بایدو ادعا می‌کند عملکرد هوش مصنوعی جدیدش در سطح GPT-4 است

سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۵
مطالعه 2 دقیقه
مدل هوش مصنوعی بایدو Erine 4.0
شرکت بایدو نسخه‌ی چهارم مدل هوش مصنوعی مولد خود موسوم‌ به Erine را با عملکردی در سطح GPT-4 معرفی کرد.
تبلیغات

بایدو، یکی از شرکت‌های فناوری بزرگ‌ چین، جدیدترین نسخه‌ی مدل هوش مصنوعی مولد خود موسوم‌ به Erine 4.0 را رونمایی و اعلام کرد توانایی‌هایی آن در حدواندازه‌ی مدل پیش‌گام GPT-4 قرار دارد.

رابین لی، مدیرعامل بایدو، در رویدادی در پکن، Erine 4.0 را معرفی کرد. این مدل هوش مصنوعی با تمرکز بر قابلیت‌های حافظه توسعه یافته و نمونه‌هایی از عملکرد آن در نوشتن رمان و ساخت پوستر و ویدئو تبلیغاتی به‌نمایش درآمد.

بااین‌حال، تحلیلگران چندان تحت‌تأثیر Erine 4.0 قرار نگرفتند. لو یانکسیا، تحلیلگر مؤسسه‌ی IDC، می‌گوید این مدل هوش مصنوعی درمقایسه‌با نسخه‌ی قبلی، ویژگی خیره‌کننده‌ای ارائه نمی‌دهد.

پس‌ از اعلام خبر معرفی Erine 4.0، ارزش سهام بایدو در معاملات صبح‌گاهی، ۱٫۳۲ درصد کاهش یافت. لو یانکیسا می‌گوید زمانی‌که این مدل هوش مصنوعی به‌صورت عملی استفاده شود، باید شاهد پیشرفت‌های زیادی باشیم.

لو یانکیسا به ادغام هوش مصنوعی مولد بایدو در تمام محصولات این شرکت ازجمله Baidu Drive و Baidu Maps اشاره کرد. رابین لی نیز نشان داد سرویس نقشه‌های شرکت متبوعش اکنون به کاربران اجازه می‌دهد تا با استفاده از زبان طبیعی به گزینه‌های جست‌وجوی ارائه‌شده‌ی Erine دسترسی داشته باشند؛ درحالی‌که قبلاً باید در بین هزاران گزینه جست‌وجو می‌کردند.

بایدو، مالک بزرگ‌ترین موتور جست‌وجوی اینترنت چین، در خط‌مقدم توسعه‌ی مدل‌های هوش مصنوعی این کشور قرار دارد. این شرکت ماه مارس نیز چت‌باتی به‌ نام ErineBot را معرفی کرد.

طبق اعلام رویترز، بایدو در ماه آگوست در میان تعدادی از شرکت‌هایی بود که مجوز دولت را برای عرضه‌ی محصولات هوش مصنوعی به‌ عموم دریافت کرد. وانگ هایفنگ، مدیر ارشد فناوری این شرکت، اعلام کرد که پس‌ از انتشار عمومی Erine، این هوش مصنوعی موفق شد ۴۵ میلیون کاربر جذب کند.

داده‌های کارگزاری CLSA نشان می‌دهد که چین اکنون حداقل ۱۳۰ مدل زبان بزرگ دارد که ۴۰ درصد از کل این مدل‌ها را در جهان تشکیل می‌دهد و پس‌ از ایالات‌متحده، با سهم ۵۰ درصدی در جایگاه دوم قرار می‌گیرد.

هفته‌ی گذشته، پکن الزامات امنیتی پیشنهادی را برای شرکت‌هایی منتشر کرد که خدمات مبتنی‌بر فناوری ارائه می‌دهند. ازجمله‌ی این الزامات می‌توان به فهرست سیاه منابعی اشاره کرد که نمی‌توان از آن‌ها برای آموزش مدل هوش مصنوعی بهره گرفت.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات