تصاحب شغل‌ها به دست هوش مصنوعی؛ ایلان ماسک: دولت‌ها به همه مردم حقوق بدهند

شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
هوش مصنوعی xAI ایلان ماسک
ایلان ماسک در ادعایی ترسناک می‌گوید هوش مصنوعی در آینده مشاغل همه‌ی انسان‌ها را تصاحب خواهد کرد.
تبلیغات

ایلان ماسک در جریان کنفرانس VivaTech در پاریس دیدگاه‌ خود را در مورد آینده‌ی هوش مصنوعی به اشتراک گذاشت. این میلیاردر معروف پیش‌تر گفته بود که در آستانه‌ی بزرگ‌ترین انقلاب فناوری با هوش مصنوعی هستیم.

به عقیده‌ی ماسک، هوش مصنوعی در آینده‌ی نزدیک تمام مشاغل را از انسان‌ها خواهد گرفت و «احتمالاً هیچ‌کدام از ما شغلی نخواهیم داشت.» ماسک آینده‌ای را ترسیم کرد که در آن هوش مصنوعی و ربات‌ها می‌توانند هر نوع کالا یا خدماتی را فراهم کنند.

ماسک می‌گوید شغل‌ها در آینده به‌نوعی سرگرمی تبدیل خواهند شد و هرکس دوست داشته باشد می‌تواند کار کند. وقتی از او پرسیده شد که مردم چگونه در آینده کسب درآمد کنند، پاسخ داد که دولت باید به مردم حقوق ثابت و بالا بدهد.

مفهوم UBI یا درآمد پایه‌ی همگانی به طرحی اشاره می‌کند که دولت ازطریق آن مبلغ مشخصی را به همه‌ی مردم (صرف‌نظر از شغلشان) می‌دهد تا نیازهای اولیه‌شان را برطرف کنند. این طرح تلاشی برای کاهش فاصله‌ی طبقاتی است و شرایط زندگی را در کل کشور بهبود می‌دهد.

در همین راستا، طرح UHI که به معنی درآمد ثابت و بالا برای همه است، به ایجاد نوعی آرمان‌شهر منتهی می‌شود که در آن همه‌ی مردم شرایط خوبی برای زندگی دارند؛ البته از لحاظ تئوری.

ماسک پیش‌تر ترس‌ خود را در خصوص هوش مصنوعی ابراز کرده بود؛ اما گفت که به همان اندازه در مورد آن کنجکاو است. یکی از محققان هوش مصنوعی گفته بود که این فناوری به احتمال ۹۹٫۹ درصد پایان بشریت را رقم خواهد زد؛ احتمالی که ایلان ماسک آن را رد می‌کند و می‌گوید تنها به ۲۰ درصد می‌رسد.

ایلان ماسک در سخنرانی‌اش سؤال مهمی را مطرح کرد: «اگر کامپیوتر و ربات‌ها بتوانند همه‌چیز را بهتر از شما انجام دهند، آیا زندگی شما معنایی دارد؟ من فکر می‌کنم شاید هنوز نقشی برای انسان‌ها در این زمینه وجود داشته باشد؛ به این صورت که شاید به هوش مصنوعی معنا بدهیم.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

تبلیغات