هوش مصنوعی مورد انتظار GPT-5 احتمالاً تابستان از راه می‌رسد

جمعه ۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
چت جی پی تی ChatGPT روی آیفون با لوگو OpenAI
نسل بعدی مدل مدل زبانی بزرگ OpenAI احتمالاً در تابستان منتشر خواهد شد.
تبلیغات

ظاهراً استارتاپ هوش مصنوعی OpenAI مدل زبانی بزرگ GPT-5 را در اختیار برخی مشتریان خود قرار داده است و آن‌ها از قابلیت‌های این مدل هوش مصنوعی شگفت‌زده شده‌اند.

مدیرعامل یکی از شرکت‌ها GPT-5 را بسیار بهتر از مدل قبلی توصیف کرد و افزود که در دمویی که به او نشان داده شده است، OpenAI مدل‌سازی داده‌ها را به‌گونه‌ای منحصربه‌فرد برای کسب‌وکار او تنظیم کرده بود و با قابلیت‌هایی که پیش‌تر ندیده بود، مواجه شد.

به گزارش بیزنس اینسایدر، GPT-5 احتمالاً در تابستان رونمایی می‌شود و هنوز در مرحله‌ی آموزش است و به ارزیابی Red Teaming نیاز دارد.

منظور از Red Teaming، به‌کارگیری گروهی از هکرها برای سنجش میزان امن‌بودن یک سیستم یا نرم‌افزار است.

در آستانه‌ی یک سالگی ChatGPT، انتقاداتی از افت عملکرد GPT-4 در این چت‌بات انجام گرفت، اما اعضای OpenAI امیدوارند با انتشار GPT-5 و معرفی قابلیت‌های چشمگیر، این انتقادات را ساکت کنند.

حتی سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI نیز در مصاحبه‌ی اخیر خود با پادکست لکس فریدمن، محقق دانشگاه MIT، کارایی GPT-4 را به باد انتقاد گرفت و گفت: «فکر می‌کنم کمی افتضاح است.»

در همان مصاحبه، هنگامی که از آلتمن پرسیده شد که آیا می‌تواند تاریخ انتشار تقریبی مدل بعدی را ارائه دهد، او از جواب قطعی طفره رفت و فقط اعلام کرد: «ما امسال مدل فوق‌العاده‌ای را منتشر خواهیم کرد، اما نمی‌دانم آن را چه خواهیم نامید.»

آلتمن افزود: «در ماه‌های آینده چیزهای مختلفی را منتشر خواهیم کرد. قبل از اینکه در مورد مدلی مانند GPT-5 صحبت کنیم که مشخص نیست به‌ همین نام باشد یا چقدر خواهد توانست انتظارات را برآورده کند، فکر می‌کنم باید ابتدا چند چیز مهم دیگر را منتشر کنیم.»

آلتمن علاوه‌بر GPT-5 از پاسخ به هرگونه سؤالی در مورد پروژه‌ی مخفی کیواستار نیز خودداری کرد. گفته می‌شود کیواستار مدل هوش مصنوعی جدید OpenAI با قدرت استدلال منطقی و حل مسائل ریاضی خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات