نام تجاری GPT به شرکت خالق ChatGPT تعلق نگرفت

شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۶
مطالعه 1 دقیقه
چت بات ChatGPT
OpenAI نمی‌تواند GPT را به‌عنوان علامت تجاری ثبت کند؛ زیرا این عبارت بیش‌از‌حد عمومی است.
تبلیغات

اداره‌ی ثبت اختراع و علائم تجاری ایالات متحده (PTO) درخواست OpenAI برای ثبت عبارت GPT را رد کرد. این عبارت به‌معنای ترانسفورماتور از‌پیش‌آموزش‌دیده‌ی مولد است.

اداره‌ی ثبت اختراع می‌گوید GPT اصطلاحی بسیار عمومی محسوب می‌شود و ممکن است مانع از توصیف صحیح محصولات رقبا با عبارت GPT شود. OpenAI استدلال‌ کرده است که GPT کلمه‌ای توصیفی و اصطلاح کلی نیست که مصرف‌کنندگان معنی آن را فوراً بفهمند.

PTO اعلام کرده است که مهم نیست مصرف‌کنندگان ندانند GPT به چه معنا است؛ زیرا کسانی که از این فناوری استفاده می‌کنند، می‌دانند که GPT به نوعی نرم‌افزار کلی اشاره می‌کند و فقط شامل محصولات OpenAI نمی‌شود.

براساس گزارش وب‌سایت گیزمودو، ایالات متحده اولین‌بار در می ۲۰۲۳ (اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۲) عبارت GPT را برای OpenAI رد کرده بود. این شرکت می‌تواند باردیگر به هیئت دادرسی و استیناف علائم تجاری درخواست تجدید‌نظر کند تا بتواند علامت تجاری GPT را ثبت کند.

از زمان ظهور هوش مصنوعی مولد، بسیاری از سرویس‌های هوش مصنوعی دیگر عبارت GPT را به نام محصولات خود اضافه کرده‌اند. حتی یکی از استارتاپ‌های تشخیص‌دهنده‌ی محتواهای هوش مصنوعی، نام GPTZero را برای خود برگزیده است. شرکت‌های دیگر اغلب مدل‌های پایه‌ی هوش مصنوعی خود را GPT می‌نامند؛ زیرا به‌معنای واقعی کلمه، آن‌ها‌ ترانسفورماتور از‌پیش‌آموزش‌دیده‌ی مولد هستند.

اصطلاح GPT بعد از ChatGPT و محبوب‌شدن مدل‌های زبانی GPT-3 و GPT-4، پیوند نزدیکی با OpenAI پیدا کرد. OpenAI همواره در خدمات و محصولات خود عبارت GPT را به‌کار برده است. این شرکت به‌تازگی مدل تبدیل متن به ویدئو خود را با نام Sora رونمایی کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات