گوگل Gemma رونمایی شد؛ هوش مصنوعی متن‌باز با امکان اجرا روی لپ‌تاپ

چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۵
مطالعه 2 دقیقه
لوگو هوش مصنوعی جما گوگل / Google Gemma
گوگل دو مدل هوش مصنوعی در قالب خانواده‌ی جدید Gemma رونمایی کرده است که روی پردازش‌های سبک متمرکز هستند.
تبلیغات

گوگل در بیانیه‌ای مطبوعاتی از دو مدل هوش مصنوعی متن‌باز به نام‌های Gemma 2B و Gemma 7B پرده‌برداری کرد. به‌لطف این دو مدل جدید، توسعه‌دهندگان می‌توانند از تحقیقاتی که به ساخت مدل زبانی بزرگ Gemini گوگل منجر شد، آزادانه‌تر استفاده کنند.

جمنای مدل هوش مصنوعی اختصاصی گوگل است و مستقیماً با GPT-4 شرکت OpenAI رقابت می‌کند. با‌این‌حال Gemma مدلی سبک‌تر محسوب می‌شود که برای پردازش‌های نسبتاً ساده‌ای مثل چت‌بات‌های کوچک یا خلاصه‌سازی متن کاربرد خواهد داشت.

هوش مصنوعی متن‌باز Gemma مخصوص پردازش‌های سبک است

گوگل می‌گوید که مدل‌های Gemma با وجود کوچک‌بودن، در برخی از بنچمارک‌ها با اختلاف زیاد می‌توانند مدل‌های بزر‌گ‌تر را شکست دهند و امکان اجرای مستقیم آن‌ها روی لپ‌تاپ یا سیستم دسکتاپ توسعه‌دهنده‌ها وجود دارد. Gemma 2B و Gemma 7B ازطریق Kaggle ،Hugging Face ،Nvidia NeMo و Vertex AI ارائه می‌شوند.

متن‌بازبودن Gemma اتفاق بسیار مهمی است و چرخش ۱۸۰ درجه‌ای گوگل را نشان می‌دهد. توسعه‌دهندگان امکان استفاده از Gemini را دارند؛ اما این کار ازطریق API یا بهره‌گیری از پلتفرم اختصاصی Vertex AI گوگل انجام می‌گیرد. جمنای را می‌توانیم مدل هوش مصنوعی کاملاً بسته خطاب کنیم که دربرابر Gemma به‌عنوان مدلی متن‌باز قرار می‌گیرد. به‌لطف Gemma افراد بیشتری می‌توانند مشغول توسعه‌ی سرویس با هوش مصنوعی گوگل شوند.

گوگل می‌گوید که کسب‌و‌کارهای مختلف صرف‌نظر از ابعادشان و تعداد کاربران و حتی نوع پروژه، می‌توانند مجوز استفاده از هر دو نسخه‌ی Gemma را تهیه کنند. البته گوگل همچون سایر شرکت‌ها، اجازه‌ی استفاده از Gemma را برای برخی پروژه‌های حساس مثل توسعه‌ی اسلحه نمی‌دهد.

تعیین محدودیت برای مدل‌های متن‌باز مثل Gemma بسیار دشوارتر از مدل‌های عادی است

مدل Gemma قرار است با «مجموعه‌ابزارهای مسئولانه‌ی هوش مصنوعی» در‌دسترس قرار بگیرد. تعیین محدودیت برای مدل‌های ‌متن‌باز نظیر Gemma بسیار دشوارتر از مدل‌های بسته مثل Gemini است.

مجموعه‌ابزار جدید گوگل به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا خودشان برای تعیین محدودیت هوش مصنوعی پیش‌قدم شوند و برخی از کلمات را در چت‌بات‌هایی که بر‌پایه‌ی Gemma می‌سازند، ممنوع کنند. همچنین، این مجموعه شامل ابزاری برای دی‌باگ‌کردن مدل‌ هوش مصنوعی است.

در‌حال‌حاضر، بیشترین کاربرد Gemma در پردازش‌های زبان انگلیسی ارائه می‌شود. گوگل گفته است که در آینده این مدل را به سایر زبان‌ها نیز گسترش خواهد داد.

توسعه‌دهندگان می‌توانند ازطریق Kaggle به‌رایگان از Gemma استفاده کنند و کاربران اولیه‌ی سرویس گوگل کلاد تخفیف ۳۰۰ دلاری برای استفاده از مدل‌های جدید دریافت خواهند کرد.

مشخص نیست که چه مقدار تقاضا برای مدل‌های زبانی کوچک نظیر Gemma وجود دارد؛ اما پیش از گوگل، شرکت‌های دیگر مثل متا اقدام به انتشار چنین مدل‌هایی کرده‌ بودند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات