مدیر تیم هوش مصنوعی گوگل، شوالیه شد

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
چهره دمیس هاسابیس / Demis Hassabis مدیرعامل گوگل دیپ مایند با عینک
یکی از مدیران سرشناس گوگل به‌دلیل خدماتش در حوزه‌ی هوش مصنوعی، نشان افتخاری شوالیه را از سوی بریتانیا دریافت کرد.
تبلیغات

دمیس هاسابیس، مدیرعامل و یکی از سه بنیان‌گذار دیپ‌مایند (تیم هوش مصنوعی گوگل)، به موجب خدماتش در حوزه‌ی هوش مصنوعی، نشان افتخاری شوالیه را از سوی بریتانیا دریافت کرد.

پیش‌تر یان هوگارث، رئیس هیئت‌مدیره‌ی مؤسسه‌ی ایمنی هوش مصنوعی در دولت بریتانیا و بنیان‌گذار استارتاپ سانگ‌کیک، به‌دلیل فعالیت‌هایش در حوزه‌ی هوش مصنوعی نشان شوالیه را دریافت کرده بود.

دمیس هاسابیس که هم‌اکنون یکی از سرشناس‌ترین چهره‌های حوزه‌ی هوش مصنوعی محسوب می‌شود، در سال ۱۹۷۶ در لندن متولد شد و در دوران نوجوانی توانایی قابل توجهی در بازی شطرنج داشت.

هاسابیس بعدها به برنامه‌نویس ارشد شرکت بازی‌سازی Bullfrog Productions تبدیل شد و توانست از دانشگاه کمبریج در رشته‌ی علوم کامپیوتر با نمره‌ی بالا فارغ التحصیل شود. او پیش از دریافت مدرک دکترا در رشته‌ی علوم اعصاب شناختی، در استارتاپ‌های زیادی مشغول به فعالیت شد.

دمیس هاسابیس در سال ۲۰۱۰ به‌عمراه شین لگ و مصطفی سلیمان (که اخیراً به مدیرعامل تیم Microsoft AI تبدیل شده است) استارتاپ دیپ‌مایند را بنیان‌گذاری کرد. او در سال ۲۰۱۷ به‌دلیل خدماتش در حوزه‌ی علم و فناوری و برخی از دستاوردهای برجسته‌ی دیپ‌مایند، نشان شوالیه را دریافت کرده بود.

دولت بریتانیا در سال‌های اخیر تلاش کرده است نقش خود را در بازار هوش مصنوعی پررنگ‌تر کند. یکی از مهم‌ترین اتفاقات این حوزه، برگزاری اجلاس ایمنی هوش مصنوعی با حضور کشورهای مختلف در سراسر دنیا بود؛ آن مراسم در بریتانیا برگزار شد.

بریتانیا در زمینه‌ی تحقیق و توسعه‌ی هوش مصنوعی، یکی از کشورهای برتر دنیا است و پس از ایالات متحده و چین در رتبه‌ی سوم قرار می‌گیرد.

دیپ‌مایند که زیرمجموعه‌ی گوگل است، یکی از بزرگ‌ترین خروجی‌های بریتانیا در حوزه‌ی هوش مصنوعی به‌حساب می‌آید.

دیپ‌مایند امروزه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شعبه‌های گوگل، مشغول توسعه‌ی فناوری‌های جدید هوش مصنوعی است.

اعطای نشان افتخاری شوالیه، اتفاق نادری نیست. بریتانیا در سال ۲۰۱۱ این نشان را به جانی آیو، مدیر وقت تیم طراحی صنعتی اپل، اعطا کرده بود.

در قرن‌های گذشته، نشان شوالیه معمولاً برای دستاوردهای نظامی در نظر گرفته می‌شد، اما بریتانیا امروزه این نشان را برای خدمات و دستاوردهایی که اهمیت ملی دارند و می‌توانند به حوزه‌های علم و ورزش و سرگرمی و فناوری کمک کنند، اعطا می‌کند.

نشان شوالیه معمولاً از سوی نخست‌وزیر و اعضای پارالمان پیشنهاد می‌شود و رئیس دولت (پادشاه یا ملکه) تصمیم نهایی را می‌گیرد.

افرادی که نشان شوالیه را از دولت بریتانیا می‌گیرند، امتیاز معناداری دریافت نمی‌کنند؛ بااین‌حال جایگاه اجتماعی‌شان بالاتر می‌رود و اجازه دارند که عبارت Sir (آقا) را به نام خود اضافه کنند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات