مایکروسافت، بینگ جدید را بدون توجه به هشدارهای OpenAI منتشر کرد

پنج‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
یک زن با گوشی موبایل در جلوی لوگو مایکروسافت بینگ / Microsoft Bing
یک گزارش جدید تنش بین مایکروسافت و OpenAI را در مرکز توجه قرار داده است. ظاهرا OpenAI درباره‌ی مشکلات بینگ چت به مایکروسافت هشدار داده بود.
تبلیغات

ظاهرا OpenAI (شرکت خالق ChatGPT) پیش‌تر به مایکروسافت هشدار داده بود که در مسیر اضافه کردن مدل هوش مصنوعی GPT-4 به موتور جست‌و‌جوی بینگ رویکردی محتاطانه داشته باشد تا از پاسخ‌های غیردقیق و غیرقابل‌پیش‌بینی جلوگیری شود.

بر اساس گزارش وال‌استریت ژورنال، مایکروسافت بدون توجه به هشدارهای OpenAI پروژه‌ی بینگ جدید را پیش برد و تنها چند روز پس از انتشار، کاربران متوجه شدند بینگ چت پاسخ‌های عجیبی ارائه می‌دهد و در برخی مواقع به کاربران توهین می‌کند. بینگ در مواردی به کاربران دروغ گفت و حتی مدعی شد که دشمنانش را شناسایی می‌کند.

مایکروسافت در واکنش به انتقادها، سریعاً تعداد پاسخ‌های بینگ را محدود کرد تا جلوی حواشی بیشتر را بگیرد. ماه‌ها طول کشید تا بینگ بتواند بدون ارائه‌ی پاسخ‌های عجیب‌و‌غریب، با کاربران شرکت مکالمه کند. البته حتی همین حالا هم شاهد برخی اشتباهات در پاسخ‌های بینگ هستیم.

گزارش وال‌استریت ژورنال پرده از تنش بین مایکروسافت و OpenAI نیز برداشته است. این دو شرکت همزمان با همکاری، در زمینه‌ی قابلیت‌های هوش مصنوعی با یکدیگر رقابت می‌کنند.

آن‌طور که منابع آگاه می‌گویند، مدیران مایکروسافت سال گذشته نسبت‌به انتشار ChatGPT نگران بوده‌اند. ظاهرا OpenAI چند هفته قبل از انتشار عمومی ChatGPT، این موضوع را به مایکروسافت اطلاع‌رسانی کرده بود.

مایکروسافت و OpenAI همکاری تجاری منحصربه‌فردی دارند که در پشت صحنه به یک‌سری اختلاف‌نظرها منتهی شده؛ چون همانطور که اشاره کردیم، این دو شرکت در عین همکاری با یک‌دیگر، رقیب هم محسوب می‌شوند.

مایکروسافت مجوز مدل‌های هوش مصنوعی OpenAI را برای استفاده در بینگ، آژور، آفیس، ویندوز و بسیاری دیگر از محصولاتش از این شرکت خریداری می‌کند. مایکروسافت یک ماه قبل از انتشار عمومی بینگ چت، همکاری با OpenAI را گسترش داد و قرارداد چندمیلیارددلاری با این شرکت امضا کرد.

OpenAI نیاز به سرورهای ابری را به‌صورت انحصاری ازطریق مایکروسافت رفع می‌کند و سرویس‌های ابری ردموندی‌ها قدرت پردازشی تمامی محصولات OpenAI را تأمین می‌کنند. در همین حین OpenAI به شماری از شرکت‌هایی که رقیب مایکروسافت محسوب می‌شوند، خدمت‌دهی می‌کند. ChatGPT نیز رقیب مستقیم بینگ‌ چت است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات