آیا گوشی‌های هوشمند درنهایت بدون لوازم جانبی عرضه می‌شوند؟

یک‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
پس از حذف آداپتور شارژر در بعضی محصولات اپل و سامسونگ، این سؤال پیش می‌آید که آیا دیگر لوازم جانبی نیز به چنین سرنوشتی دچار می‌شوند؟
تبلیغات

هنگامی که اپل در اکتبر ۲۰۲۰ تصمیم گرفت آداپتورهای شارژ را نه‌تنها از سری آیفون ۱۲، بلکه از همه گوشی‌های هوشمند آینده‌اش حذف کند، خبرساز شد. البته اپل، تنها شرکتی نبود که چنین کاری انجام داد و سامسونگ با پرچم‌دارانی مانند S21 به این حرکت ملحق شد. حال، این سؤال در پی اقدامات مذکور پیش می‌آید: آیا سیاست‌های جدید اپل و سامسونگ به‌سرعت به استانداردی صنعتی تبدیل می‌شود و صاحبان تلفن‌های هوشمند جدید را مجبور می‌کند علاوه‌بر سخت‌افزارهای گران‌قیمت، لوازم جانبی اولیه را نیز بخرند؟

ابتدا بیایید کمی به عقب برگردیم و درباره دلیل حذف شارژر از جعبه گوشی‌های هوشمند صحبت کنیم. اپل دلیل این کارش را اقدامات زیست‌محیطی اعلام کرد. لوازم الکترونیکی از هر نوع به مواد معدنی و پلاستیک نیاز دارند و بدین‌ترتیب، منابع محدود زمین را از بین می‌برند؛ البته نباید آلودگی ناشی از زنجیره تأمین را فراموش کرد. لوازم‌ جانبی کمتر به بسته‌بندی کمتری نیازی دارند و همین امر موجب می‌شود در منابعی مانند درختان صرفه‌جویی شود و حمل‌و‌نقل محصولات از‌نظر محیط‌زیستی کارآمدتر باشد.

این شیوه تا حدودی با مواد اضافی و زنجیره‌های تأمین مورد‌نیاز برای لوازم جانبی شخص ثالث جبران می‌شود؛ اما تا زمانی که مردم خریدهای خود را افزایش ندهند، می‌توان از آن به‌عنوان راهی برای حفاظت از محیط‌زیست استفاده کرد.

به‌گزارش android authority، واقعیت این است که اپل و سامسونگ به خریداران آداپتور رایگان (هدفون) ارائه نمی‌دهند. این شرکت‌ها تمام قیمت را از خریداران دریافت کرده و حتی برای خسارت جبرانی ناشی از نبود قطعه‌ای تخفیفی در نظر نگرفته‌اند. بدیهی است از دید بسیاری در چنین شرایطی انگیزه اصلی شرکت‌های مذکور برای حذف لوازم جانبی سودآوری تلقی می‌شود.

انتهای مسیر سامسونگ و اپل کجا است؟

تصمیم برای حذف آداپتورهای برق این معنی را می‌دهد که هم‌اکنون در جعبه تلفن‌های اپل و سامسونگ، تنها یک کابل اتصال به غیر از محصول اصلی وجود دارد؛ البته مشخصا در‌کنار آیفون یک کابل لایتنینگ دیده می‌شود که کارایی‌اش نسبتا محدودتر است. اپل دربرابر تغییر این کابل به USB-C مقاومت کرده و همین حقیقت یکی از استدلال‌های قوی علیه موقعیت زیست‌محیطی این شرکت است. درگاه‌های اختصاصی بدین‌معنا است که مشتریان باید لوازم جانبی جداگانه‌ای برای محصولات شرکتی خاص بخرند.

البته با نگاهی به مسیر اپل در چند سال گذشته، به‌نظر می‌رسد ممکن است اپل درگاه‌ها را کاملا حذف کند. این شرکت در سال ۲۰۱۶  و هنگام معرفی آیفون ۷ شجاعتش را نشان داد و جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری را حذف کرد. همچنین، از آن زمان تاکنون شارژر بی‌سیم متدوال‌تر شده است. بااین‌همه، هنوزهم درگاه لایتینگ کارایی‌های خاص خود را دارد که از آن‌ها می‌توان به CarPlay و شارژ سریع‌تر و همگام‌سازی iTunes اشاره کرد. در‌نهایت باید بگوییم این تصور مسئله سختی نیست که روزی اپل تمام درگاه‌ها و کابل‌ها را حذف و با نسخه بی‌سیم آن‌ها را جایگزین کند. چنین تصمیمی به شرکت اجازه می‌دهد همه لوازم جانبی همراه را حذف کند و هزینه قطعات را کاهش دهد و فضای طراحی داخلی آیفون را تمیز کند.

سامسونگ و اپل

اکنون حدود یک دهه است که سامسونگ از اپل تقلید می‌کند؛ بنابرین، اگر این شرکت آمریکایی تمام درگاه‌های گوشی‌های هوشمندش را حذف کند، احتمالا همین اتفاق برای محصولات سامسونگ نیز رخ می‌دهد. البته به‌نظر نمی‌رسد شرکت مذکور این کار را به‌سرعت انجام دهد. بیشترِ درآمد موبایل سامسونگ از بازارهایی تأمین می‌شود که مردم به مدل‌های مقرون‌به‌صرفه تمایل دارند؛ به‌همین‌دلیل، نمی‌توانند لوازم جانبی بی‌سیم را بخرند. انتظار می‌رود گوشی‌های پرچم‌دار در خطوط نوت و گلکسی S در اولویت قرار گیرند.

حتی به‌نظر می‌رسد اپل نیز پله‌پله این تغییرات را اعمال کند و حداقل یک مدل قدیمی‌تر دارای درگاه لایتینگ را هنگامی که نسخه‌های جدیدتر پیشرفت می‌کنند و بی‌سیم می‌شوند، در بین محصولاتش نگه دارد. از لحاظ نظری، می‌توان فناوری بی‌سیم را تنها روی گوشی‌های نسخه پرو اعمال کرد؛ اما اگر همه مدل‌های جدید چنین ویژگی‌ای داشته باشند، افراد آسان‌تر گوشی‌های هوشمند بدون کابل را می‌پذیرند.

بقیه شرکت‌ها کدام مسیر را در پیش می‌گیرند؟

به‌دلیل وجود جمعیت زیادی که مقرون‌به‌صرفه‌بودن دستگاه را یکی از عوامل‌ اصلی برای خرید می‌دانند، فروش انبوه تلفن‌های همراه بدون برخی لوازم جانبی و درگاه اتصال بسیار مشکل خواهد بود. درضمن، موضوع دیگر ممکن است به فناوری‌هایی مانند 5G و شارژ سریع Qi با سرعت سریع نیاز داشته باشد که حتی در اروپا یا آمریکای‌شمالی نیز کاملا اعمال نشده است.

حتی اگر سامسونگ و اپل این راه را در پیش بگیرند، احتمالا سال‌ها طول می‌کشد که بقیه شرکت‌های حاضر در صنعت وارد این مسیر شوند و نمی‌توان تضمین کرد که همه آن‌ها این کار را انجام می‌دهند. در‌این‌میان، محصولاتی مانند OnePlus Nord 2 که همراه خود نه‌تنها کابل و آداپتور شارژ، بلکه دیگر لوازم جانبی مانند کیس و محافظ صفحه را نیز ارائه می‌دهند، می‌توانند درمقایسه‌با دیگران طرفداران بیشتری داشته باشند. این محصول در فرانسه با یک جفت ایرباد نیز همراه می‌شود. شیائومی در چین شارژر ندارد؛ اما این قطعه را بدون هزینه اضافی ارائه می‌دهد و لوازم جانبی را با نسخه‌های جهانی می ۱۱ همراه می‌کند.

درنهایت، باید به این نکته اشاره کرد که به‌سختی می‌توان در‌مقابل نفوذ اپل و سامسونگ در صنعت گوشی‌های هوشمند مقاومت کرد؛ بنابراین، هدف نهایی حذف لوازم جانبی خواهد بود. امیدواریم تا زمانی که آخرین کابل از جعبه تلفن هوشمند حذف می‌شود، فناوری‌های بی‌سیم بهبود یابند و فراگیرتر شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات