متا ساخت ابزارهای مشابه ChatGPT را برای همه ممکن می‌کند

جمعه ۲۳ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
مدل هوش مصنوعی گفتاری متا
توسعه‌دهندگان می‌توانند از مدل‌های زبان بزرگ منبع‌باز برای ساخت برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی مثل ChatGPT و موارد دیگر استفاده کنند.
تبلیغات

متا قصد دارد نسخه‌ی تجاری مدل زبان بزرگ خود موسوم‌به LLaMA را منتشر کند. این مدل از هوش مصنوعی برای تولید متن، تصویر و کد بهره می‌برد.

LLaMA که مخفف Large Language Model Meta AI است، ماه فوریه به‌ شکل عمومی معرفی شد و دراختیار محققان و دانشگاهیان قرار گرفت.

به گزارش فایننشال تایمز حالا متا آمادگی دارد نسخه‌ی تجاری LLaMA را منتشر کند و توسعه‌دهندگان و کسب‌وکارها می‌توانند با استفاده از این مدل، برنامه‌های کاربردی مد نظر خود را بسازند.

از آنجا که LLaMA نوعی فناوری منبع‌باز است، دسترسی تجاری به آن، به مشاغل مختلف اجازه می‌دهد در برنامه‌های خود از هوش مصنوعی استفاده کنند؛ بدین‌ترتیب نوآوری‌های مرتبط با فناوری در حوزه‌های مختلف با سرعت بیشتری پیشرفت می‌کنند و ازطرف دیگر مدل‌های قدرتمندتری ایجاد خواهند شد.

LLaMA در چهار نسخه ارائه می‌شود که به‌ترتیب ۷، ۱۳، ۳۳ و ۶۵ میلیارد پارامتر دارند. در مقام مقایسه، GPT-3.5 دارای ۱۷۵ میلیارد پارامتر است؛ البته OpenAI هیچ توضیحی درمورد تعداد پارامترهای GPT-4 ارائه نداده اما تخمین زده می‌شود بیش‌از یک تریلیون پارامتر داشته باشد. هرچه تعداد پارامترهای مدل هوش مصنوعی بیشتر باشد، آن مدل در درک ورودی و تولید خروجی، بهتر عمل می‌کند.

درحال حاضر OpenAI با چت‌بات ChatGPT خود به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه‌ی هوش مصنوعی شناخته می‌شود و طی ماه‌های گذشته سروصدای زیادی در دنیای فناوری به‌راه انداخته است. مایکروسافت با سرمایه‌گذاری هنگفت در OpenAI، از فناوری GPT-4 در موتور جستجوی بینگ خود بهره گرفته و بدین‌ترتیب از هوش مصنوعی برای ایجاد تصاویر و پاسخ به سؤالات متنی کاربران استفاده می‌کند. گوگل نیز درحال حاضر چت‌بات Bard و مدل‌های زبان بزرگ خود را دارد که البته هیچ‌کدام منبع‌باز نیستند.

ZDNet می‌نویسد، اگرچه مدل‌های هوش مصنوعی منبع‌باز مختلفی دردسترس قرار دارند اما راه‌اندازی تجاری LLaMA متا، گام بسیار مهمی در این زمینه محسوب می‌شود؛ زیرا نسبت‌به بسیاری از LLM‌های منبع‌باز موجود در بازار بزرگ‌تر است.

ارائه‌ی نسخه‌ی تجاری مدل زبان بزرگ منبع‌باز LLaMA، یعنی متا مستقیماً با OpenAI و گوگل رقابت می‌کند و چنین اقدامی به‌معنی افزایش سرعت پیشرفت‌های قابل توجه در زمینه‌ی هوش مصنوعی خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات