مدیرعامل AMD تراشه‌های جدید رایزن ۶۰۰۰ را پیش از رونمایی رسمی به‌ نمایش گذاشت

سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
مدیرعامل AMD، پیش از معرفی محصولات جدید این شرکت در CES ۲۰۲۲، ظاهراً عکسی از APU مورد انتظار رایزن ۶۰۰۰ در توییتر خود منتشر کرد.
تبلیغات

در حالی‌که کاربران منتظر رونمایی محصولات جدید AMD در عصر امروزند، خانم دکتر لیسا سو، مدیرعامل این شرکت، عصر دیروز طی یک توییت، عکسی را که به نظر می‌رسد همان تراشه‌ی شتاب‌یافته‌ی ۶ نانومتری رایزن ۶۰۰۰ با نام رامبرانت باشد، به همراه یک متن و لینک تماشای آنلاین رویداد امروز AMD منتشر کرد. وی ضمن تبریک سال نو میلادی در متن این توییت، از کاربران دعوت‌ به تماشای آنلاین رویداد product premiere شرکت AMD کرده است؛ همچنین انتظار می‌رود که خانم سو، اطلاعات بیشتری را در مورد پردازنده‌های رامبرانت طی صحبت‌های امروز دراختیار کاربران قرار دهد.

البته شایعاتی طی سه روز گذشته، مشخصات احتمالی پردازنده‌های رامبرانت را فاش کرده بودند. طبق همین شایعات این پردازنده‌ها در واقع تراشه‌های سری ۶۰۰۰ رایزن خواهند بود که به هشت هسته‌ی پردازشی Zen 3 و ۱۶ مگابایت کش L3 مجهز هستند. این مشخصات نسبت به نسل پیشین خود چندان چشمگیر نیستند؛ اما تفاوت اصلی را هسته‌های جدید Zen 3 و لیتوگرافی ۶ نانومتری به کار رفته‌ی TSMC در تولید این سری از پردازنده‌های AMD، رقم خواهد زد.

البته قرار است بیشترین پیشرفت را بخش گرافیک ببینید؛ چنان‌که به نظر می‌رسد، گرافیک‌های قدیمی Vega جای خود را به گرافیک‌های جدیدی با معماری RDNA2 خواهند داد. براساس شایعات گرافیک‌های یکپارچه‌ی جدید، ممکن است شامل تعداد بیشتری از هسته‌ها و پردازنده‌ها تا سقف ۷۶۸ پردازنده‌ی جریان‌گونه‌ای باشند؛ علاوه‌براین GPU‌های یک‌پارچه‌ی جدید RDNA2 حدود ۵۰ درصد هسته‌های بیشتری نسبت به همتایان نسل پیش Vega خود دارد که منجر به عملکرد بسیار بهتر نسل جدید در بازی کردن می‌شود.

از به‌روزرسانی‌های شایع‌شده‌ی دیگر در مورد پردازنده‌های سری ۶۰۰۰ رایزن، می‌توان به پشتیبانی از DDR5 و LPDDR5 به همراه حداکثر ۲۰ لِین PCle 4.0 و دو درگاه USB 4 با سرعت ۴۰ گیگابیت‌‌برثانیه، اشاره کرد.

درستی این شایعات فعلاً بر ما پوشیده است؛ اما قرار هم نیست برای پی بردن به مشخصات واقعی و رسمی این تراشه‌ها، زیاد صبر کنیم. طبق انتظارات، AMD عصر امروز در CES ۲۰۲۲، از برخی محصولات جدید خود پرده‌برداری می‌کند؛ بنابراین منتظر پوشش اخبار این رویداد در زومیت باشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات