پیش‌بینی افزایش قیمت لوازم خانگی

یک‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
بازار لوازم خانگی هم همانند سایر بازارها این روزها اوضاع خوبی ندارد و بسیاری از مصرف‌کنندگان برای تهیه‌ی لوازم موردنیازشان با مشکل روبه‌رو شده‌اند.
تبلیغات

اگر به‌تازگی سری به بازار زده باشید قطعا با کمبود جنس در فروشگاه‌ها یا ممانعت از فروش توسط فروشندگان لوازم خانگی مواجه شده‌اید.

از یک سو مشکلات ثبت سفارش برای واردات و از سوی دیگر نوسان شدید نرخ ارز باعث شده است که بازار خالی از جنس شود و به این ترتیب افزایش نجومی قیمت‌ها را در پی داشته باشد.

بر این اساس، سراغ شرکت‌های بزرگی مثل سامسونگ و ال‌جی رفتیم تا نظر آنها را درباره‌ی کمبود جنس در بازار جویا شویم.

احسان فدایی، مدیر ارتباطات شرکت سام معتقد است که جنس هم‌اکنون به اندازه‌ی نیاز بازار حتی تا شش ماه آینده هم در کشور وجود دارد اما این اجناس در انبارها احتکار شده‌اند و فعلا در بازار موجود نیست.

وی در عین حال که معتقد است مجموعه‌های نظارتی همچون سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت از مصرف‌کننده باید نظارت دقیق‌تری بر بازار داشته باشند و نگذارند که اجناس در انبارها احتکار شوند، اما می‌گوید باز هم نمی‌توان مجموعه یا گروه خاصی را مقصر دانست؛ چرا که عدم اطمینان از وضعیت ارز در کشور از یک سو و نبود توان برای جایگزین کردن کالا از سوی دیگر باعث شده که بازار به‌شدت نابه‌سامان شود.

البته وی اعلام می‌کند که این مشکلات هم‌اکنون فقط مختص بازار لوازم خانگی نیست، بلکه حتی به بازار مواد غذایی و لوازم آرایشی هم رسوخ کرده است.

لوازم خانگی شارپ

فدایی می‌گوید که نسبت به سال گذشته، میزان تولید لوازم خانگی در کشور به نصف حتی در مواردی به یک‌سوم کاهش یافته است؛ چرا که از یک طرف مشکلات ارزی و از طرف دیگر تحریم‌ها آغاز شده است و امکان واردات قطعات وجود ندارد؛ با این حال تولید لوازم خانگی توسط سامسونگ در کشور قطع نشده و اگرچه کم، اما همچنان ادامه دارد تا نیاز بازار تامین شود.

وی درباره‌ی مطرح شدن ممنوعیت واردات کولر گازی و ماشین ظرفشویی در طول یک هفته‌ی گذشته اعلام کرد که همین موضوع ارزی باعث ممنوعیت واردات چنین کالاهایی شده و اگرچه انتظار می‌رفت که با ممنوعیت واردات این نوع کالا، نیاز بازار از طریق تولیدکنندگان داخلی تامین شود، اما مهلتی هم به این تولیدکنندگان داده شده است تا در صورتی که نیاز بازار توسط این تولیدکنندگان تامین نشود، دوباره واردات این کالاها از سر گرفته می‌شود.

کاوه مفتخری، مدیر بازاریابی ال‌جی نیز می‌گوید که هم‌اکنون موجودی به‌اندازه‌ی کافی چه در انبارها و چه در گمرک موجود است، اما به‌دلیل بحث قیمت‌گذاری مشکلاتی وجود دارد؛ چرا که بخشی از کالاها از قدیم در انبارها بوده و کالاهای جدید قرار است با ارز آزاد ترخیص شود.

مفتخری اعلام کرد که نهایتا تا یک ماه آینده اجناسی که از قبل وارد شده، از گمرک ترخیص می‌شوند و کمبودی از لحاظ تامین بازار وجود ندارد، اما به‌دلیل اینکه این اجناس با ارز توافقی در بازار ثانویه وارد کشور می‌شوند، احتمالا شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود؛ به این ترتیب قدرت خرید پایین می‌آید و تقاضا کاهش می‌یابد و بازار کوچک می‌شود.

مدیر بازاریابی ال‌جی معتقد است هم‌اکنون که واردات یک سری از لوازم خانگی ممنوع شده، امکان تولید داخل هم وجود ندارد و ظاهرا اخطار دوهفته‌ای به تولیدکنندگان داخلی داده شده و در صورتی که نتوانند بازار را تامین کنند، واردات این اجناس دوباره آغاز خواهد شد.

البته مفتخری می‌گوید اگر ممنوعیت واردات این کالاها همچنان ادامه پیدا کند، شرکت ال‌جی ممکن است تولید این محصولات را دوباره همچون سال‌های گذشته در داخل کشور آغاز کند که البته زمان‌بر خواهد بود اما در بلندمدت احتمالا این اتفاق خواهد افتاد.

مدیر بازاریابی ال‌جی اظهار امیدواری می‌کند که کره جنوبی طی مذاکراتش با آمریکا بتواند مشمول معافیت از تحریم‌ها علیه ایران شود؛ چرا که کره‌ی جنوبی هم همانند ژاپن و چین از مشتریان نفتی ایران هستند و احتمالا تعامل با کره همچنان برای ایران امکان‌پذیر خواهد بود.

محمد طحان‌پور، رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی نیز معتقد است که هم‌اکنون وضعیت بازار لوازم خانگی مناسب نیست و اگر فروشنده‌ای نمی‌تواند کالا بفروشد به‌دلیل احتکار نیست، چراکه امکان جایگزین کردن کالا در وضعیت حال حاضر بازار وجود ندارد.

وی نیز می‌گوید:

تولیدکنندگان، تولید خود را کاهش داده‌اند و با وجود آنکه فشار زیادی به دولت برای ممنوعیت واردات آوردند و اعلام کردند که می‌توانند بازار را تامین کنند، این اتفاق نیفتاد. مثلا با ممنوعیت واردات ماشین ظرفشویی و کولر گازی،‌ امکان تولید وجود ندارد و مشکلاتی در بازار این نوع لوازم خانگی به‌وجود آمده است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات