بارد تمام شد؛ «جمنای» نام جدید هوش مصنوعی گوگل است

پنج‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۴
مطالعه 3 دقیقه
هوش مصنوعی گوگل جمنای / Google Gemini در پشت کاربری با موبایل
گوگل استفاده از عبارت‌های Bard و Duet را کنار گذاشت و اکنون از نامی مشترگ برای همه‌ی پروژه‌های هوش مصنوعی خود استفاده می‌کند.
تبلیغات

گوگل به ارائه‌ی محصولات مشابه با نام‌های متفاوت شهرت دارد، اما حالا می‌خواهد این روند را درمورد محصولات هوش مصنوعی خود تغییر دهد.

گوگل در بیانیه‌ای اعلام کرد نام چت‌بات بارد (Bard) را به جمنای (Gemini) تغییر می‌دهد. این شرکت همچنین اپلیکیشن اختصاصی جمنای را برای اندروید منتشر خواهد کرد و ازطرف دیگر همه‌ی ویژگی‌های Duet AI در Google Workspace را با نام تجاری Gemini ارائه خواهد داد.

براساس گفته‌ی گوگل، Gemni Ultra 1.0 بزرگ‌ترین و قدرتمندترین نسخه از مدل زبانی بزرگ (LLM) این شرکت برای عموم محسوب می‌شود.

نرم‌افزارهای موبایلی جمنای برای گسترش دسترسی کاربران به ابزارهای هوش مصنوعی گوگل ارائه می‌شوند. اگر نرم‌افزار جدید را روی اندروید دانلود کنید، امکان استفاده از جمنای به‌عنوان دستیار شخصی پیش‌فرض وجود دارد. این یعنی اپلیکیشن مذکور جایگزین گوگل اسیستنت خواهد شد؛ دستیار شخصی کنونی گوگل که با گفتن عبارت Hey Google یا فشردن طولانی‌مدت دکمه‌ی هوم در دستگاه‌های اندرویدی فعال می‌شود.

باتوجه به تغییرات جدید در ابزارهای هوش مصنوعی گوگل، به‌نظر می‌رسد جمنای ادامه‌‌دهنده‌ی مسیر این شرکت باشد. سیسی هسیائو، مدیر جمنای در گوگل، می‌گوید: «فکر می‌کنم این اولین قدم مهم برای ساختن دستیار هوش مصنوعی واقعی است؛ ابزاری که کاملاً مکالمه‌محور و چندوجهی است و امکاناتی مفید‌تر از همیشه ارائه می‌دهد.»

درحال حاضر خبری از نسخه‌ی iOS جمنای نیست و ازطرفی روی گوشی آیفون نمی‌توان دستیار شخصی غیر از سیری تنظیم کرد. کاربران iOS می‌توانند ازطریق اپلیکیشن اصلی گوگل به همه‌ی ویژگی‌های هوش مصنوعی جمنای دسترسی داشته باشند. برای درک بهتر اهمیت جمنای برای گوگل، در بالای این برنامه کلیدی ارائه شده که به کاربر اجازه می‌دهد از بخش جستجو به جمنای برود.

موتور جستجو در طول سال‌های گذشته همیشه به‌عنوان اصلی‌ترین محصول و ابزار گوگل شناخته شده است و هدایت کاربران از این بخش به جمنای نشان از اهمیت بسیار بالای هوش مصنوعی برای گوگل دارد. درحال حاضر هوش مصنوعی در جستجوی گوگل همچنان با نام Search Generative Experience شناخته می‌شود اما انتظار داریم به‌زودی با نام جمنای دردسترس قرار گیرد.

گوگل نام چت‌بات بارد و ابزارهای هوش مصنوعی Google Workspace در جیمیل و Docs را که با نام Duet AI می‌شناختیم، به جمنای تغییر داده است. اکثر کاربران همچنان از نسخه‌ی استاندارد جمنای موسوم‌به Gemini Pro استفاده خواهند کرد و برای دسترسی به Gemini Ultra باید اشتراک Gemini Advanced را خریداری کنید که بخشی از طرح جدید ۲۰ دلاری Google One AI Premium است. با خرید اشتراک مذکور همچنین دو ترابایت فضای ذخیره‌سازی گوگل درایو دراختیار کاربران قرار می‌گیرد.

اپلیکیشن Gemini

هسیائو می‌گوید کاربران سرویس پولی هوش مصنوعی گوگل می‌توانند از قابلیت‌های Gemini Ultra ازجمله مکالمات طولانی‌تر و دقت بالاتر در تولید متن، صدا، تصویر و ویدیو بهره ببرند. این مدل پیشرفته همچنین در کدنویسی و استدلال منطقی عملکرد بسیار بهتری نسبت‌به نسخه‌ی استاندارد یعنی Gemini Pro دارد.

جای تعجب نیست گوگل با هوش مصنوعی جمنای امکانات مختلفی را به‌طور یکجا ارائه می‌دهد زیرا بازار هوش مصنوعی درحال حاضر بازیگران قدرتمند دیگری مثل OpenAI و Anthropic و Perplexity نیز دارد و رقابت در این حوزه واقعاً سنگین است.

گوگل در کل دوران فعالیتش بارها روی پروژه‌های مختلف سرمایه‌گذاری‌های هنگفت انجام داده است که البته‌ی همه‌ی آن‌ها به موفقیت ختم نشدند و نمونه‌ی بارز چنین خدماتی، شبکه‌ی اجتماعی گوگل پلاس بود که به شکست تجاری کامل تبدیل شد.

به‌هرحال گوگل از سال‌ها قبل با هوش مصنوعی سروکار دارد و از این فناوری برای ارائه‌ی بهتر خدمات مختلف خود بهره می‌برد و باید دید درنهایت مسیر شرکت مذکور با جمنای چطور پیش خواهد رفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات