هوش مصنوعی جدید علی‌بابا در برخی بنچمارک‌ها از ChatGPT بهتر است

یک‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
لوگو علی بابا کلاد و دو مرد درحال نگاه به آن
نسخه‌ی جدید مدل زبانی بزرگ (LLM) علی‌بابا در برخی از بنچمارک‌ها عملکرد بهتری نسبت‌ به GPT-4 شرکت OpenAI دارد.
تبلیغات

واحد رایانش ابری علی‌بابا، پس‌از به‌کارگیری موفقیت‌آمیز هوش مصنوعی در بیش‌ از ۹۰,۰۰۰ شرکت، جدیدترین نسخه‌ی مدل زبانی بزرگ (LLM) خود را معرفی کرد.

جینگرن ژو، مدیر ارشد فناوری علی‌بابا کلاد (Alibaba Cloud)، در بیانیه‌ای اعلام کرد این شرکت شاهد بسیاری از کاربردهای خلاقانه‌ی مدل‌های زبانی بزرگ در صنایع مختلف ازجمله لوازم الکترونیکی مصرفی و بازی بوده است. ژو می‌گوید: «ما مشتاق همکاری با مشتریان و توسعه‌دهندگان هستیم تا به فرصت‌های بزرگ رشد فناوری دست یابیم؛ فرصت‌هایی که با گسترش چشم‌گیر روند توسعه‌ی هوش مصنوعی ایجاد شد‌ه‌اند.»

علی‌بابا می‌گوید جدیدترین نسخه‌ی مدل Tongyi Qianwen با نام Qwen2.5 درمقایسه‌با نسخه‌ی قبلی یعنی Qwen2.0، پیشرفت‌های قابل‌ توجهی در استدلال، درک کد و درک متن داشته است.

مدل‌های زبانی بزرگ، موتور اصلی اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی مثل ChatGPT هستند. این مدل‌ها با حجم عظیمی از داده‌ها آموزش داده می‌شوند تا پاسخ‌هایی شبیه به انسان ارائه دهند.

پلتفرم OpenCompass می‌گوید جدیدترین نسخه‌ی مدل Qwen علی‌بابا در قابلیت‌های زبانی و تولید محتوا عملکرد بهتری نسبت‌ به مدل GPT-4 شرکت OpenAI دارد، اما در سایر بخش‌ها ازجمله دانش، استدلال و ریاضیات ضعیف‌تر عمل می‌کند.

پس‌ از اینکه OpenAI چت‌بات موفق ChatGPT را راه‌اندازی کرد، علی بابا دست‌به‌کار شد و در آوریل ۲۰۲۳ (فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۲) مدل Tongyi Qianwen را منتشر کرد. نسخه‌ی ارتقایافته‌ی این مدل با بهبود درک دستورات پیچیده، تولید متن‌های خلاقانه، استدلال، به‌ خاطر سپردن اطلاعات و موارد دیگر در اکتبر سال ۲۰۲۳ (مهر و آبان ۱۴۰۲) منتشر شد.

علی‌بابا می‌گوید بیش‌ از ۲٫۲ میلیون کاربر سازمانی ازجمله DingTalk که رقیب اسلک محسوب می‌شود، به سرویس‌های هوش مصنوعی مبتنی‌بر Qwen دسترسی دارند. به‌نوشته‌ی CNBC، علی‌بابا مجموعه‌ای از مدل‌های جدید Qwen را برای جامعه‌ی متن‌باز منتشر کرده و پلتفرم هوش مصنوعی خود را با منابع جدید ارتقاء داده است.

با توجه‌ به تقاضای سرسام‌آور برای هوش مصنوعی مولد، سایر شرکت‌های بزرگ چینی مثل بایدو و تنسنت، چت‌بات‌ها و مدل‌های هوش مصنوعی مشابهی را منتشر کرده‌اند.

هوش مصنوعی مولد در حال سرعت بخشیدن به توسعه‌ی ربات‌های انسان‌نما در چین است، جایی‌ که این ربات‌ها می‌توانند به کارخانه‌ها و نیروی کار کمک کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات