انویدیا: تقاضا برای کارت گرافیک RTX 3080 «بی‌سابقه» بود

جمعه ۲۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
لحظاتی پس از آغاز فروش RTX 3080، تقریبا تمامی فروشگاه‌‌های آنلاین از دسترس خارج شدند.
تبلیغات

انویدیا روز گذشته کارت گرافیک رده‌بالای GeForce RTX 3080 را در بازار عرضه کرد و همان‌طور که تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند، استقبال بسیار گسترده‌ای از آن به‌عمل آمد. در زمان کوتاهی پس از آغاز فرایند فروش، تمامی خرده‌فروشی‌های آنلاین و حتی وب‌سایت خود انویدیا، کرش کردند. در همین حین چند فروشگاه آنلاین از دسترس خارج نشدند و همچنان سرویس‌دهی کردند؛ بااین‌حال کسانی که توانسته بودند به فروشگاه‌ها دسترسی پیدا کنند، امکان خرید این کارت گرافیک انویدیا برای‌شان فراهم نشد.

در همین راستا انویدیا بیانیه‌ای منتشر و اعلام کرد که میزان تقاضا برای GeForce RTX 3080 به‌شکلی بی‌سابقه بالا بوده است. انویدیا همچنین اعلام کرد به‌دلیل اتمام فوری موجودی کارت گرافیک RTX 3080 و مشکلاتی که ممکن است این اتفاق برای مشتریان ایجاد کرده باشد، عذرخواهی می‌کند.

در اواسط و اواخر روز گذشته، مشکل جدی‌تر شد. در همان ساعات بود که کاربران متوجه شدند شمار درخورتوجهی از کسانی که RTX 3080 را خریداری کرده‌اند، کارت‌ها را در فروشگاه eBay با قیمت بسیار بالا به‌فروش گذاشته‌اند. در برخی از آگهی‌های فروش، شاهد درخواست ۱٬۰۰۰ تا ۲٬۰۰۰ دلار پول برای کارت گرافیک RTX 3080 بودیم که در حالت عادی ۶۹۹ دلار قیمت دارد. افراد سودجو با بالا بردن قیمت کارت گرافیک در تلاشند تا سود زیادی به جیب بزنند. بااین‌حال کاربران نیز تلافی این کار را سر سودجویان درآوردند؛ شماری از مردم، پیشنهادهای جعلی چند هزار دلاری ارائه دادند تا کسی نتواند کارت گرافیک را بخرد. شماری دیگر از افراد نیز ربات‌هایی طراحی کردند که به‌صورت خودکار چنین کاری انجام دهد.

انویدیا در بیانیه‌ی رسمی خود نوشت شاهد تقاضای بی‌سابقه برای کارت گرافیک RTX 3080 بوده و این موضوع به‌دلیل کرش کردن فوری اکثر خرده‌فروشی‌های آنلاین، کاملا مشخص است. بااین‌حال پس از بازگشت فروشگاه‌ها به‌حالت عادی، کارت گرافیک RTX 3080 در انبار موجود نبود. این شرکت در ادامه‌ی بیانیه‌ی خود به تلاش‌هایی اشاره می‌کند که برای بازگرداندن فروشگاه آنلاین خود به شرایط عادی انجام داد.

تیم سبز اعلام می‌کند هنگام برداشته شدن امبارگوی فروش RTX 3080، بالغ‌بر ۵۰ فروشگاه در سطح دنیا موجودی این کارت گرافیک را داشتند، اما تقاضای بسیار زیاد باعث شد موجودی سریعا به‌اتمام برسد. تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی و به‌خصوص توییتر منتشر شده نشان می‌دهد در برخی جاها که فروش RTX 3080 به‌صورت حضوری انجام گرفته، صف‌هایی طولانی تشکیل شده‌اند. 

RTX 3080 کارت گرافیک رده‌بالای انویدیا است که یازدهم شهریورماه امسال در کنفرانسی آنلاین به‌همراه RTX 3090 و RTX 3070 معرفی شد. انویدیا مدعی است که RTX 3080 دوبرابر قوی‌تر از RTX 2080 است و می‌گوید RTX 3080 از ۱۰ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6X با سرعت کلاک ۱۹ گیگابایت‌برثانیه استفاده می‌کند. این کارت گرافیک که ۶۹۹ دلار قیمت دارد، مورداستقبال کارشناسان رسانه‌های معتبر جهانی هم قرار گرفت

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات