انویدیا، رهبر بازار تراشه‌های هوش مصنوعی، توسط اروپا نقره‌داغ می‌شود؟

جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۰
مطالعه 1 دقیقه
تراشه هوش مصنوعی انویدیا / Nvidia AI لوگو انویدیا
منابع آگاه می‌گویند اتحادیه‌ی اروپا در حال تحقیق روی بازار تراشه‌های گرافیکی است و احتمالاً انویدیا را نقره‌داغ می‌کند.
تبلیغات

اتحادیه‌ی اروپا تحقیقات جدیدی آغاز کرده است تا رفتارهای ضدرقابتی موجود در بازار تراشه‌های هوش مصنوعی را که هم‌اکنون تحت سلطه‌ی کامل انویدیا است مورد بررسی قرار دهد. این ادعا که توسط خبرگزاری بلومبرگ مطرح شده، هنوز به تأیید رسمی اتحادیه‌ی اروپا نرسیده است.

کمیسیون اروپا، بازوی اجرایی اتحادیه‌ی اروپا، در حال انجام بررسی غیررسمی است تا بفهمد که آیا لازم است به‌زودی در بازار کارت گرافیک مداخله کند یا نه. هرگونه دخالت احتمالی اتحادیه‌ی اروپا، نتیجه‌ی رفتار ضدرقابتی در بازار خواهد بود.

بلومبرگ می‌گوید تحقیقات اتحادیه‌ی اروپا در مراحل اولیه به سر می‌برد و شاید هرگز به تحقیقات گسترده یا جریمه‌ی شرکت‌هایی مثل انویدیا ختم نشود. انویدیا با در اختیار داشتن ۸۰ درصد از سهم بازار کارت گرافیک، این حوزه را تقریباً به‌طور کامل تحت سلطه‌ی خودش دارد.

مقامات دولت فرانسه مصاحبه با برخی از تحلیلگران را با محوریت نقش کلیدی انویدیا در بازار تراشه‌های هوش مصنوعی شروع کرده‌اند. مقامات همچنین روی قیمت گرافیک انویدیا و کمبود تراشه و اثرگذاری آن بر بازار تحقیق می‌کنند.

سازمان ناظر بر رقابت در بازار فرانسه، روز گذشته دفاتر انویدیا را در این کشور تفتیش کرد. گفته می‌شود که یورش به دفاتر انویدیا نتیجه‌ی نگرانی فرانسه از رفتار ضدرقابتی این شرکت در بازار کارت گرافیک است.

با افزایش محبوبیت هوش مصنوعی در یک سال اخیر، ارزش بازار انویدیا سربه‌فلک کشیده است. بسیاری از سرویس‌های بزرگ هوش مصنوعی نظیر ChatGPT به‌طور کامل به پردازنده‌ی انویدیا وابسته هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات