رئیس مایکروسافت با مقامات دولت چین دیدار کرد؛ مذاکره بر سر هوش مصنوعی؟

پنج‌شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
برد اسمیت رئیس مایکروسافت از نمای راست درحال مصاحبه / Brad Smith
رئیس مایکروسافت می‌گوید این غول آمریکایی صنعت فناوری به مشارکت در تحول دیجیتال چین متعهد است.
تبلیغات

برد اسمیت، رئیس مایکروسافت با وانگ وناتو، وزیر بازرگانی چین، دیدار کرد تا درباره‌ی مسائل مختلفی نظیر هوش مصنوعی و روابط تجاری واشینگتن و پکن با او سخن بگوید.

نشست اسمیت و وناتو به وضوح نشان می‌دهد که چین در تلاش است ارتباط مطلوبش را با کسب‌و‌کارهای بزرگ آمریکایی حفظ کند، آن هم در شرایطی که تنش تجاری بین آمریکا و چین در سال‌های اخیر افزایش یافته است. چین می‌خواهد با فراهم‌سازی بستر مناسب برای شرکت‌های آمریکایی، اقتصاد خودش را تقویت کند.

دیدار مدیران ارشد شرکت‌های آمریکایی با مقامات دولت چین در سال‌های اخیر بسیار کمتر شده است

دیدار بین اسمیت و وناتو در حالی اتفاق می‌افتد که شی‌جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، ماه گذشته به ایالات متحده سفر کرد و به دیدار جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، رفت. تحلیلگران می‌گویند که چین و آمریکا می‌خواهند با وجود تمامی تنش‌ها، در برخی از حوزه‌ها با یک‌دیگر همکاری کنند.

بر اساس گزارش CNBC، وزیر بازرگانی چین به رئیس مایکروسافت گفت که این کشور به ارائه‌ی خدمات بهتر به سازمان‌های خارجی متعهد است. چین امیدوار است که مایکروسافت «نقشی سازنده» در همکاری مشترک چین و آمریکا روی هوش مصنوعی ایفا کند.

مایکروسافت امروزه یکی از بازیگران اصلی صنعت هوش مصنوعی است. این شرکت اوایل سال ۲۰۲۳ چند میلیارد دلار در OpenAI سرمایه‌گذاری کرد و سپس هوش مصنوعی را به بسیاری از سرویس‌هایش ازجمله بینگ و ویندوز آورد.

غول‌های چینی صنعت فناوری نظیر علی‌بابا، بایدو و تنسنت نیز در ماه‌های اخیر مدل‌های هوش مصنوعی اختصاصی معرفی کرده‌اند.

صنعت فناوری در سال‌های اخیر یکی از محورهای اصلی تنش‌های چین و آمریکا بوده است. درحالی‌که آمریکا با تمام توان روی فناوری‌های جدید کار می‌کند، چین دست‌روی‌دست نگذاشته و در پروژه‌هایی جداگانه مشغول کار روی این فناوری است. البته آمریکا با تحریم‌هایی سخت در تلاش است جلوی پیشرفت‌های چین را بگیرد.

دیدار مقامات شرکت‌های آمریکایی صنعت فناوری با دولت چین در سال‌های اخیر بسیار کمتر از قبل شده است. در حال حاضر تعداد کمی از شرکت‌های آمریکایی در چین مشغول فعالیت‌اند. گوگل، یکی از سرشناس‌ترین شرکت‌های دنیا، حضور رسمی در چین ندارد و سرویس‌هایش در این کشور مسدود هستند. این گفته برای متا هم صدق می‌کند.

برد اسمیت در حالی به دیدار وزیر بازرگانی چین رفت که در سال اخیر شماری از سایر مدیران ارشد صنعت نظیر تیم کوک و ایلان ماسک نیز به چین سفر کردند. رئیس مایکروسافت در دیدار با وناتو گفت که این شرکت می‌خواهد فعالانه در تحول دیجیتالِ اقتصاد چین مشارکت کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات