کاربران و کارمندان مایکروسافت از مشکلات هوش مصنوعی کوپایلت میگویند
مایکروسافت بیش از یک سال پیش چتبات هوش مصنوعی خود، کوپایلت (بینگ چت سابق) را عرضه کرد. بااینحال، کاربران و حتی کارمندان غول ردموندی از بهروزرسانیهای اخیر کوپایلت دل خوشی ندارند.
بهروزرسانی جدید کوپایلت؛ گامی اشتباه؟
گزارشهای اخیر نشان میدهند که شاید مایکروسافت با جدیدترین بهروزرسانی کوپایلت دچار اشتباهی استراتژیک شده باشد. این شرکت در ماه اکتبر (مهر و آبان) بهروزرسانی بزرگی برای کوپایلت منتشر کرد که شامل بازطراحی رابط کاربری و تجربهای عمیقتر هنگام چتکردن و قابلیتهای جدید مانند کوپایلت ویژن بود.
ظاهراً کاربران از بهروزرسانی تازهی کوپایلت ناراضی هستند و تجربهی کاربری آن را نامطلوب و کیفیت پاسخها را ضعیف توصف کردهاند. نارضایتیها تا حدی است که برخی درخواست کردهاند گزینهای برای بازگشت به نسخهی قبلی کوپایلت به این منو چتبات اضافه شود.
شرکتهای هوش مصنوعی محتوای باکیفیت برای آموزش مدلهای خود ندارند
بازخوردهای کاربران در حالی است که بنابر گزارشها، شرکتهای بزرگ هوش مصنوعی ازجمله گوگل و OpenAI و آنتروپیک، بهدلیل کمبود محتوای باکیفیت در آموزش مدلهای هوش مصنوعی خود با مشکلاتی مواجه شدهاند. ممکن است مایکروسافت نیز با همین مسئله مواجه باشد.
دیدگاه کارکنان مایکروسافت دربارهی مشکلات کوپایلت
برخی از کارکنان داخلی مایکروسافت نگرانیهای خود را دربارهی مسیر فعلی کوپایلت ابراز کردهاند. آنها معتقدند که آپدیت جدید بر تجربهی کاربری تأثیر منفی است و این تغییر را «گامی به عقب» توصیف کردهاند.
براساس گزارشی اختصاصی از بیزینس اینسایدر، یکی از کارکنان مایکروسافت نزدیک به بخش هوش مصنوعی گفت: «بین چشمانداز بلندپروازانه و آنچه کاربران واقعاً تجربه میکنند، فاصلهای وجود دارد. ما در داخل شرکت این وضعیت را دردهای روبهرشد مینامیم. [انگار که] مشغول ساخت هواپیما در حین پرواز با آن هستیم.»
کارمند مایکروسافت: ابزارهای هوش مصنوعی کوپایلت بیشتر جنبهی تبلیغاتی دارند
مایکروسافت ادعا میکند که حدود ۷۰ درصد از کارکنان شرکتهای فهرست Fortune 500 از کوپایلت استفاده میکنند؛ اما برخی کارکنان سازندهی ویندوز نگرانیهایی دربارهی عرضهی زودهنگام این فناوری مطرح کردهاند. آنها هشدار دادهاند که این اقدام ممکن است به نارضایتی کاربران منجر شود. پیرو بهروزرسانی اخیر، برخی کاربران از احتمال ترک کوپایلت و رویآوردن به رقبایی مانند ChatGPT خبر دادهاند.
مایکروسافت به ادغام کوپایلت در محصولات خود، ازجمله Microsoft 365 و پاورپوینت و اوتلوک ادامه میدهد. بااینحال، یکی از منابع داخلی این غول فناوری فاش کرد که برای رسیدن به «رؤیای هوش مصنوعی» در این اپلیکیشنها، مایکروسافت مجبور شده است تا با شرکتهای متفرقه همکاری کند. افزونبراین، یکی از مدیران ارشد مایکروسافت در مصاحبه با بیزینس اینسایدر اذعان کرد که بسیاری از ابزارهای هوش مصنوعی کوپایلت بیشتر جنبهی تبلیغاتی دارند و کارایی چندانی ارائه نمیدهند.
نگرانیهای امنیتی و حریم خصوصی
مایکروسافت ادعا میکند که سرمایهگذاریهای سنگینش در حوزهی هوش مصنوعی همینحالا نیز آوردهای مالی برای این شرکت داشتهاند. مایکروسافت میگوید که کاربران کوپایلت برای دسترسی بیشتر به قابلیتهای این ابزار هوش مصنوعی هزینه میکنند. بااینهمه، ظاهراً نگرانیها دربارهی مسائل امنیتی و حریم خصوصی هنوز هم موانع بزرگی برای بهکارگیری گستردهتر هوش مصنوعی مایکروسافت هستند.
کوپایلت میتواند اطلاعات محرمانهی شرکتهایی که از آن استفاده میکنند را فاش کند
بنابر گزارشها، بسیاری از سازمانها بهدلیل توانایی کوپایلت در دورزدن تدابیر امنیتی حساس و دسترسی به اطلاعات خصوصی، از ادغام آن در فرایندهای کاری خود اجتناب میکنند. ظاهراً ابزار هوش مصنوعی مایکروسافت میتواند با دورزدن اقدامات امنیتی، به اطلاعات محرمانهای دست یابد که دسترسی به آنها برای کاربران ارشد ممکن است. بههمینترتیب، کارمند ردهپایین با دسترسی به کوپایلت میتواند به آن اطلاعات محرمانه دسترسی پیدا کند.
یکی از کارمندان مایکروسافت نگرانیهای امنیتی موجود را تأیید کرد و گفت: «[این ابزار] در بهاشتراکگذاری اطلاعاتی که مشتری نمیخواست یا نمیدانست در دسترس کارمندان [شرکت] هستند (مانند اطلاعات حقوق کارکنان)، بسیار خوب عمل میکند.» شاید از این هم نگرانکنندهتر، این است که بهگفتهی کارمندان مایکروسافت رفع ایرادات امنیتی کوپایلت ساده نیست و شاید سالها زمان ببرد.
کارمند مایکروسافت: در مایکروسافت توهمی وجود دارد که باید همهچیز به کوپایلت مرتبط شود
مایکروسافت برای مقابله با مشکلات امنیتی کوپایلت، درحال توسعهی ابزارهایی برای مدیریت دسترسیها در مقیاس بزرگ است. همچنین، این شرکت دستورالعملی برای جلوگیری از اشتراکگذاری ناخواستهی اطلاعات هنگام استفاده از هوش مصنوعی منتشر خواهد کرد.
آیندهی کوپایلت
با وجود تمام مشکلات، مایکروسافت همچنان به سرمایهگذاری سنگین در کوپایلت ادامه میدهد. یکی از کارکنان این شرکت گفت: «در بخش بازاریابی ما، نوعی توهم وجود دارد که انگار همهچیز باید نام کوپایلت داشته باشد. همهچیز کوپایت است و چیز دیگری مهم نیست. آنها میخواهند همهچیز بهنوعی به کوپایلت مرتبط باشد.»
اینکه مایکروسافت چگونه نگرانیهای کاربران و کارمندان خود را دربارهی کوپایت رفع میکند، مسئلهای است که در آینده مشخص خواهد شد؛ اما درحالحاضر، مشکلات موجود بلندپروازیهای غول فناوری را تهدید میکنند.