تفاوت اندروید باکس با اندروید تی وی

چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
رابط کاربری اندروید باکس بی لینک جی تی کینگ پرو / beelink gt king pro android box
به‌کمک «اندروید تی‌وی» و «اندروید باکس» می‌توان از تلویزیون هوشمند استفاده کرد؛ اما این دو با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند.
تبلیغات

در سال‌های اخیر، فناوری تلویزیون پیشرفت زیادی کرده و یکی از گام‌های مهم ظهور تلویزیون‌های هوشمند بوده است. هوشمندشدن این دستگاه باعث شد تا قابلیت‌های بسیار بیشتری به آن‌ اضافه شود.

با پیشرفته‌ترشدن تلویزیون‌ها، انتظارات کاربران نیز بیشتر شده است. اکنون این دستگاه علاوه‌بر پخش برنامه‌های تلویزیونی، باید بتواند قابلیت‌هایی از قبیل وب‌گردی و استریم ویدئوهای اینترنتی و پخش موسیقی از سرویس‌هایی شبیه اسپاتیفای را دراختیار افراد قرار دهد.

اگر تاکنون قصد داشته‌اید تلویزیون بخرید یا در این حوزه تحقیق کرده‌اید، احتمالاً دو واژه‌ی «اندروید تی‌وی» و «اندروید باکس» به‌گوشتان خورده‌اند؛ اما شاید به‌طور‌کامل درباره‌ی آن‌ها اطلاعات نداشته باشید.

درادامه، اندروید تی‌وی و اندروید باکس را به‌طور‌کامل بررسی و در‌نهایت تفاوت آن‌ها را بیان می‌کنیم. پس تا انتهای این مقاله همراه زومیت باشید.

اندروید تی وی چیست؟

اندروید تی‌وی نسخه‌ای از سیستم‌عامل اندروید است که به‌طورانحصاری برای اجرای روی تلویزیون‌ها دستگاه‌های پخش محتوا توسعه یافته است و در سال ۲۰۱۴، شاهد جایگزینی آن با سرویس گوگل TV بودیم. درواقع، سیستم‌عامل مذکور را برای عملکرد بهتر روی تلویزیون‌ها بهینه کرده‌اند.

هنگامی‌که گوگل متوجه موفقیت سیستم‌عامل خود روی گوشی‌های هوشمند شد و کاربرانش روزبه‌روز افزایش یافتند، تصمیم گرفت آن را برای دستگاه‌های دیگر نیز توسعه دهد. با این استراتژی اکنون افراد در محصولات مختلف از اندروید استفاده می‌کنند.

گوگل پلی و اندروید تی وی در تلویزیون ke821s جی پلاس

اندروید تی‌وی برای استفاده از نمایشگری افقی و با نسبت تصویر ۱۶:۹ بهینه شده است. ازآن‌جاکه مهندسان گوگل موفق شده‌اند مشکلات Scaling محیط رابط کاربری و اپلیکیشن‌ها را پشت‌سر بگذارند، سیستم‌عامل مذکور نیز مانند نسخه‌ی اصلی اندروید، از نمایشگر‌هایی با وضوح تصویر مختلف به‌خوبی پشتیبانی می‌کند.

باید به این نکته نیز اشاره کنیم که امکان نصب اپلیکیشن‌های اندروید روی تلویزیون وجود دارد؛ اما در بعضی مواقع شاهد ناسازگاری‌هایی هستیم که از آن‌ها می‌توان به بهینه‌نبودن برای استفاده‌ی افقی اشاره کرد.

شارپ، سونی، فیلیپس، شیائومی و هایسنس شرکت‌هایی هستند که از اندروید تی‌وی در محصولات خود استفاده کرده‌اند. ناگفته نماند گاهی نیز به خود تلویزیون‌هایی که از Android TV استفاده می‌کنند، اندروید تی‌وی گفته می‌شود؛ اما در اصل این واژه به نام خود سیستم‌عامل برمی‌گردد.

اندروید باکس چیست؟

حال که با سیستم‌عامل اندروید تی‌وی آشنا شدیم، بیاید سراغ گزینه‌ی بعدی برویم و ببینیم اصلاً اندروید باکس چیست؟

درواقع، اندروید باکس دستگاهی برای پخش محتوا است که شرکت سازنده می‌تواند آن را به سیستم‌عامل اندروید تی‌وی یا سایر سیستم‌عامل‌ها مجهز کند. درحقیقت، وظیفه‌ی اندروید باکس اضافه‌کردن قابلیت‌های هوشمند به تلویزیون است. این دستگاه می‌تواند با متصل‌شدن به تلویزیون‌های معمولی آن‌ها را به تلویزیون‌های هوشمندی تبدیل کند که ویژگی‌های بسیار بیشتری دارند.

ابعاد اندروید باکس تقریباً مانند ست‌تاپ‌باکس یا گیرنده‌های دیجیتال است و همین امر استفاده از آن را آسان‌تر می‌کند. ازآن‌جاکه اندروید سیستم‌عامل محبوب و معروف محسوب می‌شود، افراد زیادی در جهان از دستگاه مذکور استفاده می‌کنند.

تصاویر بررسی اندروید باکس بی لینک جی تی کینگ پرو / beelink gt king pro android box

اتصال اندروید باکس به تلویزیون عادی و غیرهوشمند، به بیننده اجازه‌ می‌دهد از سرویس‌های اینترنتی مانند آپارات، نماوا، فیلیمو یا حتی وب‌سایت‌های خارجی مثل یوتیوب و توئیچ و نتفلیکس استفاده کند. این دستگاه‌ها به‌لطف تجهیز به اندروید، قابلیت نصب اپلیکیشن‌های اندروید را نیز دارند تا امکانات بسیار بیشتری دراختیار کاربران قرار گیرد.

از قابلیت‌های اندروید باکس می‌توان تماشای شبکه‌های آنلاین، استریم محتوای ویدئویی، استریم موسیقی (اسپاتیفای و...)، وب‌گردی و بازی اشاره کرد.

از‌آن‌‌جا‌که سرویس‌های اینترنتی تماشای فیلم و محتوای چندرسانه‌ای رشد زیادی کرده‌اند، اندروید باکس‌ها نیز محبوب‌تر شده‌اند. پس برای خرید این دستگاه باید از قطعات سخت‌افزاری و امکانات هرکدام از مدل‌های مختلف اندروید باکس‌ها مطلع باشید.

به‌طور‌خلاصه، باید گفت که هنگام خرید اندروید باکس به بخش‌هایی مانند حافظه و پردازنده و اتصالات آن باید توجه کنید.

تفاوت اندروید باکس با اندروید تی وی

اگر دو بخش پیشین را به‌طورکامل خوانده باشید، بزرگ‌ترین تفاوت اندروید باکس و اندروید تی‌وی را درک خواهید کرد. اولی دستگاه و دیگری سیستم‌عامل است. در‌ادامه به تفاوت‌های جزئی‌تر این دو می‌پردازیم.

ابتدا باید گفت که سیستم‌عامل اندروید تی‌وی درواقع نسخه‌ای بهینه‌شده از سیستم‌عامل اندروید برای اندروید باکس‌ها و تلیوزیون‌های هوشمند است. تولیدکنندگان برای استفاده از این سیستم‌عامل باید لایسنس آن را از گوگل بخرند.

باید به این نکته اشاره کنیم که لزوماً تمامی تلویزیون‌های هوشمند و اندروید باکس‌ها از سیستم‌عامل اندروید تی‌وی بهره نمی‌گیرند؛ ولی بسیاری از شرکت‌ها به‌جای گرفتن لایسنس‌های رسمی، از نسخه‌های فرعی اندروید یا حتی سیستم‌عامل‌های دیگر در محصولشان استفاده می‌کنند.

کلام آخر

در این مقاله، اندروید تی وی و اندروید باکس را به‌طور‌کامل بررسی کردیم. همان‌طورکه گفتیم، اندروید تی‌وی سیستم‌عاملی است که روی تلویزیون‌های هوشمند و برخی دستگاه‌های پخش محتوا اجرا می‌شود؛ درحالی‌که اندروید باکس دستگاهی سخت‌افزاری برای پخش محتوا است.

امیدواریم با مطالعه‌ی مقاله‌ی حاضر با این اندروید تی‌وی و اندروید باکس بیشتر آشنا شده باشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات