دارد؛ ازجمله اینکه اگر دستگاه تهویه‌ی مطبوع مرکزی شما تنها با درنظرگرفتن متراژ دیگر قسمت خانه خریده شده باشد، ممکن است آن‌قدر قدرت نداشته نباشد که زیرزمین را خنک کند.

همچنین، اگر زیرزمین شما کانال نصب شده نداشته باشد، گسترش کانال در زیرزمین بسیار پرهزینه و دشوار خواهد بود. اگر هم کولر مرکزی را به زیرزمین گسترش دهید، با ترموستات کنترل خواهد شد. بنابراین، تنها خواهید توانست یک دما را برای کل خانه تنظیم کنید.

از‌آن‌جاکه زیرزمین‌ها معمولاً سردتر از بقیه‌ی قسمت خانه هستند، این موضوع می‌تواند مشکل ایجاد کند؛ مگر اینکه از دمپرهای سیستم تهویه‌ی مطبوع استفاده کنید. دمپرها برای متعادل‌کردن جریان هوا در داخل کانال‌ها و ساختمان‌ها استفاده می‌شوند.

ارتقای سیستم تهویه‌ی مطبوع با رطوبت‌گیر

رطوبت‌گیر

راه‌حل‌های خنک‌کردن زیرزمین هر‌چه باشند، تکمیل آن با رطوبت‌گیر همیشه ایده‌ی هوشمندانه‌ای است. رطوبت‌گیرها می‌توانند به زیرزمین‌ها در مقابله‌ با مشکلات رطوبتی موجود کمک کنند. در طول تابستان، رطوبت هوا می‌تواند باعث شود که درمقایسه‌با قبل احساس گرمای بیشتری کنید. به‌همین‌دلیل، داشتن رطوبت‌گیر برای چنین شرایطی مناسب است.

حالا که همه‌چیز را درباره‌ی انواع تهویه‌ی مطبوع برای زیرزمین می‌دانید، می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید تا دیگر مجبور نباشید در زیرزمین خشک و مرطوب رنج ببرید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات