در صورت شکایت اسکارلت جوهانسون خالق ChatGPT به شدت به دردسر می‌افتد

پنج‌شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
چهره اسکارلت جوهانسون / Scarlett Johansson زن جوان با موی کوتاه
به گفته‌ی وکلا، ممکن است OpenAI دچار چالش قضایی سختی با اسکارلت جوهانسون شود.
تبلیغات

ممکن است OpenAI به دلیل ساخت و استفاده از صدایی مشابه اسکارلت جوهانسون، با شکایت او روبه‌رو شود. حتی در صورتی که OpenAI به‌صورت سهوی مرتکب این اشتباه شده باشد، باز هم خطر شکایت جوهانسون وجود دارد. بر اساس گزارش ورج، اشاره‌ی سم آلتمن به شباهت بین صدای ChatGPT و فیلم Her با بازی جوهانسون، شرایط را بدتر کرده است.

به گفته‌ی پروی پتل آلبرز، کارشناس قضایی در شرکت حقوقی Haynes Boone، براساس قوانین کپی‌رایت، جوهانسون امکان اتخاذ چند اقدام قضایی را دارد و قانون از موضع او دفاع خواهد کرد.

پس از به‌روزرسانی اخیر ChatGPT در هفته‌ی گذشته، گفته شد که صدای اسکای (Sky) چت‌جی‌‌پی‌تی شباهت بسیاری به صدای اسکارلت جوهانسون دارد؛ مخصوصاً به صدای دستیار هوش مصنوعی در فیلم Her که توسط جوهانسون اجرا شد.

جوهانسون و سایر افراد مشهور می‌توانند در چنین مواردی از قوانین مربوط‌به تبلیغات استفاده کنند. کارشناس قضایی می‌گوید: «اگر نام، چهره یا صدای کسی به‌طور نادرست استفاده شود، ممکن است حق تبلیغاتی او را نقض کرده باشید.»

برای اثبات این که حقوق فرد شاکی نقض شده است، باید اثبات شود که صدا، چهره، نام یا آثار فرد، تقلید شده است و این کار برای جوهانسون که قبلاً نقش دستیار صوتی را ایفا کرده، می‌‌تواند ساده باشد.

در قوانین فدرال به این موضوع اشاره نشده است؛ اما در قوانین برخی ایالات آمریکا مواردی درباره‌ی این موضوع دیده می‌شود. در کالیفرنیا، ایالتی که دفتر مرکزی OpenAI در آنجا واقع شده است، اشاره‌ی مستقیمی به تقلید به صورت دیجیتال نشده است؛ اما از «هویت» یک شخص حقیقی در برابر استفاده‌ی تجاری دفاع شده.

جوهانسون هنوز از شرکت خالق ChatGPT شکایت نکرده است اما می‌گوید مشاوری حقوقی را برای تهیه‌ی پیش‌نویس نامه به OpenAI استخدام کرده است.

OpenAI ادعا می‌کند قصد نداشته است که صدای دستیار صوتی Sky مشابه جوهانسون باشد؛ اما این ادعا برای تبرئه‌شدن OpenAI کافی نیست. آلبرز می‌گوید OpenAI به خودی خود اشاره‌ای به جوهانسون نکرده است، اما کاربران نسخه‌ی آزمایشی ChatGPT-4o به این موضوع اشاره کرده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

تبلیغات