ممنوعیت هوش مصنوعی برای دریافت جایزه موسیقی گرمی

دوشنبه ۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
‌هوش مصنوعی آهنگ ساز
دستورالعمل‌های مرتبط با استفاده از هوش مصنوعی برای فصل آینده‌ی جوایز گرمی اعلام شد و این جایزه فقط به هنرمندان انسانی تعلق خواهد گرفت.
تبلیغات

هاروی میسون، مدیرعامل آکادمی رکوردینگ جوایز گرمی، اعلام کرد که در این مرحله امکان ارسال موسیقی تولیدشده با هوش مصنوعی وجود دارد؛ اما جایزه‌ی گرمی فقط به هنرمندان انسانی تعلق دارد.

بدین‌ترتیب، شرکت‌های موسیقی و هنرمندانی مثل Drake از دستورالعمل‌های جدید جوایز گرمی خوشحال خواهند شد؛ زیرا اخیراً قطعه‌ی موسیقی ساخته‌شده با هوش مصنوعی با استفاده از صدای این خواننده، سروصدای زیادی در فضای اینترنت به‌پا کرده بود.

بیانیه‌ی مبهم میسون نشان می‌دهد که دنیای موسیقی تولیدشده با هوش مصنوعی چقدر گیج‌کننده است. او در‌ادامه گفت: «آثار ایجادشده با هوش مصنوعی را در نظر خواهیم گرفت؛ به‌شرطی‌که انسان‌ها در ساخت آن بیشترین نقش را ایفا کنند. درباره‌ی دسته‌بندی اجرا نیز وضعیت مشابهی وجود دارد و فقط انسان‌ها می‌توانند جوایز گرامی را دریافت کنند.»

میسون افزود: «اگر هوش مصنوعی ترانه‌ای سروده یا موسیقی خاصی خلق کرده باشد، این دو موضوع متفاوت خواهند بود؛ اما جایزه‌ی گرمی درنهایت به‌دست هنرمندان انسانی خواهد رسید.»

بنابراین با در‌نظر‌گرفتن این موضوع امکان ارسال موسیقی ساخته‌شده با ابزارهای هوش مصنوعی به آکادمی رکوردینگ گرمی وجود دارد و استفاده از صدا یا ساز مبتنی‌بر این فناوری درصورتی‌ پذیرفتنی است که در چهارچوب قطعه موسیقی بزرگ‌تری به‌کار رفته باش.

فیوچریسم می‌نویسد درحال‌حاضر هوش مصنوعی به‌عنوان مجری یا ترانه‌سرا در نظر گرفته نخواهد شد؛ به‌همین‌دلیل، نمی‌تواند به‌تنهایی برنده‌ی جایزه شود.

توضیحات میسون کمی گیج‌کننده به‌نظر می‌رسند؛ از یک طرف، درحال‌حاضر برخی افراد در صنعت موسیقی از آثار تولیدشده با هوش مصنوعی متنفر هستند و برخی دیگر از چنین محتوایی استقبال می‌کنند و از سوی دیگر، قانون کپی رایت قطعاً درباره‌ی آهنگ‌های تولیدشده با هوش مصنوعی کمی نگران‌کننده است؛ زیرا موسیقی و فناوری از مدت‌ها قبل به‌شدت با‌هم درآمیخته شده‌اند.

میسون درپایان صحبت‌هایش گفت: «هوش مصنوعی قطعاً در شکل‌دادن به آینده‌ی صنعت موسیقی مؤثر خواهد بود؛ بنابراین، باید برنامه‌ریزی درباره‌ی فناوری مذکور را آغاز کنیم و ببینیم چنین ابزارهایی برای ما چه معنایی دارند. نکته‌های زیادی درباره‌ی ارتباط هوش مصنوعی با صنعت موسیقی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنیم.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات