ربات Spot بوستون داینامیکس از کادر درمانی در برابر بیماری کووید 19 محافظت می‌کند

پنج‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
Spot، ربات سگ‌مانند چهارپای معروف بوستون داینامیکس، در دوران دنیاگیری ویروس کرونا به کمک کارکنان حوزه‌ی بهداشت آمده تا خطر ابتلای آن‌ها به بیماری کووید ۱۹ را کاهش دهد.
تبلیغات

اسپات (Spot) تاکنون بارها ثابت کرده که رباتی پرکاربرد است. اسپات همان ربات چهارپای معروف بوستون داینامیکس است که ظاهرش ما را یاد سگ‌ها می‌اندازد و بارها در ویدئوهای مختلف حضور پیدا کرده تا با کاربردهایش آشنا شویم. این ربات پیش‌تر نشان داده است که توانایی فعالیت به‌عنوان سگِ گله‌ی گوسفندان را دارد و می‌تواند به آن‌ها نظم دهد. همچنین در ویدئویی جالب شاهد بودیم که اسپات در نقش طرفدار برای تیم‌های بیسبال ظاهر شد.

دنیاگیری ویروس کرونا به‌صورت ناگهانی اتفاق افتاد و مشکلات زیادی را در سراسر دنیا ایجاد کرد. کارکنان حوزه‌ی بهداشت که در خط مقدم مبارزه با کووید ۱۹ هستند، بیشتر از هر کس دیگری درمعرض ابتلا به این ویروس قرار دارند. به‌همین دلیل در برخی نقاط دنیا ربات‌ها به کمک کارکنان حوزه‌ی بهداشت آمدند تا خطر ابتلای آن‌‌ها به کووید ۱۹ را کاهش دهند. درواقع ربات‌ها برخی از وظایف کارکنان حوزه‌ی بهداشت را برعهده گرفتند.

آن‌طور که رسانه‌ی سی‌نت در اوایل اردیبهشت‌ماه امسال اعلام کرد، ربات‌های سری اسپات شرکت بوستون داینامیکس مجهز به دستگاه‌های مختلف نظیر دوربین و تبلت هستند تا به دکترها امکان دهند بدون حضور در اتاق، مریض را ببینند. درواقع دکتر می‌تواند به‌لطف دوربین اسپات، علائم بیماری را از مریض بپرسد و درباره‌ی نحوه‌ی درمان او تصمیم بگیرد. محققان انستیتوی فناوری ماساچوست و بریگم و بیمارستان زنان در بوستون مقاله‌ای مشترک درباره‌ی نتایج آزمایش‌هایشان منتشر کردند و گفتند که برای استفاده از «دکتر اسپات» در بیمارستان آمادگی دارند. درواقع بیمارستان‌ها در پی استفاده از اسپات برای معاینه‌ی بیماران دارای علائم کووید ۱۹ هستند.

هِنوِی هوانگ، یکی از نویسندگان ارشد مطالعه‌ی جدید می‌گوید: «در صنعت رباتیک، یکی از اهداف ما این است که است که از فناوری‌های اتوماسیون و رباتیک برای در امان‌نگه‌داشتن مردم از شغل‌های پرخطر استفاده کنیم. ما با خود فکر کردیم که باید بتوانیم از ربات برای ازبین‌بردن خطر مواجهه‌ی مستقیم کارکنان حوزه‌ی بهداشت با مریض استفاده کنیم». بوستون داینامیکس می‌گوید اسپات که مجهز به چهار دوربین مختلف است دربرابر مریض می‌ایستد تا دکتر او را ببیند. در اسپات از یک دوربین فروسرخ به‌همراه سه دوربین تک‌رنگ استفاده شده است که می‌توانند طول‌های موج مختلفی از نور را فیلتر کنند.

دوربین فروسرخ به‌کاررفته در اسپات می‌تواند دمای پوست را ارزیابی کند و میزان نفس کشیدن را اندازه بگیرد. سه دوربین تک‌رنگ اسپات می‌توانند تغییرات اندک رنگ را اندازه بگیرند؛ این تغییرات به‌هنگامی رخ می‌دهند که هموگلوبین در سلول‌های خونی به اکسیژن می‌چسبد و در رگ‌های خونی به جریان می‌افتد. کارکنان حوزه‌ی بهداشت ازطریق پایش این معیار می‌توانند روی ضربان قلب مریض نظارت کنند و میزان اشباع اکسیژن خون را اندازه بگیرند.

هوانگ می‌گوید: «ما برای اندازه‌گیری چیزهای مختلف، فناوری جدیدی توسعه ندادیم. کاری که کردیم، ادغام فناوری‌های موجود با یکدیگر بود. فرایند ادغام این فناوری‌ها را به‌طور ویژه با در‌ذهن‌داشتن کووید ۱۹ انجام دادیم تا بتوانیم علائم حیاتی مختلفی را به‌صورت هم‌زمان اندازه بگیریم».

درحال‌حاضر ربا‌ت‌های سری اسپات بوستون داینامیکس به دکترها برای تریاژ کردن بیمارها کمک می‌کنند. محققان می‌گویند انتظار دارند که روزی ربات‌های اسپات بتوانند وارد اتاق‌های بیمارستان‌ها شوند و به‌صورت مستقیم روی بیماران نظارت کنند. بدین ترتیب دکترها خواهند توانست از راه دور مریض را معاینه کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات