اپل اینتلیجنس / Apple Intelligence

اپل اینتلیجنس؛ تمام قابلیت‌های هوش مصنوعی آیفون، آیپد و مک

جمعه ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۳مطالعه 14 دقیقه
اپل در رویداد WWDC 2024 قابلیت‌های هوش مصنوعی جدید آیفون، آیپد و مک را معرفی کرد تا وارد رقابت جدی‌تری با گوگل و مایکروسافت شود.
تبلیغات

اپل در رویداد WWDC 2024 از «هوش اپل» (Apple Intelligence) پرده برداشت؛ اصطلاحی که کوپرتینونشین‌ها برای اشاره به قابلیت‌های هوش مصنوعی جدید آیفون، مک و سایر محصولات خود به‌ کار می‌برند.

به‌گفته‌ی اپل، سیستم «اپل اینتلیجنس» قدرت مدل‌های مولد را با زمینه‌ی شخصی درخواست‌ها ترکیب می‌کند تا قابلیت‌هایی «فوق‌العاده مفید و مرتبط» با نیاز کاربر ارائه دهد. اپل اینتلیجنس در سطح سیستم‌عامل با iOS 18 و iPadOS 18 و macOS Sequoia یکپارچه شده و بخشی از درخواست‌ها را به‌طور محلی و بخشی دیگر را در سرور اختصاصی و خصوصی اپل به‌نام «Private Cloud Compute» پردازش می‌کند؛ اپل می‌گوید این سرور «پیشرفته‌ترین معماری امنیتی است که تاکنون برای محاسبات هوش مصنوعی ابری در مقیاس بزرگ» به کار گرفته شده است، چراکه اطلاعات کاربر پس از پردازش، در این سرور ذخیره نمی‌شود، به‌طور رمزنگاری‌شده از بین می‌رود و برای اپل قابل‌دسترسی نیست.

iOS 18 معرفی شد؛ شخصی‌سازی هوم‌اسکرین و انبوهی از قابلیت‌های هوش مصنوعی
iOS 18 معرفی شد؛ شخصی‌سازی هوم‌اسکرین و انبوهی از قابلیت‌های هوش مصنوعی
مطالعه '9

تیم‌ کوک، مدیرعامل اپل، Apple Intelligence را «فصل جدیدی از نوآوری‌های اپل» معرفی کرد و مدعی شد قابلیت‌های هوش مصنوعی این شرکت به شکلی «کاملا خصوصی و امن»، تحول بزرگی در کارهای روزمره‌ی کاربران ایجاد خواهند کرد. در ادامه، تمام قابلیت‌های هوش مصنوعی اپل را با هم مرور می‌کنیم.

قابلیت‌های جدید برای درک و تولید متن

اپل اینتلیجنس به‌کمک ابزارهای نوشتاری جدیدی که در سرتاسر سیستم‌عامل گنجانده شده‌اند، کاربران را در بازنویسی، ویرایش و خلاصه‌نویسی متون تقریبا در هر اپلیکیشنی که در آن می‌نویسند، ازجمله Mail، Notes و Pages و حتی اپ‌های جانبی یاری می‌کند.

ابزار نوشتاری اپل اینتلیجنس

برای مثال، ابزارهای نوشتاری (Writing Tools) به کاربران در یادداشت‌برداری در کلاس، نوشتن مقاله یا ایمیل کمک می‌کنند و قابلیت بازنویسی (Rewrite) به کاربران اجازه می‌دهد از میان چندین نسخه‌ی مختلف انتخاب کنند و لحن نوشته را مطابق با مخاطب و هدف تنظیم کنند. ابزارهای ویراستاری (Proofread) نیز گرامر، انتخاب کلمات و ساختار جملات را بررسی می‌کنند و پیشنهاداتی برای ویرایش همراه با توضیحات ارائه می‌دهند.

قابلیت‌های هوش مصنوعی Notes

قابلیت خلاصه‌سازی (Summarize) نیز به کاربران اجازه می‌دهد بخشی از متن را انتخاب و آن را به صورت پاراگراف، نکات کلیدی، جدول یا فهرست مشاهده کنند.

قابلیت‌های هوش مصنوعی Mail

اپلیکیشن Mail به‌کمک هوش مصنوعی مهم‌ترین ایمیل‌ها مانند دعوت‌نامه‌های همان روز یا بلیت پرواز را در بخش جدیدی در بالای اینباکس نمایش می‌دهد. همچنین، به‌جای خواندن چندخط پیش‌نمایش ایمیل، کاربران می‌توانند خلاصه‌ای از کل متن ایمیل را بدون نیاز به باز کردن آن مشاهده کنند.

اولویت‌بندی ایمیل‌ها در اپل اینتلیجنس
اولویت‌بندی ایمیل‌ها
خلاصه ایمیل در اپل اینتلیجنس
خلاصه‌نویسی ایمیل‌ها
قابلیت پاسخ هوشمند در اپل اینتلیجنس
قابلیت Smart Reply

برای زنجیره‌ی بلندبالایی از ایمیل، کاربران می‌توانند جزییات مهم را تنها با یک ضربه انگشت ببینند. قابلیت Smart Reply نیز پیشنهاداتی را برای پاسخ سریع به ایمیل ارائه می‌دهد و سوالات موجود در ایمیل را شناسایی می‌کند تا کاربر مطمئن شود به تمام سوال‌ها پاسخ داده است.

اعلانات هوشمند

به‌کمک هوش مصنوعی، نوتیفیکیشن‌های اولویت‌دار شناسایی و در بالای اعلانات دیگر نمایش داده می‌شوند و اعلانات طولانی خلاصه می‌شوند تا کاربران با یک‌ نگاه، به‌سرعت در جریان مهم‌ترین اعلانات در لاک‌اسکرین قرار بگیرند. با فعال کردن قابلیت «Reduce Interruptions» که حالت جدیدی برای فوکس است، تنها اعلاناتی نمایش داده می‌شود که نیاز به توجه فوری داشته باشند.

اولویت‌بندی اعلانات در اپل اینتلیجنس
اولویت‌بندی اعلانات
حالت فوکس برای اعلانات در اپل اینتلیجنس
حالت فوکس برای اعلانات

قابلیت‌های هوش مصنوعی Notes و Phone

کاربران در اپلیکیشن‌های Notes و Phone می‌توانند فایل‌های صوتی را ضبط، تبدیل به متن و خلاصه کنند. هنگامی که تماس شروع به ضبط شدن کند، افراد پشت خط به‌طور خودکار مطلع می‌شوند و پس از پایان تماس، هوش مصنوعی خلاصه‌ای از گفتگوی صورت‌گرفته را همراه با نکات کلیدی تولید می‌کند.

قابلیت هوش مصنوعی Notes
قابلیت ضبط، تبدیل به متن و خلاصه‌نویسی فایل‌های صوتی
قابلیت هوش مصنوعی Notes
خلاصه تماس ضبط‌شده پس از پایان تماس

تولید تصویر با Image Playground

با قابلیت Image Playground، کاربران می‌توانند در عرض چند ثانیه و از بین سه سبک انیمیشن، تصویرسازی و طراحی، تصاویر جالبی خلق کنند. استفاده از این قابلیت بسیار ساده است و به‌طور مستقیم در داخل چند اپلیکیشن ازجمله Messages گنجانده شده است. Image Playground همچنین به‌طور اپلیکیشن مستقل دردسترس است. به‌گفته‌ی اپل، تمام تصاویر روی خود دستگاه تولید می‌شوند.

قابلیت Image Playground اپل ایتلیجنس
قابلیت Image Playground اپل اینتلیجنس

با Image Playground، کاربران می‌توانند از بین مجموعه‌ای از مفاهیم در دسته‌های مختلف مانند تم‌، لباس‌، لوازم جانبی و مکان‌ انتخاب کنند و با تایپ توضیح متنی، تصویر مدنظر خود را توصیف کنند؛ مثلا می‌توانید فردی را از گالری عکس‌های شخصی خود همراه با سبک موردعلاقه‌تان انتخاب کنید و از هوش مصنوعی اپل بخواهید آن را به تصویر جالبی تبدیل کند.

در iMessage می‌توانید به‌سرعت تصاویر سرگرم‌کننده برای دوستان ایجاد کنید یا حتی مفاهیم پیشنهادی شخصی‌سازی‌شده مرتبط با مکالمات‌تان را ببینید. مثلا اگر کاربری درحال پیام‌دادن به گروهی درباره‌ی کوه‌نوردی باشد، مفاهیم پیشنهادی مرتبط با دوستان، مقصد و فعالیتش را مشاهده خواهد کرد که به او در ایجاد سریع‌تر تصاویر مرتبط کمک می‌کند.

تولید تصاویر هوش مصنوعی با Image Playground
تولید تصاویر هوش مصنوعی با Image Playground
تولید تصاویر هوش مصنوعی با Image Playground
تولید تصاویر هوش مصنوعی با Image Playground

در Notes کاربران می‌توانند از طریق ابزار جدید «Image Wand» در پالت ابزار اپل پسنل به قابلیت Image Playground دسترسی پیدا کنند. مثلا می‌توانید طرح‌های اولیه را به تصاویر جذاب‌تری تبدیل کنند یا حتی با انتخاب فضای خالی و متنی که در اطراف نوشته شده، تصویر جدیدی خلق کنید. به‌گفته‌ی اپل، «ایمج پلی‌گراند» در برنامه‌هایی مانند Pages، Keynote و Freefrom و همچنین اپ‌های جانبی که از API این قابلیت استفاده می‌کنند، دردسترس است.

قابلیت Image Playground در اپلیکیشن Notes
قابلیت Image Playground در اپلیکیشن Notes

Genmoji؛ ساخت ایموجی با هوش مصنوعی

اپل اینتلیجنس به کاربران اجازه می دهد ایموجی‌های دلخواه خود را بسازند. با تایپ توضیح، «جن‌موجی» موردنظر آن‌ها به‌همراه گزینه‌های اضافی ظاهر می‌شود. کاربران می‌توانند جن‌موجی دوستان و اعضای خانواده‌ی خود را براساس عکس‌شان ایجاد کنند. درست مانند ایموجی، می‌توان جن‌موجی را به پیام‌ها اضافه کرد یا به‌عنوان استیکر یا ری‌اکشن به پیام‌ها به کار برد.

ساخت جن‌موجی با اپل اینتلیجنس
ساخت جن‌موجی با توضیح متنی
ساخت جن‌موجی با اپل اینتلیجنس
اضافه‌شدن جن‌موجی به لیست ایموجی‌ها
استفاده از جن‌موجی برای ری‌اکشن پیام‌ها
استفاده از جن‌موجی برای ری‌اکشن به پیام‌ها

ویژگی‌های جدید Photos

اپل اینتلیجنس جستجوی عکس‌ها و ویدیوها را راحت‌تر می‌کند. می‌توان از زبان طبیعی برای جستجوی تصاویر خاص استفاده کرد؛ مثلا «مایا درحال اسکیت‌سواری با پیراهن رنگی» یا «کیتی با استیکر روی صورتش». جستجو در ویدیوها نیز با قابلیت یافتن لحظات خاص در کلیپ‌ها ممکن می‌شود، به‌طوری که کاربران می‌توانند مستقیما به بخش مربوطه بروند. به‌علاوه، ابزار جدید Clean Up می‌تواند اشیا مزاحم در پس‌زمینه را شناسایی و حذف کند، بدون اینکه به سوژه‌ی اصلی عکس آسیبی وارد شود.

حذف اشیا از پس‌زمینه با Image Playground
حذف اشیا از پس‌زمینه با Image Playground
ابزار Clean Up برای حذف اشیا از پس‌زمینه
حذف اشیا از پس‌زمینه با Image Playground

با Memories، کاربران می‌توانند داستانی را که می‌خواهند ببینند، تنها با تایپ یک توضیح ساده ایجاد کنند. هوش مصنوعی اپل بهترین عکس‌ها و ویدیوها را براساس توضیحات انتخاب می‌کند، سپس داستانی را با فصل‌هایی براساس تم‌ عکس‌ها می‌سازد و آن‌ها را به صورت فیلمی داستانی مرتب می‌کند. اپل موزیک هم پیشنهادهایی مرتبط برای آهنگ می‌دهد. به‌گفته‌ی اپل، عکس‌ها و ویدیوهای کاربران به صورت خصوصی روی دستگاه نگه‌داری می‌شوند و با اپل یا هیچ‌کس دیگری به اشتراک گذاشته نمی‌شوند.

قابلیت Memory اپل اینتلیجنس
قابلیت Memories اپل اینتلیجنس

عصر جدید Siri

سیری حالا به‌کمک هوش مصنوعی،‌ درک پیشرفته‌تری از زبان دارد و طبیعی‌تر، مرتبط‌تر و شخصی‌تر به درخواست‌های کاربران پاسخ می‌دهد. حتی اگر کاربران نتوانند منظورشان را به‌خوبی بیان کنند، سیری متوجه خواهد شد و می‌تواند ارتباط بین درخواست قبلی و بعدی را تحلیل کند. علاوه‌براین، کاربران می‌توانند به‌جای فرامین صوتی، درخواست خود را برای سیری تایپ کنند و بین متن و صدا جابجا شوند. سیری همچنین از طراحی جدیدی بهره می‌برد و هنگام فعال بودن، به‌صورت هاله‌ای از نور دورتادور لبه‌ی صفحه‌نمایش را دربرمی‌گیرد.

قابلیت تایپ برای سیری در اپل اینتلیجنس
تعامل با سیری ازطریق تایپ
قابلیت زمان‌بندی پیام با سیری در اپل اینتلیجنس
زمان‌بندی پیام با سیری
سرچ محتوا سیری در اپل اینتلیجنس
اقدامات درون‌برنامه‌ای سیری

به‌گفته‌ی اپل، سیری حالا به قابلیتی به‌نام «آگاهی از صفحه‌نمایش» (on-screen awareness) مجهز شده که اجازه می‌دهد اقداماتی را درون برنامه‌ها انجام دهد. مثلا می‌توانید از سیری بخواهید از صفحه‌نمایش اسکرین‌شات بگیرد و آن را برای دوستتان بفرستد. یا تصویری را مطابق با سلیقه‌ی شما ویرایش کند، داخل گالری برای پیداکردن تصویر موردنظرتان جست‌وجو کند، نوشته‌های روی آن را بردارد و در فرمی که مشغول پرکردنش هستید، پیست کند.

سیری همچنین قادر خواهد بود خود را متناسب با نیاز کاربر و اطلاعات موجود در دستگاهش تطبیق دهد. مثلا، کاربر می‌تواند بگوید: «آن پادکستی که جیمی توصیه کرد را پخش کن» و سیری اپیزود مربوطه را پیدا کرده و پخش خواهد کرد، بدون اینکه کاربر لازم باشد به خاطر بیاورد که جیمی در کدام پیام یا ایمیل درباره‌ی این پادکست حرف زده است. یا مثلا می‌توان از سیری پرسید «پرواز مادر کی می‌رسد؟» و سیری جزئیات پرواز را پیدا کرده، آن را با اطلاعات آنلاین ردیاب پرواز مقایسه می‌کند تا زمان رسیدن را اعلام کند.

ادغام چت‌جی‌پی‌تی در سراسر پلتفرم‌های اپل

اپل دسترسی به چت‌جی‌پی‌تی را در سطح سیستم‌عامل به iOS 18، iPadOS 18 و macOS Sequoia می‌آورد تا کاربران بدون نیاز به جابجایی بین ابزارهای مختلف بتوانند از قابلیت‌های تولید متن و تصویر این چت‌بات استفاده کنند.

ادغام چت‌جی‌پی‌تی با آیفون در ios 18
درخواست اجازه سیری برای استفاده از چت‌جی‌پی تی
درخواست اجازه برای استفاده از ChatGPT
ادغام چت‌جی‌پی‌تی با آیفون در ios 18

به‌گفته‌ی اپل، سیری برای استفاده از چت‌جی‌پی‌تی ابتدا از کاربر اجازه خواهد گرفت و بعد جواب را مستقیما ارائه می‌دهد. علاوه‌براین، چت‌جی‌پی‌تی در تمام ابزارهای نوشتاری اپل در دسترس خواهد بود تا به کاربران در تولید محتوا و تصویر کمک کند.

اپل مدعی است IP کاربران هنگام استفاده از ChatGPT پنهان می‌شود و شرکت OpenAI درخواست‌های آن‌ها را ذخیره نمی‌کند. چت‌جی‌پی‌تی مبتنی‌بر GPT-4o امسال در به‌روزرسانی‌های پلتفرم‌های اپل عرضه خواهد شد. کاربران می‌توانند به صورت رایگان و بدون ایجاد حساب کاربری به آن دسترسی پیدا کنند. امکان استفاده از قابلیت‌های پولی برای مشترکین چت‌جی‌پی‌تی وجود دارد.

تولید داستان با ChatGPT در مک‌اواس
تولید داستان با ChatGPT در مک‌اواس

استاندارد جدید اپل برای امنیت هوش مصنوعی

بسیاری از قابلیت‌های هوش مصنوعی اپل به‌لطف تراشه‌ی قدرتمند A17 Pro و تراشه‌های سری M به‌صورت محلی روی خود دستگاه پردازش می‌شوند؛ اما برای آن دسته از درخواست‌های پیچیده‌تری که قدرت پردازش بیشتری نیاز دارند، اپل سیستمی به‌نام «Private Cloud Compute» را توسعه داده که مدعی است «پیشرفته‌ترین معماری امنیتی است که تاکنون برای محاسبات هوش مصنوعی ابری در مقیاس بزرگ» به کار گرفته شده است.

Private Cloud Compute؛ ابتکار اپل برای امنیت هوش مصنوعی
Private Cloud Compute؛ ابتکار اپل برای امنیت هوش مصنوعی
مطالعه '9

به‌گفته‌ی اپل، «PCC برای اولین بار امنیت و حریم خصوصی برتر دستگاه‌های اپل را به فضای ابری می‌آورد تا مطمئن شود داده‌های شخصی کاربر جز برای او، برای هیچ کسی حتی اپل دردسترس نیست. زمانی‌که کاربر درخواستی را برای پردازش ارسال می‌کند، اپل اینتلیجنس تشخیص می‌دهد که آیا این درخواست می‌تواند روی دستگاه پردازش شود یا خیر. اگر به ظرفیت محاسباتی بیشتری نیاز باشد، درخواست به سرور ابری PCC فرستاده می‌شود. به‌گفته‌ی اپل، اطلاعات کاربر پس از پردازش، در این سرور ذخیره نمی‌شود، به‌طور رمزنگاری‌شده از بین می‌رود و برای اپل قابل‌دسترسی نیست.

اپل همچنین به پژوهشگران امنیتی مستقل اجازه می‌دهد به سرور اپل اینتلیجنس دسترسی داشته باشند تا از نزدیک، ادعاهای امنیتی و حریم خصوصی PCC را بررسی و تایید کنند.

اپل اینتلیجنس برای همه...اما احتمالا نه برای ما

اپل می‌گوید قابلیت‌های هوش مصنوعی این شرکت به‌طور محلی در خود دستگاه پردازش می‌شوند تا امنیت اطلاعات کاربران به خطر نیفتد. بااین‌حال، همه‌ی کاربران آیفون و مک قادر به استفاده از هوش مصنوعی اپل نخواهند بود.

اگرچه تمام آیفون‌هایی که از ۲۰۱۹ به بعد عرضه شده‌اند، به iOS 18 به‌روزرسانی خواهند شد، به دلیل محدودیت‌های سخت‌افزاری، تنها آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس مجهز‌به تراشه‌ی A17 Pro و مک‌های مجهز به تراشه‌های سری M از قابلیت‌های هوش مصنوعی اپل پشتیبانی می‌کنند. درمرحله‌ی اول، سیری و دیگر قابلیت‌های هوش مصنوعی فقط از زبان انگلیسی پشتیبانی خواهند کرد، اما زبان‌های دیگر به‌تدریج اضافه خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات