رقابت ایلان ماسک و سم آلتمن در ساخت هوش مصنوعی پیشرفته برای جلوگیری از انقراض بشر

چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۵
مطالعه 2 دقیقه
ایلان ماسک درکنار سم آلتمن
ظاهراً خطر نابودی بشر به‌دست هوش مصنوعی جدی است و باید از همین‌حالا اقداماتی برای جلوگیری از بروز این حادثه انجام شود.
تبلیغات

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، قصد دارند راهکاری برای جلوگیری از انقراض بشر به‌دست هوش مصنوعی ارائه دهند؛ به‌همین‌دلیل، با یکدیگر وارد رقابت شده‌اند تا هوش مصنوعی بسیار پیشرفته‌ای توسعه دهند که باهوش‌تر از انسان، اما همچنان مطابق با علایق بشر عمل می‌کند.

این اولین‌بار نیست که ماسک و آلتمن درمقابل یکدیگر قرار می‌گیرند. مدیرعامل تسلا سال ۲۰۱۵ نیز به‌همراه آلتمن و چند تن دیگر، OpenAI را تأسیس کرد. البته زمانی که ماسک پیشنهاد داد برای مقابله با رقبای بزرگی مثل گوگل کنترل استارتاپ مذکور را در دست بگیرد، آلتمن و سایر بنیان‌گذاران پیشنهاد او را رد کردند؛ ازاین‌رو، ماسک در فوریه‌ی ۲۰۱۸ از OpenAI جدا شد.

ماسک در سخنرانی اخیرش در توییتر گفت: «اکنون xAI قصد دارد هوش عمومی مصنوعی (AGI) جدیدی توسعه دهد که قابلیت درک جهان را دارد. AGI نوعی هوش مصنوعی نظری است که توانایی‌های شناختی شبیه انسان دارد و حداقل یک‌ دهه دیگر به آن دست می‌یابیم.»

تهدید هوش مصنوعی

xAI در حالی شروع به‌ کار کرد که فقط چند روز از انتشار اطلاعیه‌ی OpanAI مبنی‌بر تشکیل تیمی اختصاصی برای توسعه‌ی هوش مصنوعی فوق‌هوشمند گذشته بود. ماسک در آن زمان گفت: «xAI قطعاً با OpenAI رقابت خواهد کرد.»

فورچن می‌نویسد رویکرد ماسک این است که در توسعه‌ی هوش مصنوعی فوق‌پیشرفته به‌صورت فعال حضور پیدا کند و بدین‌ترتیب، از تبدیل‌شدن فناوری مذکور به خطر بزرگ برای انسان‌ها مانع شود. او در تشریح برنامه‌های خود برای ساخت هوش مصنوعی مدنظرش گفت: «ازنظر برخی منتقدان، چنین رویکردی مشکل‌ساز است؛ زیرا حقیقت می‌تواند نسبی باشد.»

به‌عنوان مثال، تیم هارفورد از فایننشال تایمز اخیراً با اشاره به نتایج تحقیقات فرانچسکا تریپودی، جامعه‌شناس و پیتر واسون، روان‌شانس، چالش یافتن پاسخ‌های واقعی آنلاین را تشریح کرد.

تریپودی مثال جست‌وجوی عبارت «چرا آسمان آبی است؟» و «چرا آسمان سفید است؟» را در گوگل ارائه داد و با پاسخ‌های متفاوتی مواجه شد. این در حالی‌ است که واسون در دهه‌ی ۱۹۶۰ اصلاح «سوگیری تأیید» را مطرح کرد که برای توصیف تمایل به ارائه‌ی پاسخ‌هایی به‌ کار می‌رود که با باورهای کنونی فرد مطابقت دارند.

در همین حال، گری جنسلر، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات‌ متحده، از ظرفیت هوش مصنوعی برای ایجاد انحراف در بازارهای مالی و حتی ایجاد بحران مالی ابراز نگرانی کرده است. او در بخشی از صحبت‌هایش گفت: «اگر به‌دلیل استفاده از منبع داده‌ی مشابه همه‌ی مردم تصمیم مشابهی بگیرند، چنین شرایطی باعث ایجاد بحران خواهد شد.»

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات