گوشی‌ها و خودرو شیائومی به هوش مصنوعی اختصاصی مجهز می‌شوند

پنج‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
لوگو شیائومی / Xiaomi به رنگ نارنجی در نمایشگاه خودرو پکن
ظاهراً شیائومی روی مدل زبانی بزرگ اختصاصی کار می‌کند و قصد دارد آن را به محصولات خود بیاورد.
تبلیغات

بر اساس اطلاعیه‌ی شیائومی در پلتفرم ویبو، دستیار هوش مصنوعی این شرکت به نام MiLM با موفقیت فرآیند ثبت را گذرانده و اکنون آماده‌ی ادغام با گوشی‌ شیائومی، محصولات خانه‌‌ی هوشمند و حتی خودروهای این شرکت است.

MiLM اولین‌بار در مرداد ماه سال ۱۴۰۲ در پلتفرم‌های ارزیابی C-Eval و CMMLU به صورت عمومی معرفی شد و در آن‌جا به نتایج قابل توجهی دست یافت.

MiLM توانست رتبه‌ی اول را در رده‌بندی C-Eval بر اساس تعداد پارامترهای خود کسب کند و در مجموع در رتبه‌ی دهم قرار گیرد. اطلاعات موجود در صفحه‌ی گیت‌هاب این پروژه نشان می‌دهند که مدل مورد بحث، یعنی MiLM-6B، دارای ۶٫۴ میلیارد پارامتر است.

رنکینگ دستیار هوش مصنوعی MILM شیائومی
رتبه‌بندی دستیار هوش مصنوعی شیائومی
Xiaomi

تحلیل موضوعی نتایج C-Eval، نقاط قوت MiLM-6B را در زمینه‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) برجسته می‌کند. این دستیار هوشمند در تمامی ۲۰ موضوع STEM  از جمله فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی به دقت بالایی دست یافته است.

عملکرد MiLM-6B در اکثر رشته‌های علوم انسانی امیدوارکننده است، اما به‌نظر می‌رسد در حوزه‌هایی که نیازمند «تفکر انتزاعی» هستند مانند حقوق، ریاضیات، برنامه‌نویسی و نظریه‌ی احتمال، همچنان جای پیشرفت وجود دارد.

علوم اجتماعی حوزه‌ی دیگری با نتایج ترکیبی است. MiLM-6B در هشت مورد از ۱۰ موضوع علوم اجتماعی به دقت خوبی دست یافت و تنها در آموزش و جغرافیا عملکرد نسبتاً ضعیفی داشت.

MiLM-6B در زمینه‌ی علوم انسانی مخصوصاً تاریخ و حقوق عملکرد خوبی دارد در حالی که دقت آن در سایر موضوعات هنوز مشخص نیست.

با پشت سر گذاشتن موانع موجود، MiLM-6B اکنون آماده‌ی ادغام با محصولات متنوع شیائومی است. عملکرد MiLM در موضوعات مختلف متفاوت است، اما نوید بهبود تجربه‌ی کاربری در حوزه‌های گوناگون را می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات