AMD از طراحی ظاهری کارت های گرافیک Big Navi رونمایی کرد

سه‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
AMD تصویر رسمی کارت‌های گرافیک سری بیگ نوی را در توییتر منتشر کرد. در این تصویر می‌بینیم که کارت گرافیک جدید تیم قرمز، سه فن مجزا دارد و چشم‌نواز به‌نظر می‌رسد.
تبلیغات

AMD ساعاتی پیش در اقدامی غیرمنتظره، نخستین تصویر از کارت‌های گرافیک سری Radeon RX 6000 را که از آن‌ها با نام خانواده‌ی بیگ نوی (Big Navi) یاد می‌شود منتشر کرد تا با طراحی ظاهری‌شان آشنا شویم. کارت‌های گرافیک خانواده‌ی بیگ نوی قرار است مستقیما سراغ رقابت با کارت‌های گرافیک رده‌بالای سری RTX 3000 انویدیا که برپایه‌ی معماری امپر تولید شده‌اند، بروند.

AMD مدتی پیش اعلام کرد که قصد دارد ۲۸ اکتبر ۲۰۲۰ (۷ آبان ۱۳۹۹) ساعت ۲۱:۳۰ به‌وقت تهران با برگزاری کنفرانسی مطبوعاتی، از کارت‌های جدید خود پرده‌برداری کند. درحالی‌که هنوز یک ماه تا آغاز کنفرانس AMD فاصله داریم، این شرکت تصمیم گرفته با انتشار تصویری از کارت‌های گرافیک جدید خود، کاربران را بیش‌ازپیش هیجان‌زده کند. انتظار می‌رود تیم قرمز طی هفته‌های پیش‌رو، جزئیات بیشتری درباره‌ی کارت‌ها دردسترس قرار دهد تا ذهن همه‌ی طرفداران را برای مراسم نهایی آماده کند.

آن‌طور که گزارش‌های اخیر اعلام می‌کنند، AMD کارت‌های گرافیک سری بیگ نوی را برپایه‌ی ریزمعماری جدید RDNA 2 (مخفف Radeon DNA) تولید می‌کند. اگر جزو طرفداران صنعت بازی هستید و اخبار کنسول‌های جدید را دنبال کرده‌اید، به‌احتمال زیاد پیش‌تر نام RDNA 2 را شنیده‌اید. RDNA 2 همان معماری به‌کاررفته در پردازنده‌ گرافیکی‌ای است که قدرت پردازشی کنسول‌های ایکس‌باکس سری ایکس و پلی‌استیشن ۵ را تأمین می‌کند. با همه‌ی این‌ها قطعا نهایت قدرت معماری RDNA 2 را در کارت‌های گرافیک خانواده‌ی Radeon RX 6000 مشاهده خواهیم کرد (به‌خصوص قوی‌ترین مدل).

با درنظرگرفتن همکاری تجاری نزدیک بین AMD و شرکت صنایع نیمه‌هادی تایوان (TSMC)، انتظار می‌رود TSMC کارت‌های جدید تیم قرمز را برپایه‌ی لیتوگرافی هفت نانومتری فین‌فت (FinFET) به‌مرحله‌ی تولید برساند. بسیاری از افشاگران روی این موضوع اتفاق‌نظر دارند که کارت‌های گرافیک جدید AMD از رابط سریع PCIe 4.0 پشتیبانی می‌کنند.

تصویری که AMD از کارت‌های گرافیک سری Radeon RX 6000 منتشر کرده نشان می‌دهد که این کارت‌ها طراحی چشم‌نوازی دارند. آن‌طور که به‌نظر می‌رسد AMD سراغ تم مشکی و نقره‌ای برای کارت گرافیک جدید خود رفته و در آن از رگه‌های رنگ قرمز استفاده کرده. این رنگ‌ها درکنار هم، ظاهری جدی به کارت گرافیک رده‌بالای AMD القا کرده‌اند تا بفهمیم با محصولی قدرتمند و مخصوص اجرای بازی‌های سنگین روبه‌رو هستیم.

ظاهر کلی کارت گرافیک جدید AMD تا حدی ما را یاد مدل قبلی کارت‌های سری Founders Edition انویدیا می‌اندازد؛ به‌خصوص ازلحاظ جایگاه کانکتورهای PCIe دوگانه‌ی هشت پین و محل قرارگیری لوگوی رادئون. احتمال می‌دهیم این لوگو در کارت گرافیک موردبحث دارای نور پس‌زمینه‌ی LED باشد.

Radeon RX 6000 که به کدنام غیررسمی خود وفادار مانده، کارت گرافیک بزرگ‌جثه‌ای به‌نظر می‌رسد؛ البته فراموش نکنید که تصویر منتشرشده توسط AMD، رندر است و می‌تواند فریبنده باشد. برای نظر نهایی درباره‌ی ابعاد کارت گرافیک AMD باید آن را در دنیای واقعی مشاهده کنیم.

در کارت گرافیک رده‌بالای تیم قرمز از سیستم خنک‌کننده‌ی متشکل‌از سه فن مجزا استفاده شده؛ این موضوع به‌وضوح نشان می‌دهد قدرت پردازشی کارت گرافیک باعث ایجاد گرمای بسیار زیادی می‌شود و به‌منظور پراکنده‌سازی گرمای ناشی از فعالیت کارت، به سیستم خنک‌کننده‌ی کارآمد نیاز است. شناختی که از AMD داریم به ما نشان می‌دهد این شرکت تا زمانی‌که حس نکند به سه فن مجزا نیاز است، از آن استفاده نمی‌کند. بنابراین قطعا گرمای ناشی از فعالیت کارت‌های سری بیگ نوی، زیاد خواهد بود. 

کارت گرافیک جدید AMD مجهز به دو کانکتور برق PCIe هشت پین است. درگاه PCIe کارت گرافیک، حداکثر توان طراحی حرارتی ۷۵ وات را ارائه می‌دهد و هر یک از کانکتورهای هشت پین می‌توانند توان حداکثر ۱۵۰ وات را تأمین کنند؛ این موضوع بدین معنی است که کارت گرافیک Radeon RX 6000 احتمالا دارای توان ۳۷۵ وات خواهد بود. در نظر داشته باشید که این عدد لزوما نشان نمی‌دهد که بیگ نوی به انرژی بسیار زیادی نیاز دارد؛ موضوع اصلی این است که اگر کارت گرافیک برای دستیابی به حداکثر قدرت پردازشی خود انرژی زیادی نیاز داشته باشد، آن انرژی در اختیارش قرار می‌گیرد.

در ابتدا به‌هنگام مشاهده‌ی تصویر منتشرشده توسط AMD نتوانستیم خروجی‌های ویدئوی آن را مشاهده کنیم. بااین‌حال یکی از تحلیلگران صنعت فناوری به‌نام انشل ساگ ویدئویی را منتشر کرد. این ویدئو که در بازی فورتنایت ضبط شده، کارت گرافیک جدید AMD را از زوایای مختلف به‌تصویر می‌کشد. AMD برای هیجان‌انگیزتر کردن ماجرا، با اپیک گیمز وارد همکاری شد و برخی از جزئیات مربوط به کارت‌های جدید خود را در بازی فورتنایت گنجاند. 

آن‌طور که به‌نظر می‌رسد AMD کارت‌های گرافیک سری بیگ نوی را به یک درگاه HDMI و دو درگاه DisplayPort و درگاه USB-C که پیش‌تر شایعه‌ای درباره‌ی آن شنیده‌ بودیم مجهز کرده است. آن‌طور که شایعه‌ها می‌گویند، درگاه USB-C قرار است در برخی از مدل‌های کارت‌های سری بیگ نوی حضور داشته باشد. به‌احتمال بسیار زیاد با درگاه معمولی USB-C طرف هستیم و خبری از استاندارد تاندربولت ۳ نخواهد بود. گفته می‌شود هدف اصلی AMD از استفاده از این درگاه، سازگاری کارت‌های گرافیکش با مانیتورهای جدید است. 

اگر تمایل دارید که از نزدیک نگاهی به کارت‌های گرافیک سری Radeon RX 6000 بیاندازید، می‌توانید ازطریق هاب کد ۱۶۳۹-۹۸۴۱-۸۶۵۱ وارد نقشه‌ی AMD Battle Arena در بازی فورتنایت شوید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات